حکومت سایه در بورس

۱۴۰۱/۰۹/۰۳ - ۰۱:۲۶:۵۸
کد خبر: ۱۹۴۶۶۹
حکومت سایه در بورس

مژده ابراهیمی|چندی پیش شایعه استعفای مجید عشقی بین فعالان بازار سرمایه پیچید و زمزمه‌های رفتن وی مطرح شد که به گفته مدیر روابط عمومی این سازمان استعفایی در کار نبوده و تمامی موارد در حد شایعه بوده که تکذیب شد؛ اما بعد از چند هفته به یک‌باره اخباری مبنی بر استعفای مجدد عشقی و اسم رضوانی‌فر - مدیرعامل اسبق شستا - به جای مجید عشقی عنوان و مطرح شد که دست به دست چرخید؛ همچنین برای اولین ‌بار قبل از برگزاری جلسه شورای عالی بورس این خبر درز پیدا کرد و مسوولان این شورا؛ وزیر اقتصاد و افراد صاحبنام این خبر را تایید کردند و اما در سی‌ام آبان ماه؛ ساعت 10:30، صبح جلسه شورای عالی بورس برگزار شد که به نقل از رسانه‌های معتبر، اعضای شورای عالی بورس با استعفای مجید عشقی موافقت کردند و محمد رضوانی‌فر در سازمان بورس جایگزین وی شد. ولی به یک‌باره همه اخبار منتشر شده تکذیب شد و مجددا عشقی، سکاندار سازمان بورس ماند.

حال سوال اینجاست چه اتفاقاتی در این جلسه رخ داد که در دقیقه 90 عشقی ماندگار شد و چرا هیچ مسوولی پاسخگوی این سوال نیست؟

 به نظر می‌آید که اکنون زمان شفاف‌سازی این موضوع است؛ چون اگر به موقع این ابهام برطرف نشود، می‌تواند ضربه بزرگی به اعتماد سهامداران و مردم وارد کند و از همه مهم‌تر این است که فعالان بازار سرمایه با اتفاق رخ داده دیگر امید به ثبات بازار ندارند.

طبق اخبار واصله و با توجه به گزارش خبرگزاری آنا، دو نفر در این جلسه موجب ابقای مجید عشقی شدند؛ اولین نفر که اصرار بر ماندن رییس سازمان بورس داشته، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران است که چرایی اصرار وی مشخص نیست و اما نقش دومین نفری که در جریان این اتفاق نادر بسیار مهم است؛ کسی نیست جز مسوولی در یک قوه دیگر !

ولی چه نسبتی بین این فرد با سازمان بورس وجود دارد؟ 

بر اساس شنیده‌ها، این مسوول که نسبتی هم  با یکی از مدیران سازمان بورس دارد  در دقیقه نود با لابی‌های مانع همراهی اعضای شورا عالی بورس با استعفای مجید عشقی می‌شود. به این ‌ترتیب عشقی با این  پشتوانه بر سر کار می‌ماند.

این حواشی در حالی بین اهالی بازار سرمایه دهان به دهان چرخید که گمانه‌زنی‌هایی درباره اخذ دریافت چند مجوز باقی ‌مانده نیز در این میان مطرح است. 

شاید به جرات بتوان ادعا کرد این سطح از عدم شفافیت و پر حاشیگی در نهاد ناظر در چند سال اخیر کم‌سابقه و حتی بی‌سابقه بوده است؛ در نتیجه به نظر می‌رسد در شرایط فعلی سازمان بورس به عنوان آینه اقتصاد نیاز جدی به یک «جراحی اساسی» دارد. همچنین رویکرد ضعیف و غیرحرفه‌ای روابط عمومی سازمان بورس، اهالی بازار سرمایه را از پاسخگویی درست به رسانه‌ها آنچنان مایوس کرده که هم‌اکنون از مسوولان مربوطه خواستاریم تا در باب این موارد شفاف‌سازی کنند که اخبار به درستی منعکس و از ابهامات بیشتر جلوگیری شود.

از رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد هم خواستاریم که به جای سکوت به سوالات خبرنگاران در این خصوص پاسخ روشن و دقیق بدهند؛ به نظر می‌رسد در بلندمدت، شفافیت بهتر از لابی جواب خواهد داد و اعضای شورای عالی بورس نیز باید بدانند که مسوولیت بی‌اعتمادی فعالان و سهامداران بازار سرمایه را بر عهده دارند و نمی‌توانند بار مسوولیت خود را به گردن اعضای بدون رای این شورا؛ یعنی نمایندگان ناظر مجلس بر شورا بیندازند!! مجلس از چند ماه قبل موضوع تحقیق و تفحص در بازار سرمایه را کلید زده بود که اتفاقا عشقی در رفت و آمدهای خود به مجلس از آن استقبال کرده بود و مجلس هم در پی این استقبال زمینه تحقیق و تفحص از عملکرد شخص رییس سازمان بورس را به جمع موارد قابل بررسی اضافه کرده تا مزید خرسندی ایشان شود.

 

ارسال نظر