تضامین دولت برای اقبال به اوراق ارزی کافی‌ است؟

۱۴۰۱/۰۸/۲۸ - ۰۲:۰۳:۳۴
کد خبر: ۱۹۴۴۸۱

قیمت دلار روز پنجشنبه روند کاهشی محدودی داشت و به نظر می‌رسد ابزارهای بازارساز برای کنترل قیمت دلار و کاهش تقاضا برای دلار سهمیه‌ای کارساز بوده. هر چند تقاضا به دلیل ترس مردم از عواقب خرید دلار کمتر شده اما باید دید این روند تا چه‌ زمانی توسط نهاد پولی کشور قابل کنترل است؟ به گزارش تجارت‌نیوز قیمت دلار امروز در بازارهای مختلف روند نزولی داشت و اندکی عقب نشست اما محدوده ۳۵ هزار تومانی دیروز را نیز حفظ کرد و در همان کانال با بیش از ۳ پله کاهش باقی ماند. به نظر می‌رسد از روز گذشته اقدامات بازارساز و برخورد ارز امریکایی با سقف قیمتی خود، نرخ آن را کنترل کرده است.

قیمت در بازارهای موازی هم با قیمت دلار در بازار معاملات تهران همراه شد و کاهش اندکی داشت. دلار هرات در محدوده ۳۴ هزار تومان ماند و به قیمت ۳۴ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. درهم امارات هم با کاهش اندک با قیمت ۹ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان معامله شد.

بانک مرکزی در هفته‌ای که پشت‌سر گذاشتیم تلاش کرد تا با انتشار اخباری مبنی بر فروش اوراق ارزی و تزریق سنگین ارز در بازار توافقی و پیشی‌ گرفتن میزان عرضه از تقاضا، سیگنال کاهشی برای نرخ دلار ارسال کند. اما تحلیلگران بازارهای مالی معتقدند دولت نمی‌تواند در درازمدت به این روند ادامه دهد. به اعتقاد آنها، در نهایت قیمت دلار به سمت کانال‌های بالاتر حرکت می‌کند.

اما بازارساز تاکنون در این زمینه موفق بوده و باید دید با فروش اوراق ارزی که از روز شنبه آغاز می‌شود قیمت دلار با توجه به حجم تقاضا در چه کانالی قرار می‌گیرد. امروز قیمت دلار با نوسان کاهشی اندک 0.99 درصد و در حدود ۳۵۰ تومان کاهش قیمت داشت.

با وجودی که به نظر می‌رسد اقدامات بازارساز باعث کنترل قیمت دلار در محدوده فعلی شده اما فعالان بازار می‌گویند مردم می‌ترسند دلار بخرند و تقاضا کم شده و این کاهش تقاضا باعث شده قیمت دلار پایین بیاید. آنها قوانین دست‌و پاگیر بانک مرکزی و پیامک‌های اخیر قوه قضاییه مبنی بر قطع یارانه‌ها را عامل افت خرید دلار در بازار می‌دانند.

اما در هفته‌های گذشته موضوع افزایش تقاضاهای بزرگ در بازار ارز مطرح بود. حتی اصطلاح تئوری چمدان که متعاقب افزایش خرید چمدان معامله‌گران به آن چنین عنوانی دادند به میان آمد.

خرید چمدان زیاد شده، پس سفر زیاد شده، بنابراین دلار هم خریداران بیشتری دارد. هر چند این تئوری اساس آکادمیک و علمی ندارد اما معامله‌گران میدان فردوسی با آماری که از بازار منوچهری (بورس فروش چمدان) می‌گیرند به این تئوری معتقدند. با نزدیک شدن به آغاز نهمین ماه سال و سیاست‌های بازارساز برای مهار قیمت دلار به نظر نمی‌رسد حجم عرضه به بازار ارز تغییری کرده باشد اما متقاضیان دلار این‌بار قدرت بازارساز را جدی‌تر گرفته‌اند و با احتیاط بیشتری معامله می‌کنند.

کارشناسان بازارهای مالی نیز معتقدند اقدامات بانک مرکزی برای ارسال سیگنال‌های کاهشی به بازار ارز بر قیمت دلار چندان تاثیری نداشته و این کاهش تقاضا ناشی از قوانین دست و پاگیر اخیر بانک مرکزی است که تعداد متقاضیان دلار را کاهش داده.

   سقف کنترل قیمت دلار کجاست؟

دولت تا کجا قادر به کنترل دستوری قیمت دلار است؟ آیا این روند در درازمدت ممکن است؟ این سوال‌ها پاسخ‌های چندان خوشایندی از سوی کارشناسان ندارد. آنها به شرایط نامساعد روابط ایران در حوزه بین‌المللی اشاره می‌کنند که با چالش‌های بی‌شماری همراه است. نارضایتی‌های اجتماعی مدت زیادی است ادامه دارد و از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد روند مذاکرات هسته‌ای برجام به نقطه بن‌بست رسیده است. پس ادامه کنترل قیمت دلار با شرایط فعلی در درازمدت شدنی به نظر نمی‌رسد.

دوشنبه گذشته صالح‌‌آبادی، رییس کل بانک مرکزی، خبر از ارایه بسته جدید این نهاد پولی برای دل‌نگران‌های بازار ارز را داد و گفت: افرادی که نگران نوسان در بازار ارز هستند و به این دلیل خرید ارز انجام می‌دهند باید بدانند که از روزهای آینده ابزار جدید را در این حوزه معرفی می‌کنیم تا بتوانند اوراقی را که منتشر می‌شود خریداری کنند و دیگر نگرانی از این جهت نداشته باشند. خریداران در سررسید‌هایی مشخصی می‌توانند اوراق را به بانک مرکزی بفروشند.

روز بعد این ابزار جدید در قالب بسته‌های ارزی و با شرایطی در ۱۵ بند رونمایی شد و اعلام شد که از روز شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱ از سوی بانک ملی به نیابت از بانک مرکزی عرضه می‌شود.

این اولین‌بار نیست که فروش اوراق ارزی برای کنترل قیمت دلار از سوی دولت‌ها مطرح می‌شود. در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد هم این اوراق فروخته شد، مردم هم اعتماد کردند و خریدند. اما در هنگام بازپرداخت دولت تصمیم گرفت بازپرداخت را برای همه به صورت ریالی انجام دهد و این موضوع باعث بی‌اعتمادی مردم و ناکارآمدی ابزار مذکور شد.

حال باید دید با وجودی که در بند ۶ شرایط بسته‌های ارزی، بازپرداخت به ۲ روش عنوان شده و به خریداران در سررسید حق‌ انتخاب داده که بتوانند دلار از بانک عامل دریافت کنند یا تسویه نقدی به صورت ریالی داشته باشند، چه اتفاقی در انتظار بازار است. هر چند دریافت دلار مشمول پرداخت حق‌الوکاله‌ای معادل ۷ درصد است.

به نظر می‌رسد برای اقبال اوراق ارزی از سوی مردم، نیاز است تا دولت در تنگنای ارزی فعلی تضامین قوی‌تری به عنوان برگ‌ برنده رو کند تا این اوراق هم مانند فروش اوراق سکه در بورس کالا که تحت تاثیر اونس‌جهانی طلا بی‌اثر شد، بر مدار تورم تاریخی در داخل کشور نچرخد و ابزار جدید ارزی دولت سوخت نشود.

   روند کاهشی طلا و سکه ادامه دارد؟

اونس جهانی طلا و قیمت دلار فاکتورهای تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه روز پنجشنبه روند کاهش قیمت داشتند و بازار طلا هم روند کاهشی در پیش گرفت. با وجود کاهش قیمت این فلز خوشرنگ در ۲ روز گذشته اما سکه همچنان کانال ۱۶ میلیون تومانی را حفظ کرده. روند قیمت طلا و سکه در بازار نزولی است؟

قیمت طلا و سکه در آخرین روز از هفته جاری تحت تاثیر کاهش محدود قیمت دلار روند کاهشی به خود گرفت. ناگفته نماند اونس جهانی طلا نیز که در روز سه‌شنبه تا سقف ۱۷۸۶ دلاری صعود کرد روز پنجشنبه به محدوده ۱۷۶۰ دلاری رسید و این کاهش قیمت در آرامش نسبی بازار طلا و سکه بی‌اثر نیست.

   در لحظه نگارش این گزارش قیمت  هر اونس طلا 1,760.22 دلار است

روز گذشته قیمت سکه امامی برخلاف روزهای گذشته روند کاهشی داشت و به دومین پله محدوده ۱۶ میلیون تومانی رسید. این روند با اینکه نزولی بود اما قیمت سکه را در محدوده مقاومتی ۱۶ میلیون تومان نگه داشت.

روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ قیمت سکه امامی ۷۹ هزار تومان کمتر شد و با قیمت ۱۶ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان در آخرین روز هفته بسته شد. سکه بهار آزادی که روز چهارشنبه نیز بیش از ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشت امروز هم ۱۰۳ هزار تومان ارزان‌تر شد و با قیمت ۱۵ میلیون و ۴۴۵ هزار تومان معامله شد. این قطعه از سکه در ابتدای هفته جاری به کانال ۱۶ میلیون تومانی نزدیک شده بود.

نیم‌سکه و ربع سکه اما بدون تغییر قیمتی در بازار معامله شدند. نیم‌سکه با قیمت ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و ربع سکه هم با قیمت ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی هم در چند روز گذشته تغییر قیمتی نداشت و امروز نیز با همان قیمت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در بازار معامله شد.

روز پنجشنبه قیمت طلا نیز روند کاهشی داشت. قیمت هر مثقال طلا با کاهش نزدیک به ۳۰ هزار تومانی به ۶ میلیون و ۴۳۵ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۳۰ هزار تومان کاهش با قیمت یک میلیون و ۴۸۵ هزار تومان معامله شد.

با وجود افزایش قیمت سکه در ابتدای هفته جاری، حباب سکه روند کاهشی قابل توجهی داشت اما در ۲ روز گذشته حباب سکه افزایش داشت. حباب سکه امامی با افزایش ۲۵۰ هزار تومانی به یک میلیون و ۷۵۸ هزار تومان رسید. حباب این قطعه از سکه در ابتدای هفته جاری به کف کانال یک میلیون تومانی نزدیک شده بود.

حباب سکه بهار آزادی ۲۲۱ هزار تومان بیشتر شد و با اینکه حباب آن در روزهای گذشته تا محدوده ۳۰۰ هزار تومانی هم پایین آمده بود اما با روند افزایشی ۲ روز گذشته به کانال یک میلیون تومان نزدیک شد و به ۹۳۰ هزار تومان رسید.

حباب نیم‌سکه یک میلیون و ۶۴۱ هزار تومان شد و بیش از ۱۶۰ هزار تومان رشد داشت. ربع‌سکه نیز با حباب ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار تومانی پرچمدار بیشترین حباب در خانواده خود است و روز گذشته ۸۱ هزار تومان افزایش حباب داشت. حباب سکه گرمی با ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت به یک میلیون و ۵۶۱ هزار تومان رسید.

   قیمت طلا رشد می‌کند؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: طلا و سکه، بازار هوشمندی است و با وجودی که گفته می‌شود این بازار حباب دارد اما حباب طلا و سکه مربوط به دلار است و حباب در این بازارها در واقع قیمت دلار را نشان می‌دهد.

او با تاکید بر تاثیر قیمت دلار بر قیمت طلا و سکه توضیح می‌دهد: نهاد پولی کشور اجازه نمی‌دهد دلار به قیمت ذاتی خود برسد. نرخ طلا و سکه نیز به تبع آن کنترل می‌شود. با وجودی که مذاکرات هسته‌ای برجام تاثیر مهمی بر آرامش بازار دلار دارد اما در چنین شرایطی، چه این مذاکرات به نتیجه برسد و چه نرسد، احتمالا قیمت دلار با توجه به تورم موجود در کشور روند افزایشی خواهد داشت و متعاقب آن قیمت طلا و سکه هم افزایشی است.

حق‌شناس می‌گوید: اگر مذاکراتی رخ دهد روند صعودی قیمت‌ها به تاخیر می‌افتد. اما اگر تحولات این حوزه امیدوارکننده نباشند، انتظار رشد قیمت‌ها را دارم.

 

ارسال نظر