بانک

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۳:۴۵:۴۰
کد خبر: ۱۹۴۳۱۲

سود به دست آمده از معاملات فردایی ارز و سکه حرام است

سخنگوی شورای فقهی بانک‌مرکزی به بیان آخرین مصوبات شورای فقهی بانک‌مرکزی در رابطه با معاملات آتی ارز و سکه پرداخت و انجام این دسته از معاملات را از نظر شورای فقهی، ممنوع و باطل و همچنین سود به دست آمده از این معاملات را از نظر شرعی حرام اعلام کرد. سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی اعلام کرد، معاملات فردایی ارز و سکه، از نظر این شورا ممنوع و سود به دست آمده از این معاملات از نظر شرعی حرام است.

هر چند بانک مرکزی معاملات فردایی ارز و سکه را ممنوع اعلام کرده، اما با این حال، گاهی انجام این معاملات در بازار ارز و سکه مشاهده شده است. با توجه به شب‌هات بطلان این معاملات از نظر شرعی و تبعات انجام این معاملات، شورای فقهی بانک مرکزی در جلسات اخیر خود به بررسی ابعاد شرعی و فقهی معاملات فردایی ارز و سکه پرداخته است. سخنگوی شورای فقهی بانک مرکزی به بیان آخرین مصوبات شورای فقهی بانک مرکزی در رابطه با معاملات آتی ارز و سکه پرداخت و انجام این دسته از معاملات را از نظر شورای فقهی، ممنوع و باطل و همچنین سود به دست آمده از این معاملات را از نظر شرعی حرام اعلام کرد. دبیر شورای فقهی بانک مرکزی در بیان نکاتی که در متن مصوبه وجود دارد، گفت: اولین نکته تاکید بر انجام نشدن معاملات واقعی است. یکی از اصول بانکداری اسلامی ارتباط بخش پولی و بخش حقیقی اقتصاد است و وقتی در جایی معاملات پولی اتفاق می‌افتد، اما پشتوانه‌ای از بخش حقیقی اقتصاد ندارد (در اصطلاح معوّض ندارد)، در واقع متاثر از بخش واقعی اقتصاد نیست و در این صورت شبهه شرعی ایجاد خواهد شد. وی در ادامه افزود: در تمام عقود مشارکتی و مبادل‌های ارتباط با بخش واقعی وجود دارد. برای مثال در عقودی مثل استصناع و مشارکت مدنی که از دسته عقود مشارکتی و مبادله‌ای هستند، این عقود در نهایت به تولید منجر می‌شوند و در عقود مبادل‌های دیگر مانند مرابحه نیز به همین صورت بوده و کالا‌ها و خدمات در بخش حقیقی اقتصاد مبادله می‌شود. در واقع در جریان این معاملات، بخش حقیقی تغییر کرده و رشد می‌کند. اما در معاملات فردایی ارز و سکه اساسا ارز و سکه‌ای در پس این معاملات نیست و صرفا روی تغییرات این بازار معامله صورت می‌پذیرد و بخش واقعی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. میثمی ادامه داد: نباید فراموش کرد که یکی از مسائل دیگری که در نتیجه غیر واقعی بودن این معاملات مطرح می‌شود، اثرات کاذب این معاملات غیرواقعی بر معاملات واقعی است که گاهی اوقات حجم بالای خرید و فروش ناگهانی دلالان با معاملات غیرواقعی و بدون وجود کالای حقیقی، موجب تحریک انتظارات و ایجاد بی‌ثباتی در بازار واقعی این محصولات می‌شود.

مرکز آمار گزارش داد 

تنها 30 درصد از مردم ایران  در سال 1400 به مسافرت رفتند

در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد از خانوارهای کشور، یعنی حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ خانوار حداقل یک سفر داشته‌اند. همچنین در طول سال 1400، 24 میلیون و ۶۸۷ هزار سفر انجام شده است. به گزارش ایلنا؛ مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی از وضعیت تعداد سفرهای ایرانیان نشان داد تنها ۳۰ درصد از مردم ایران در سال گذشته به مسافرت رفته‌اند.  طبق این آمار، تعداد سفرهای داخلی در سال ۱۴۰۰، حدود ۲۴ میلیون و ۶۳۹ هزار سفر بوده که ۴۲ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۸درصد بدون اقامت شبانه (زیر یک روز) بوده است. 

طرح آمارگیری از گردشگران ملی، یکی از طرح‌های مرکز آمار ایران است که با هدف تهیه آمار و اطلاعات مربوط به سفرهای گردشگری خانوارهای کشور، برای بررسی‌های اقتصادی و تصمیم‌گیری مدیران و برنامه‌ریزان در حوزه گردشگری، توسط آن مرکز به اجرا درمی‌آید. در این طرح با مراجعه به خانوارهای نمونه، اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های سفر از جمله تعداد سفر، نوع سفر (با اقامت شبانه و بدون اقامت شبانه)، هدف اصلی سفر، شیوه سفر، نوع اقامتگاه گردشگران، نوع وسیله نقلیه مورد استفاده، تعداد شب اقامت و هزینه‌های سفر و همچنین اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های اجتماعی اعضای خانوار مانند سن، جنس، وضع سواد و وضع اشتغال جمع‌آوری می‌شود. نتایج این طرح آماری در سال ۱۴۰۰ (در شرایط کرونایی) نشان می‌دهد: 

در سال ۱۴۰۰، حدود ۳۰ درصد از خانوارهای کشور، یعنی حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ خانوار حداقل یک سفر داشته‌اند. همچنین در طول سال 1400، 24 میلیون و ۶۸۷ هزار سفر انجام شده است.  تعداد سفرهای داخلی در سال 1400، 24 میلیون و ۶۳۹ هزار سفر بوده که ۴۲ درصد از آن، با اقامت شبانه و ۵۸درصد بدون اقامت شبانه بوده است.  پنج استان خراسان رضوی، مازندران، تهران، فارس، اصفهان، مقصد بیشترین سفرهای با اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.  پنج استان مازندران، اصفهان، تهران، فارس، گیلان مقصد بیشترین سفرهای بدون اقامت شبانه در سال۱۴۰۰ بوده‌اند.  بیشتر سفرهای با اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰، با هدف دیدار دوستان و بستگان (۶۵ درصد)، گردش و تفریح (۱۶ درصد) و درمان (۱۰ درصد) انجام پذیرفته است.  بیشتر سفرهای بدون اقامت شبانه در سال ۱۴۰۰، با هدف دیدار دوستان و بستگان (۳۱درصد)، درمان (۲۴ درصد) و گردش و تفریح (۲۰ درصد) انجام شده است.  اقامتگاه اصلی مورد استفاده در سفرهای داخلی با اقامت شبانه خانوارها در سال ۱۴۰۰، خانه بستگان و آشنایان با ۷۶ درصد، ویلا و آپارتمان شخصی با ۱۲ درصد، ویلا و آپارتمان اجاره‌ای با ۶ درصد، اقامتگاه عمومی با ۳ درصد، سایر اقامتگاه‌ها ۲ درصد و چادر و کمپ شخصی و اقامتگاه سازمانی هر یک با یک درصد بوده است.  به گفته علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) سفر از جمله اقلامی است که در سبد حداقل معیشت خانوار کشور ذیل عنوان «تفریحات» قرار می‌گیرد. وی در این زمینه توضیح داد: برای این عنوان در محاسبه سبد حداقل معیشت رقم یا درصد معینی در نظر گرفته نشده اما جزئی از موارد حداقل سبد معیشت در ایران است. گفتنی است، مسافرت معمولا اصلی‌ترین شاخص در رونق بازار کار و کسب و کارهای مربوط به گردشگری به حساب می‌آید.

 

ارسال نظر