بازار « سکه» و « ارز» در خوف و رجا

۱۴۰۱/۰۷/۱۷ - ۰۱:۱۷:۳۸
کد خبر: ۱۹۳۱۵۵
بازار « سکه»  و «  ارز» در خوف و رجا

قیمت دلار ۱۶ مهر ماه با نرخ ۳۲ هزار و ۸۵۰ تومان در بازار آزاد آغاز به کار کرد و با کاهش ۱۳۰ تومانی به قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید. روند قیمت دلار در سومین هفته مهر ماه برخلاف هفته‌های اول و دوم کاهشی بود. به اعتقاد کارشناسان اخبار ضد و نقیض و فضای مه‌آلود بازار، پیش‌بینی قیمت را سخت کرده است. باید دید این ثبات نسبی قیمت دلار در روزهای آینده ادامه دارد یا نه.

به گزارش تجارت‌نیوز در نخستین روز از سومین هفته مهر‌ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار متاثر از اخباری که به اعتقاد کارشناسان صحت آن تایید رسمی نشده در کانال ۳۲ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.

هفته اول مهر قیمت دلار در بازار دستخوش تغییرات زیادی شد و از نرخ ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در ابتدای معاملات یکم مهرماه، به ۳۲ هزار و ۵۸۰ تومان افزایش یافت. در هفته دوم مهر نیز (۱۱ مهرماه)، بازار ارز به اوج قیمتی خود رسید و وارد کانال ۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان شد.  هر چند اخبار مثبت و منفی توامان بر قیمت دلار فشار می‌آورند اما امروز برخلاف دو هفته اخیر نرخ ارز روند کاهش را طی کرد. هر چند نوسان اندک بود اما بازار کماکان در کانال ۳۲ هزار تومان جا خوش کرده است. به اعتقاد مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی بازار ارز تحت تاثیر اخبار ثابت نشده‌ای نوسان دارد و تا زمانی که دلار سقف ۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان را نشکسته نمی‌توانیم قیمت را به صورت شارپی صعودی ببینیم.

   رشد دلار قطعی است!

او با اشاره به اخبار تایید نشده‌ای مبنی بر درخواست تعدادی از کشورهای اروپایی برای خروج افرادشان از ایران و برخی تحریم‌های جدید کانادا به تجارت‌نیوز می‌گوید: اینها نشانه‌هایی است که بازار از آن تاثیر می‌گیرد. اخبار سیاسی اینچنینی می‌تواند قیمت دلار را صعودی کند. اما در مقابل این اظهارات، صحبت‌هایی مبنی بر تغییر برخی ساختارها از سوی مسوولان رده بالای کشور عنوان شده که عده‌ای این تغییر را نشانه از سرگیری مذاکرات برجام تلقی کرده‌اند و این سیگنال مثبتی برای بازار به حساب می‌آید.

او افزود: خبرها ضد و نقیض است و کاملا در فضای مه آلود جلو می‌رود و چون نمی‌توانیم آینده را شفاف ببینیم نمی‌توانیم شفاف صحبت کنیم.

این کارشناس بازارهای مالی ادامه داد: در هفته پیش رو اگر وزن خبرهای مثبت بالا رود، می‌توانیم از قیمت ۳۲ هزار تومان به عنوان کف قیمت دلار یاد کنیم . ولی اگر وزن خبرها به سوی اخبار سیاسی منفی برای ایران باشد، احتمال دارد که دلار وارد کانال ۳۳ هزار تومان شود.

   پیش‌بینی سخت است

او درباره آینده نرخ ارز می‌گوید: فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلندمدت را پیش‌بینی کنیم و باید قدم به قدم حوادث را تحلیل کنیم که از این زاویه دید کار سخت می‌شود.

او افزود: طرف روسی چند روز پیش اشاره کرد که در آبان‌ماه خبرهای ادامه‌دهنده برجام را خواهیم داشت. ضمن اینکه تبادل نمازی به عمان و اینکه بالاخره طرف امریکایی توافقی را قبول کرده که ایران اقدام به آزادسازی و مبادله این زندانی سیاسی کرده است، پس باید ببینیم اقدام متقابل امریکا برای ایران چه خواهد بود. این موارد می‌تواند اخبار مثبتی باشد.

دیبا فضای داخلی کشور را نیز عاملی جهت بی‌ثباتی برای اخبار مثبت بازار ایران عنوان می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر کف ۳۲ هزار تومان و سقف ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان را برای قیمت دلار مد نظر قرار می‌دهیم. عبور دلار از هر کدام از این اعداد، سیگنال متفاوتی به بازار می‌دهد. باید دید با توجه به اخبار متفاوت در فضای سیاسی این روزهای کشور و اخبار بی‌شمار ایران در فضای بین‌المللی روند قیمت دلار در بازار ایران با توجه به ارزپاشی و تلاش دولت برای مهار قیمت دلار چگونه رقم می‌خورد

   سکه ۱۳ میلیون شد/ ریزش قیمت سکه ادامه دارد؟

قیمت طلا متاثر از قیمت دلار و کاهش نرخ انس جهانی طلا در آغازین روز از سومین هفته مهر ماه ۱۴۰۱ روند کاهشی داشت. این در حالی است که سکه طرح جدید با ۳۰۲ هزار تومان کاهش به قیمت ۱۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان رسید.

قیمت طلا در پی انتشار اطلاعات مثبت در مورد آمار اشتغال امریکا و احتمال افزایش دوباره نرخ بهره بانک مرکزی این کشور به زیر هزار و ۷۰۰ دلار سقوط کرد.

این اطلاعات نشان می‌دهند اشتغال در بخش غیرکشاورزی در امریکا ۲۶۳ هزار شغل در ماه گذشته میلادی افزایش‌یافته که بیشتر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بوده ‌است. نرخ بیکاری هم در این کشور پایین آمده است. ارزش دلار و نرخ سود اوراق قرضه‌ خزانه‌داری امریکا به‌دنبال انتشار این خبر بالا رفته و بر قیمت طلا تاثیر گذاشته است. (نبض بازار) 

قیمت هر اونس طلا دیروز با ۱.۳ درصد کاهش به هزار و ۶۹۴ دلار و ۸۲ سنت رسید.

   روند نزولی طلا

کاهش قیمت اونس به زیر هزار و ۷۰۰ دلار در پی اخباری که اشاره شد روند نرخ طلا و سکه در کشور را نیز نزولی کرد. در حالی که نرخ جهانی طلا در هفته‌ای که گذشت با افزایش ۵۴ دلاری همراه بود و برخی کارشناسان قیمت‌ها را تا اواسط هفته پیش رو با ثبات پیش‌بینی کرده بودند اما قیمت طلا و سکه متاثر از قیمت جهانی در نخستین روز هفته روند کاهشی داشت.

قیمت سکه طرح قدیم با ۱۰۷ هزار تومان کاهش به ۱۴ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان، سکه طرح جدید با ۳۰۲ هزار تومان کاهش به ۱۳ میلیون و ۹۵۷ هزار تومان، نیم سکه با ۱۵۰ هزار تومان کاهش به هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع سکه با ۱۰۰ هزار تومان کاهش به پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سکه یک گرمی با ۵۰ هزار تومان کاهش به سه میلیون و ۹۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۷ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۳۷۵ هزار تومان و هر مثقال طلای ۱۸ عیار نیز با ۳۳۰ هزار تومان کاهش به ۵ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان رسیده است.

ابراهیم محمد ولی عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران دلیل افزایش قیمت طلا در هفته‌ای که گذشت را برخی اخبار مربوط به مذاکرات برجام و التهابات بازار داخلی در پی این خبر عنوان می‌کند و به تجارت‌نیوز می‌گوید: التهابات از بین رفته و بازار کمی آرام گرفته و در هفته پیش‌رو شاهد آرامش و افت قیمت خواهیم بود.

وی می‌افزاید: اشتغال و بهره پولی امریکا همیشه بر نرخ اونس جهانی تاثیرگذار است و این موضوع بدون شک در بازار داخلی طلای کشور اثر می‌گذارد اما نوسانات و کاهش قیمت دلار در اولین روز هفته نیز از دلایل اصلی کاهش قیمت طلا است.

محمد ولی قیمت طلا در هر کشور را متاثر از بازار ارز، اونس جهانی و سیاست‌های میان کشورها عنوان می‌کند و درباره پیش‌بینی آینده بازار طلا می‌گوید: قیمت طلا به هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نیست.

هفته گذشته نادر بذرافشان رییس اتحادیه طلا و جواهر حباب سکه را بین یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

   طلا تقاضا ندارد

وی ضمن تأکید بر اینکه تقاضایی در بازار برای خرید طلا و سکه شکل نگرفته است، گفت: هر چند قیمت‌ها در بازار افزایش یافت ولی معاملات نشان می‌دهد که تقاضای چشم‌گیری برای خرید طلا و سکه نداریم و این‌طور نیست که بگوییم مردم خریدار شده‌اند.

بذرافشان یکی از دلایل رکود بازار را ماه‌های محرم و صفر عنوان کرد .در حالی که اکنون ۱۱ روز از ماه ربیع می‌گذرد و با شروع مراسم‌های عروسی تقاضا باید بر روند قیمت‌ها تاثیر بگذارد. اما کاهش قدرت خرید مردم و روند بازار دلار در نخستین روز از هفته سوم مهرماه سال ۱۴۰۱ بازار طلا را دستخوش کاهش کرده است.

 

ارسال نظر