کاهش قیمت طلا و سکه به دنبال سقوط اونس طلا به 1675 دلار

۱۴۰۱/۰۶/۲۷ - ۰۱:۳۵:۰۹
کد خبر: ۱۹۲۶۷۷
کاهش قیمت طلا و سکه به دنبال سقوط اونس طلا به 1675 دلار

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز شنبه 26 شهریور 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31570 تومان رسید و با کاهش هر اونس طلا به قیمت 1675 دلار، قیمت سکه به 13 میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافت. همچنین انتظار می‌رود که در هفته جاری قیمت طلا و سکه کاهش یابد. در روزهای اخیر، سکه 14 میلیون و 350 هزار تومان معامله شد و اکنون با سقوط طلای جهانی، به کانال 13 میلیون تومان کاهش یافته است. اما فعالان بازار می‌گویند که با کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت طلا و سکه کاهش خواهد یافت. هر دلار روز پنجشنبه، ۲۴ شهریورماه در صرافی‌های بانکی با ۱۰ تومان افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۷۵۳ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ ۲۸ هزار و ۷۴۳ تومان معامله شد.نرخ اسکناس دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۶۱۰ تومان و نرخ فروش در صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۸۹۶ تومان و همچنین نرخ یورو ۲۸ هزار و ۵۹۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۷۶ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۹۹۹ تومان معامله شد. سکه طرح جدید پنجشنبه، ۲۴ شهریورماه با ۱۹۲ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته به نرخ ۱۴ میلیون و ۴۷۶ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۴۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، به نرخ ۱۳ میلیون و ۶۰۶ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم سکه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌ سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۲۵ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۷۴۴ هزار تومان شد.

    همچنان عرضه ارز در سامانه نیما بسیار بالاتر از میزان تقاضا است

مجموع عرضه ارز در سامانه نیما (حواله) روز پنجشنبه معادل ۷۷۴ میلیون یورو و مجموع ارز معامله شده در این سامانه معادل ۴۹ میلیون یورو بوده است. روز چهارشنبه نیز مجموع عرضه ارز در سامانه نیما برابر با ۹۶۷ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو بود که ۲۱۸ میلیون یورو معامله شد؛ براین اساس ۷۷.۵ درصد ارزها مشتری نداشت و فقط ۲۲.۵ درصد آن معامله شد. در بازار متشکل ارزی اسکناس ۱۰ میلیون دلار با میانگین نرخ ۳۰ هزار و ۲۸۱ تومان و ۹۰۰ هزار یورو با میانگین نرخ ۳۰ هزار و ۲۶۰ تومان به صورت توافقی معامله انجام شد.بهای اونس جهانی در هفته گذشته با توجه به اوضاع مثبت جهان سیر نزولی داشت و ۳۰ دلار کاهش داشت و به یک‌هزار و ۶۸۸ دلار رسید. هفته گذشته با توجه به توقف مذاکرات برجام، قیمت ارز با یک‌هزار و ۲۵۰ تومان افزایش همراه بود و این افزایش مانع کاهش قیمت طلا و سکه در بازار شد. اما این هفته با کاهش قیمت جهانی طلا، قیمت سکه و طلا کاهش خواهد داشت. 

کشتی‌آرای نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان‌داشت: در آخرین روز کاری هفته، سکه طرح قدیم ۳۵۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۵۵۰ هزار تومان، نیم سکه و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشت. حباب سکه از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید.پیش بینی می‌شود در شرایطی که بازارها در هفته آینده تعطیل هستند و مذاکرات نیز متوقف شده، افزایش قیمت نداشته باشیم و نرخ‌ها در همین سطح باقی بماند. 

    سقوط طلا به پایین‌ترین سطح ۲۸ ماه اخیر

در حالی که چشم‌انداز افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو امریکا باعث افزایش بازده اوراق قرضه شد و درخشش شمش را از بین برد، قیمت طلا جمعه نزدیک به پایین‌ترین سطح ۲۸ ماهه خود سقوط کرد و به بدترین هفته خود در دو ماه اخیر رسید.بهای هر اونس طلا با کاهش ۱.۵ درصدی به ۱۶۶۳ دلار و ۸۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۰۹ درصد کاهش به ۱۶۶۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.بازدهی شاخص ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده نزدیک به بالاترین سطح خود از ژوئن تاکنون بود، در حالی که دلار در برابر رقبای خود به سمت افزایش هفتگی پیش می‌رفت. پس از افزایش غیرمنتظره قیمت مصرف‌کننده در ماه آگوست، بازارها با افزایش ۷۵ واحدی نرخ توسط بانک مرکزی ایالات‌متحده در نشست سیاست‌گذاری ۲۰ تا ۲۱ سپتامبر خود قیمت‌گذاری می‌کنند.داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که خرده‌فروشی در ایالات‌متحده به‌طور غیرمنتظره‌ای در ماه آگوست افزایش یافت.بر اساس گزارش رویترز، طلا نسبت به افزایش نرخ‌های بهره ایالات‌متحده بسیار حساس است زیرا آنها هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهند و در عین حال دلار را تقویت می‌کنند. در همین حال، هند روز پنجشنبه قیمت پایه واردات طلا را کاهش داد.

    تاثیرات رکود جهانی بر بازار طلا

اقتصاد انرژی در جهان و ایران در هفته‌های اخیر تحت تاثیر چند عامل عمده بوده است. کاهش تقاضای نفت چین به خاطر قرنطینه‌ها، کاهش و انقباضی شدن تقاضا و مصرف انرژی دراروپا به خاطر تحریم روسیه و فشار روسیه برای قطع گاز، تورم در امریکا و رشد نرخ بهره فدرال رزرو، تقویت ارزش دلار و کاهش ارزش طلا به کانال 1600 دلار، ادامه تورم و رکود در اقتصادهای جهان بعد از آثار کرونا در سه سال اخیر، و توقف نسبی مذاکرات برجام، همگی مواردی است که بر بازار انرژی، عرضه و تقاضا و قیمت‌ها اثرگذار است و درنتیجه روی تولید، قیمت‌ها و عرضه محصولات نفتی، انرژی، پتروشیمی اثرگذار خواهد بود. بعد از ۲۲ سال، تقاضای نفت در اقتصاد چین کاهش پیدا کرده و اقتصاد کشورهای اروپایی نیز در سایه قطع ارسال انرژی از روسیه در وضعیت انقباضی قرار گرفته‌اند. در آن‌سوی ماجرا، باوجود کند شدن رشد اقتصاد جهانی، بازار طلا نیز به‌تبع سیاست‌های نرخ بهره فدرال رزرو جذابیتی از خود نشان نمی‌دهد. آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرده که چین با بزرگ‌ترین کاهش سالانه تقاضا برای نفت در بیش از سه دهه گذشته روبروست زیرا بحران ملکی و قرنطینه‌های پی‌درپی برای مقابله با شیوع کووید ۱۹ رشد اقتصاد این کشور را متأثر کرده است. تقاضای چین برای نفت امسال به میزان ۴۲۰ هزار بشکه در روز معادل ۲.۷ درصد کاهش پیدا می‌کند که نخستین کاهش سالانه تقاضا برای نفت، از زمان افت یک درصدی در سال ۱۹۹۰ است.

 

ارسال نظر