بانک مرکزی اعلام کرد: عرضه ارز اربعین با احراز هویت

۱۴۰۱/۰۶/۱۲ - ۰۲:۰۲:۰۳
کد خبر: ۱۹۲۲۳۳

گروه بانک و بیمه| 

مدیر عملیات بازار متشکل ارز از انتشار نرخ دلار و یورو توافقی در این بازار به صورت لحظه‌ای خبر داد. وی گفت: به منظور عمق‌بخشی بازار ارز توافقی و شفافیت در این معاملات، از این پس نرخ ارز توافقی در سایت رسمی بازار متشکل ارز منتشر و هر ۱۵ دقیقه نیز به‌روز رسانی می‌شود. روز پنجشنبه نرخ دلار همچنان در کانال 30 هزار و سکه در کانال 13 میلیون تومان قرار داشت. در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 28 هزار و 346 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 28 هزار و‌ 64 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 589 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 304 تومان اعلام شده است.قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 263 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 13 میلیون و 600 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 7 میلیون و 850 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 4 میلیون و 950 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 5 میلیون و 480 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1704 دلار است.از سوی دیگر، بانک مرکزی در بخشنامه‌ای جدید خطاب به بانک‌های منتخب فروش ارز اربعین اعلام کرد: درصورت بروز هرگونه اختلال احتمالی در سامانه‌های مربوطه، صرفا پس از احراز هویت متقاضیان، نسبت به فروش ارز اقدام و متعاقبا، اطلاعات مربوط به فروش ارز را ثبت نمایند.بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت و صادرات، تاکید کرد به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات ارزی به زائران مراسم اربعین حسینی، درصورت بروز هرگونه اختلال احتمالی در سامانه‌های مربوطه، صرفا پس از احراز هویت متقاضیان، نسبت به فروش ارز اقدام و متعاقبا، اطلاعات مربوط به فروش ارز را در سامانه ثبت نمایند.

    دبیرکانون صرافان: زائران اربعین  دغدغه‌ ارز نداشته باشند

زائرین امام حسین(ع) که در سامانه «سماح» نام‌نویسی کرده‌اند، می‌توانند به‌تدریج، به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل، مراجعه کنند و ارز مورد نیاز خود را تا سقف مبلغ یکصد دلار یا یک‌صد و پنجاه هزار دینار عراق با نرخ مندرج در نماد توافقی بازار متشکل ارز ایران خریداری نمایند.امیر هامونی، مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران عنوان کرد: متقاضیان خرید ارز؛ پس از ثبت‌نام در سامانه «سماح» یا همان سامانه سازمان حج و زیارت به‌نشانی  samah.haj.ir می‌توانند جهت خرید ارز به یکی از صرافی‌های عضو بازار متشکل ارز ایران یا شعب منتخب بانک‌های عامل تعیین‌شده مراجعه کنند. هنگام خرید ارز بایستی خود زائر، شخصاً حضور داشته باشد و ارز اربعین به هیچ فرد دیگر به عنوان نماینده زائر فروخته نمی‌شود.مدیرعامل بازار متشکل ارز ایران با اشاره به اینکه متقاضی خرید ارز باید به‌هنگام مراجعه به یکی از عاملان فروش ارز اربعین، سه مدرک متعلق به خود یعنی؛ اصل کارت ملی، کارت بانکی و شماره تلفن همراه (هر سه الزاماً به نام خود شخص زائر) را همراه داشته باشد، یادآوری کرد: پس از تأیید صحت و انطباق مدارک سه‌گانه متقاضی از سوی مسوول فروش؛ ارز اربعین به متقاضی فروخته می‌شود.فروش ارز اربعین از محل سرفصل زیارتی اربعین حسینی (ع) است و براساس اطلاعیه بانک مرکزی؛ هیچ‌گونه محدودیتی بابت فروش ارز مسافرتی در سال جاری برای متقاضیان ایجاد نمی‌کند.

    پیش‌بینی کاهش قیمت سکه و طلا

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: هفته آینده افزایش قیمت طلا و سکه نخواهیم داشت و با ادامه این روند کاهش بهای اونس جهانی طلا و نرخ ارز سیر نزولی قیمت را شاهد خواهیم بود. محمد کشتی‌آرای اظهارداشت: هفته گذشته قیمت جهانی طلا۴۴ دلار کاهش یافت و به بهای ۱۶۹۶ دلار رسید. از سوی دیگر به دلیل مثبت بودن مذاکرات برجام نوسانات کمی داشت. وی ادامه داد: دو عامل کاهش بهای اونس جهانی طلا و نوسانات نرخ ارز باعث شد قیمت‌ طلا افزایش نداشته باشد بلکه سیر نزولی داشت. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بیان کرد: آخرین نرخ‌ها حاکی از این است که سکه طرح قدیم ۲۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۳۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۵۰ هزار تومان و سکه‌های یک گرمی ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت هفتگی داشت. وی افزود: قیمت هر مثقال طلای آب شده ۸۰ هزار تومان، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۲۵ هزار تومان کاهش یافت و موجب شد حباب سکه نیز ۲۰۰ هزار تومان کاهش یابد و در آخرین معاملات به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان برسد. 

    قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۵ درصد افزایش به ۱۷۰۰ دلار و ۱۴ سنت رسید. به‌گزارش بلومبرگ، قیمت طلا در روز پنجشنبه برای پنجمین روز پیاپی کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم طی 6 هفته گذشته رسید. دلیل این کاهش قیمت را می‌توان بالا رفتن ارزش دلار امریکا به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی‌بر بهبود اقتصاد این کشور دانست.سود خزانه‌داری امریکا به‌دنبال انتشار اطلاعات امیدوارکننده در مورد رشد تولید و کاهش بیکاری در این کشور افزایش یافت. تصمیم فدرال‌رزرو امریکا برای بالا بردن دوباره نرخ بهره تقاضا برای طلا را پایین می‌آورد، چون هزینه نگهداری آن افزایش می‌یابد.قیمت هر اونس طلا با 0.15 درصد افزایش به 1700 دلار و 14 سنت رسید.لورتا مستر، رییس فدرال رزرو کلیولند امریکا در روز پنجشنبه گفت بانک مرکزی این کشور باید نرخ بهره را در اوایل سال آینده میلادی تا بیش‌از 4 درصد افزایش دهد و این رقم را تا پایان سال حفظ کند. این یکی از تندترین اظهارنظرها از سوی سیاستمداران امریکایی است.

 

ارسال نظر