نگاهی به بزنگاه‌های تخریبی جریان مقتدی صدر

۱۴۰۱/۰۶/۰۹ - ۰۲:۱۰:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۱۶۷
نگاهی به بزنگاه‌های تخریبی جریان مقتدی صدر

سید عماد حسینی| برای چندمین بار پیاپی مقتدی صدر ادعای کناره‌گیری از قدرت کرد تا بر آتش آشوبی که از چند ماه پیش روشن کرده بود بدمد و عراق را وارد بحران جدیدی کند.

طی سال‌های گذشته کمتر آشوبی در عراق را می‌توان برشمرد که یک پای بحران‌ساز آن جریان مقتدی صدر نباشد.

مردم مناطق مختلف عراق هنوز رفتارهای طایفه‌ای طرفداران مقتدی صدر و حتی گروگانگیری‌ها و باجگیری‌هایشان را چه از اهل تسنن و چه از شیعیان فراموش نکرده بودند که این بار عراق مجدداً وارد بحران شدیدتر شد و بعد از جامعه، اکنون ساختار سیاسی عراق را به‌طور کامل هدف برنامه‌های خود قرار داده است.

اکنون فرزند یاغی و به گفته برخی از آشنایان به امور بیت آیت‌الله سید محمدصادق صدر، پسر مطرود آیت‌الله، بعد از آنکه در سال‌های 2012، 2014، 2016 و 2018 خروج خود را از ساختار سیاسی عراق اعلام کرده بود، این بار نیز این کار را تکرار کرده است تا هیچ یک از کارشناسان حتی طرفدارانش هم این کلام او را باور نکنند و خبر از بازگشت قریب‌الوقوع مقتدی صدر به صحنه سیاسی عراق بدهند.

اما همین کار او به نوعی رمز شب برای ایجاد آشوب و بلوا و حمله به مراکز دولتی بود، حال آنکه طرفدارانش این کار را به طرز چشمگیری انجام دادند و احتمالاً طرف‌هایی که او را وادار به کناره‌گیری کردند- یا حتی شاید او را فریب دادند- نیز مترصد و آماده وقوع این بلوا برای کشته‌سازی و پیچیده‌تر کردن اوضاع کشور بودند.

تحلیل‌ها و تفسیرهای زیادی در رابطه با رفتارهای مقتدی صدر منتشر شده است، اما جای شگفتی است که او این آشوب را در مثلثی از بزنگاه‌های حساس، مهم و سرنوشت‌ساز عراق به پا کرد و کشور را به محاقی سخت کشاند. در شرایطی که ابتکار عمل نسبتاً عملی و قابل قبولی از سوی تمام طرف‌ها از جمله حزب دموکرات کردستان عراق آماده شده بود و میزبانی عراق برای مذاکرات ایران و عربستان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای، این کشور را به نقطه تلاقی محورهای مختلف منطقه تبدیل و جایگاهش را در این موضع تثبیت می‌کرد، و از همه مهم‌تر همزمان با آغاز راهپیمایی اربعین، این آشوب‌آفرینی پرسش‌ها و ابهاماتی در رابطه با پشت پرده‌های اهداف مقتدی صدر به وجود آورده است؛ از همین روست که احتمال وجود توطئه‌ای خارجی و از پیش طراحی‌شده نه تنها برای عراق بلکه برای کل منطقه و شاید جهان تشیع، با اسب تروایی در حجم و اندازه مقتدی صدر، قوت بیشتری پیدا کرده است. رفتارهای خرابکارانه مقتدی صدر علیه آرامش داخلی عراق، بسط ثبات منطقه‌ای بدون دخالت خارجی و از همه مهم‌تر مقابله با رخداد عظیم و جهانی راهپیمایی اربعین را در نوشتارهای بعدی تحلیل خواهیم کرد.اعتمادآنلاین

 

ارسال نظر