سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی ۱۰۰ لیتر کاهش یافت

۱۴۰۱/۰۶/۰۹ - ۰۲:۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۹۲۱۶۶
سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی ۱۰۰ لیتر کاهش یافت

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت.

به گزارش ایسنا، جلیل سالاری امروز در جمع خبرنگاران گفت: این طرح در ماه جاری این طرح اجرایی شده است و اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

وی با بیان اینکه در کارت سوخت شخصی هر فرد یک سهمیه نرخ اول ١٥٠٠ تومان و یک نرخ ٣٠٠٠ تومان که ٢٥٠ لیتر وجود دارد، گفت: با بررسی‌هایی که انجام شد، خودروهای داخلی در ١٠٠ کیلومتر به ‌طور میانگین بیشتر از ١٠ لیتر مصرف نمی‌کنند، طبیعتا زمانی که در یک کارت شخصی حدود ٣١٠ لیتر بنزین داریم، عدد بزرگی است.

معاون وزیر نفت افزود: هیچ خودرویی نیست که بیش از ١٠٠٠ کیلومتر در ماه تردد داشته باشد، ضمن اینکه کارت جایگاه‌ها نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی مشاهده کردیم که تراکنش عمدتا در سهمیه دوم بر اساس کارت‌های جایگاه‌دار اتفاق می‌افتد تصریح کرد: این کاهش در کل کشور است و صرفا مربوط به استان سیستان و بلوچستان نیست. وی ادامه داد: سهمیه دوم در کل کشور به ١٥٠ لیتر کاهش پیدا کرده و افراد می‌توانند از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به سوالی در خصوص صادرات بنزین به لبنان گفت: در هر جایی که شرایط مناسب باشد، صادرات را انجام می‌دهیم. عرضه گاز مایع را شروع کردیم و نفت گاز نیز در بورس کالا عرضه می‌شود و با توجه به شرایط بازار پیش می‌رویم و این مساله ارتباطی به لبنان یا کشورهای دیگر ندارد. چرا که متناسب با نیازمندی‌ها در این حوزه گام برمی‌داریم. وی با بیان اینکه در حال حاضر با حجم زیاد مصرف روبرو هستیم، گفت: میانگین مصرف بین ۱۰۶ تا ۱۰۷ میلیون لیتر است. لذا ضرورت دارد که میزان مصرف مدیریت شود.

سالاری ادامه داد: علاوه بر این بحث اربعین را پیش رو داریم. چرا که حجم زیادی خودرو در مرز حضور پیدا می‌کنند و باید پیش‌بینی‌های لازم برای تامین مصرف آنها صورت می‌گرفت به همین دلیل انبارها را در ایلام، کرمانشاه و مکان‌هایی که مسیر عبور زائران است تامین کرده‌ایم. لازم است که ذخیره‌سازی اتفاق بیفتد و از ناوگان‌های سوخت‌رسانی سیار استفاده کنیم. در این راستا برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته تا بتوانیم این دوران را نیز مدیریت کنیم.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای سوخت رسانی به نیروگاه‌ها در زمستان، گفت: امسال با گرمای تابستان مواجه شدیم. از طرف دیگر برق‌آبی‌ها را که پنج درصد سوخت را به خود اختصاص داده‌اند از دست دادیم. در این راستا سوخت‌رسانی زمستان امسال از اکنون آغاز شده است. سالاری با بیان اینکه نیروگاه‌ها در تابستان امسال نسبت به سال گذشته ۸۰ تا ۱۰۰ درصد سوخت مایع بیشتری مصرف کردند، گفت: حجم سوخت‌رسانی در نیروگاه‌ها از اول سال مدیریت شد و امیدواریم این مساله تداوم داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه مصرف در حوزه‌های مختلف افزایش یافته و به‌رغم اینکه گاز تامین شد اما در مجموع میزان مصرف نیروگاه‌ها در حوزه سوخت افزایش پیدا کرد. همچنین به لحاظ حجم مصرف در بخش خانگی نیز با افزایش مواجه بودیم. از طرف دیگر در حوزه حمل و نقل و صنایع نیز افزایش مصرف اتفاق افتاد. لذا مجبور بودیم که برای تامین سوخت بخش نیروگاهی از اول سال مدیریت داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص ناترازی بین تولید و مصرف گفت: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای این مساله صورت گرفته، در برخی مواقع میزان مصرف به ۱۱۵ لیتر نیز رسید. نگاه من این است که جابه‌جایی و مهاجرت اتفاق می‌افتد. اقدامی که می‌بایست در بخش مدیریت سریعا اتفاق بیفتد پایش مصرف است.

وی ادامه داد: سامانه پیمایش پیوست امنیتی توسط دستگاه‌های متولی تهیه شده و تفاهمنامه آن امضا شده و باید پیمانکار مربوطه سریعا بحث پیمایش را انجام بدهد. اگر این اتفاق بیفتد ما با کاهش مصرف ۳۰ تا ۴۰ درصدی مواجه خواهیم بود. در حوزه حمل و نقل نزدیک به ۵۵ تا ۶۰ میلیون سوخت مصرف می‌کنیم که این سیستم می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ میلیون روزانه میزان مصرف را کاهش بدهد که با قیمت‌های امروزی رقم قابل توجهی است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش همچنین در سخنان خود در مراسم گفت: با وجود تراکم سفر تلاش این است که سوخت‌رسانی انجام و متوقف نشود، همچنین با وجود گرمای هوا سوخت نیروگاه‌ها را تامین کردیم و خاموشی اتفاق نیفتاد.

سالاری با بیان اینکه این پایانه صادراتی با همدلی مجموعه استان هرمزگان به سرانجام رسید، گفت: در ابتدای کار خود بارها با من مکاتبه می‌شد که وضع گاز مایع مناسب نبود، من نیز اعلام کردم با مکاتبه مشکل حل نمی‌شود باید اقتدار داشت و شرایط با تصمیم‌سازی تغییر کند و لازم بود صادرات دریایی را آغاز کنیم.

وی افزود: نخستین گام در این زمینه این بود که دو هزار تن از گاز مایع تولیدی کشور که معادل شش هزار تن است وارد چرخه صادرات شود آن هم در حوزه دریایی که این کار انجام شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با بیان اینکه در حوزه گاز مایع باید کارهای بزرگ‌تری اتفاق بیفتد، تصریح کرد: باید به جوانان اعتماد کرد، این جوانان بودند که جنگ تحمیلی را اداره کردند باید به آنها فرصت داد و آنها را وارد میدان کرد.

سالاری اظهار کرد: امروز با وجود تراکم سفر تلاش این است که سوخت‌رسانی انجام و متوقف شود، همچنین با وجود گرمای هوا سوخت نیروگاه‌ها را تامین کردیم و خاموشی اتفاق نیفتاد، همچنین ما پای دانش‌بنیان‌ها را نیز به این صنعت (پالاش و پخش) باز کردیم و آنها نیز در کنار ما هستند.

وی با اشاره به اینکه با همدلی کارها پیش می‌رود، گفت: حمله سایبری به سامانه سوخت دو هفته‌ای جمع شد، این جز با همدلی میسر نبود.

به نظر می‌رسد این تغییر و کاهش سهمیه بنزین به مساله قاچاق بنزین در استان‌های مرزی مربوط می‌شود. اینکه دارندگان کارت بنزین با استفاده از کارت بنزین خود ماهانه ۳۰۰ لیتر بنزین آزاد را قاچاق می‌کردند و گاهی هم از کارت جایگاه‌داران استفاده می‌کردند.

جلیل سالاری هم این مساله را تایید کرده و گفته پس از بررسی مشاهده کردیم تراکنش‌ها عمدتا در سهمیه دوم بر اساس کارت‌های جایگاه‌دار اتفاق می‌افتد در نتیجه سقف این سهمیه را کاهش دادیم و اگر فردی بیش از ۱۵۰ لیتر سهمیه بخواهد می‌تواند از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

سمیه بنزین در کدام استان‌ها کم شد؟

گویا این کاهش سهمیه‌بندی ابتدا در برخی از استان‌های مرزی از جمله سیستان و بلوچستان رخ داده بود اما حالا قرار شده به کل کشور تسری پیدا کند و در تمام استان‌ها اجرا شود.

برخی معتقدند که این تصمیم مقدمه تغییر قیمت بنزین است و ممکن است سهمیه یا قیمت بنزین به زودی تغییر کند. اما مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرده که این خبر به معنای تغییر قیمت و سهمیه بنزین دولتی یا آزاد نیست و فقط سهمیه بنزین آزاد تغییر کرده است.

حداقل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ قانونی درباره تغییر قیمت بنزین وجود ندارد و دولت هم بارها اعلام کرده که حداقل در سال جاری برنامه‌ای برای تغییر قیمت ندارد..

 

ارسال نظر