دلار در کانال 29 هزار، سکه در کانال 14 میلیون تومان

۱۴۰۱/۰۶/۰۱ - ۰۱:۲۳:۵۹
کد خبر: ۱۹۱۸۷۳
دلار در کانال 29 هزار، سکه در کانال 14 میلیون تومان

کاهش قیمت دلار صرافی‌های بانکی به کانال ۲۶ هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

نرخ دلار در بازار آزاد دوشنبه‌، ۳۱ مردادماه بار دیگر افزایش یافت و به کانال 29 هزار تومان رسیده و با قیمت 29570 تومان معامله شد. همچنین با کاهش نرخ اونس جهانی به 1734 دلار، سکه به قیمت 14 میلیون و 50 هزار تومان رسید.  معاملات توافقی دلار در بازار ارز نیز در کانال قیمتی ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار تومان و با حجم ۲ هزار دلار معامله شد. معاملات توافقی دلار در روز یکشنبه معاملاتی (یکشنبه، ۳۰ مردادماه) کار خود را با ۲۶ هزار و ۵۶۵ تومان آغاز کرده بود و در پایان با نرخ ۲۹ هزار و ۳۶۰ تومان به کار خود پایان داد. حجم معاملات دلار توافقی در پایان این روز ۴ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود. هر دلار دوشنبه، ۳۱ مردادماه در صرافی‌های بانکی با ۱۰۳ تومان کاهش نسبت به روز یکشنبه با قیمت ۲۶ هزار و ۸۳۳ تومان به فروش رسید.هر یورو نیز در صرافی‌های بانکی با ۱۵۸ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۸ هزار و ۲۴۰ تومان معامله شد. قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۶ هزار و ۵۶۶ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۵۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۳۸۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۶۳۴ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۵۱۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۷۶۰ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۱۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۹۴ تومان معامله شد. 

    قیمت سکه  ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان شد 

قیمت سکه طرح جدید (دوشنبه، ۳۱ مردادماه) با ۷۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به‌روز یکشنبه ۱۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم سکه هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌ سکه چهار میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۶۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۴۶۵ هزار تومان شد. قیمت اونس جهانی طلا یک هزار و ۷۳۶ دلار و ۳۱ سنت بود. 

    قیمت جهانی طلا 

به‌گزارش بلومبرگ، قیمت طلا به‌دنبال اطلاعیه فدرال‌رزرو امریکا مبنی‌بر ادامه سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی جهت مهار تورم به پایین‌ترین رقم طی سه هفته گذشته رسید. تاجران تحت‌تأثیر اظهارنظرهای سیاست‌مداران قرار گرفته‌اند که خبر از افزایش بیشتر نرخ بهره داده‌اند. بانک مرکزی امریکا قصد دارد تورم را به هدف 2 درصد برساند، حتی اگر به‌معنای رکود اقتصاد امریکا باشد. قیمت هر اونس طلا با 0.03 درصد کاهش به 1746 دلار و 57 سنت رسید. تمام چشم‌ها به جروم پاول، رییس فدرال رزرو امریکا و سخنرانی او در روز جمعه در اجلاس سالانه روسای بانک‌های مرکزی در جکسون هال دوخته شده است، انتظار می‌رود وی از ادامه روند افزایش نرخ بهره جهت تحت کنترل درآوردن تورم خبر دهد.بالا رفتن نرخ بهره بانک مرکزی امریکا تمایل برای طلا را پایین می‌آورد چون هزینه نگهداری آن را افزایش می‌دهد. ارزش دلار امریکا هم بر قیمت طلا تأثیرگذار است. افزایش ارزش دلار، خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گران‌تر می‌کند و تمایل برای آن را پایین می‌آورد.

    رالی بزرگ یورو و دلار  در بازارهای جهانی

یورو در روز دوشنبه برای مدت کوتاهی به سطوح پایین‌تر از برابری در برابر دلار قوی بازگشت و در پایین‌ترین حد پنج هفته اخیر خود قرار گرفت زیرا نگرانی در مورد توقف سه روزه عرضه گاز اروپا در اواخر این ماه و تشدید بحران انرژی وجود دارد. به گزارش بیزنس، پس از اینکه بانک مرکزی نرخ‌های وام‌های کلیدی را کاهش داد، یوان چین به پایین‌ترین سطح خود در نزدیک به دو سال گذشته رسید.همچنین پس از اینکه روسیه اواخر روز جمعه اعلام کرد که عرضه گاز اروپا به مدت سه روز از طریق خط لوله نورد استریم یک در پایان ماه جاری میلادی متوقف می‌شود، یورو بیشترین فشار فروش در برابر دلار را متحمل شد. این ارز به ۰.۹۹۹۴۵ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح از اواسط جولای بود و آخرین بار ۰.۴ درصد در روز کاهش یافت. شاخص دلار امریکا که این ارز را در برابر ۶ رقیب از جمله یورو اندازه‌گیری می‌کند به ۱۰۸.۴۷ رسید که بالاترین میزان از ۱۵ جولای است. دلار هفته گذشته ۲.۳۳ درصد افزایش یافت که بهترین رشد هفتگی آن از آوریل ۲۰۲۰ است این افزایش در میان نظرات گروهی از سیاست‌گذاران فدرال رزرو رخ داد که تاکید داشتند برای مهار تورم بالا باید اقدامات بیشتری انجام شود. بازارهای پول در حال حاضر ۴۶.۵ درصد، افزایش ۷۵ واحدی دیگر نرخ بهره را در نشست بعدی فدرال رزرو در ۲۱ سپتامبر نشان می‌دهند. اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز به افزایش ۵۰ واحدی با افزایش خطرات رکود تمایل دارند. بازدهی ۱۰ ساله خزانه‌داری ایالات‌متحده برای اولین‌بار از ۲۱ جولای در روز دوشنبه برای مدت کوتاهی به بالای سه درصد رسید. در حالی که بازدهی از بالاترین سطح خود خارج شد، دلار در برابر ین کاهش یافت و به ۱۳۶.۸۱ رسید. پیش از این، دلار به بالاترین سطح خود در برابر ین از ۲۷ جولای رسیده بود. در همین حال، پوند به پایین‌ترین سطح پنج هفته اخیر ۱.۱۷۸۷۵ دلار سقوط کرد.شاخص دلاراسترالیا ۰.۲ درصد افزایش یافت و به ۰.۶۸۸۵ دلار رسید سنگ آهن دالیان بیش از دو درصد افزایش یافت و مس نیز صعود کرد.دلار نیوزیلند نیز با ۰.۳ درصد افزایش به ۰.۶۱۹۰ دلار رسید.

    یوان سقوط کرد

پس از اقدام چین در کاهش نرخ‌های وام، یوان به پایین‌ترین حد دو سال اخیر خود سقوط کرد.به گزارش ایژین، همزمان با کاهش نرخ‌های وام‌دهی کلیدی پکن برای مقابله با رکود اقتصادی، یوان چین در برابر دلار به پایین‌ترین حد دو سال اخیر سقوط کرد. کاهش نرخ‌های بانک مرکزی چین در حالی صورت می‌گیرد که فدرال رزرو ایالات‌متحده به انقباض پولی تهاجمی ادامه می‌دهد، به علاوه نگرانی در مورد خطر خروج سرمایه و کاهش ارزش پول وجود دارد. معاملات یوان خشکی و فراساحلی پس از اینکه بانک مرکزی چین نرخ وام معیار خود و مرجع وام مسکن را با حاشیه بیشتری کاهش داد، به سرعت کاهش یافت زیرا پکن تلاش‌ها را برای احیای اقتصادی که دچار مشکل شده توسط بحران املاک و احیای موارد کووید افزایش می‌دهد. یوان خشکی در ۶.۸۲۰۲ در هر دلار باز شد و به پایین‌ترین سطح ۶.۸۳۰۸ رسید که ضعیف‌ترین سطح از ۲۵ سپتامبر ۲۰۲۰ است. همتای فراساحلی آن قبل از معامله ظهر در ۶.۸۳۹۴ به پایین‌ترین حد در دو سال گذشته سقوط کرد.معامله‌گران گفتند که شکاف بین یوان خشکی و یوان فراساحلی بیشتر شد و در معاملات صبحگاهی به ۱۵۱ پیپ رسید که نشانه‌ای از افزایش انتظارات کاهش ارزش خواهد بود زیرا یوان فراساحلی آزادانه‌تر معامله می‌شود و منعکس‌کننده بهتر اصول اساسی بازار است. کن چئونگ، استراتژیست ارشد آسیایی FX در بانک میزوهو اظهار کرد: به‌طور کلی، کاهش ارزش یوان به جای دلیل بحران بازارهای نوظهور، منعکس‌کننده واگرایی سیاست پولی، تفاوت نرخ بهره و قیمت‌گذاری بازار از چشم‌انداز تیره رشد چین است.ما بر این باوریم که بانک خلق چین کاهش ارزش یوان را در این مرحله بیشتر تحمل خواهد کرد.قبل از باز شدن بازار، بانک نرخ میانی را ۶.۸۱۹۸ در هر دلار، ۱۳۳ پیپ یا ۰.۲ درصد ضعیف‌تر از ارزش ثابت قبلی ۶.۸۰۶۵ تعیین کرد که کمترین نرخ از ۲۸ سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون است.  تحلیلگران مایبانک (Maybank) در یادداشتی گفتند: کاهش غیرمنتظره اقتصاد در ماه جولای نسبتا گسترده بود و تا زمانی که اقتصاد تحت فشار استراتژی صفر کووید، بخش ضعیف املاک و اخیرا بحران قدرت در سیچوان و چونگ کینگ باشد، بانک می‌تواند در حالت آزادی بیشتری باقی بماند. 

    قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح  ۳ هفته اخیر رسید

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز به پایین‌ترین سطح خود در بیش از ۳ هفته گذشته رسید تا پس از ۴ هفته متوالی افزایش، به کاهش خود از هفته گذشته ادامه دهد. به گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام)، بر اساس داده‌های بازار جهانی، قیمت طلا در معاملات نقطه‌ای تا «۰۸: ۴۰ صبح به وقت امارات» با ۰.۱۱ درصد کاهش معادل ۱.۹۲ دلار به ۱۷۴۵.۱۱ دلار در هر اونس رسید. معاملات آتی طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۲۷ درصد کاهش، معادل ۴.۵ دلار، به ۱۷۵۸.۴ دلار در هر اونس رسید.

 

ارسال نظر