قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان کاهش یافت

۱۴۰۱/۰۵/۲۵ - ۰۲:۳۱:۵۳
کد خبر: ۱۹۱۶۴۵
قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان کاهش یافت

تداوم روند نزولی دلار توافقی

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

روز دوشنبه ۲۳ مردادماه ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار آزاد به 30240 تومان رسید و با کاهش نرخ هر اونس جهانی طلا به 1780 دلار، قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان سقوط کرد و 13 میلیون و 980 هزار تومان معامله شد.  با آغاز معاملات بازار توافقی ارز؛ دلار در کانال ۲۸ هزار تومان کلید خورد ودر پایان معاملات توافقی ارز، قیمت دلار به ۲۸۶۰۰ تومان رسید.در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان و با حجم ۲۰ هزار معامله شد. جدیدترین نرخ‌ها از بازار توافقی ارز حکایت از تداوم ریزش قیمت‌ها و رسیدن به کانال پایین‌تر دارد. به گونه‌ای که قیمت دلار توافقی به کف کانال ۲۸ هزار تومان نزدیک شده است.  رصد معاملات ارزی در بازار توافقی بین خریدار و فروشنده در صرافی‌های مجاز سراسر کشور نشان می‌دهد در ادامه روند نزولی شاخص ارزی در روز‌های اخیر و تشدید این روند از ابتدای روز دوشنبه، قیمت هر اسکناس دلار امریکا در بازار توافقی به رقم ۲۸۴۹۰ تومان رسیده است که نسبت به آغاز معاملات، حدود ۵۰۰ تومان و نسبت به بیشترین نرخ روز قبل حدود ۱۵۰۰ تومان ارزان‌تر شده است. هر اسکناس یورو در بازار توافقی به رقم ۳۰۹۰۰ تومان رسیده است که نسبت به ابتدای معاملات، یک کانال عقب‌نشینی کرده است. این در حالی است که نرخ توافقی یورو نیز در حال حاضر نسبت به بیشترین نرخ روز قبل، حدود ۱۱۰۰ تومان کاهش دارد.  هر یورو در صرافی‌های بانکی بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۹۶۸ تومان معامله شد.هر دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۱۴ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، با قیمت ۲۸ هزار و ۸۸ تومان به فروش رسید.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۸۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۶۷۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۴۵۷ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۷۱۵ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۱۸۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۴۵۳ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۲۳۲ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۵۵۰ تومان معامله شد.

    افزایش ۸۱  درصدی حجم معاملات  ارزی در سامانه نیما

حجم معاملات در سامانه نیما از ابتدای سال تاکنون به بیش از ۱۶.۲ میلیارد دلار رسیده که رشد ۸۱ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. همچنین در بازار حواله نیز حجم معاملات روزانه ارز به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار رسیده و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عرضه ارز در سال جاری بیش از تقاضا بوده است.با ابتکار بانک مرکزی، ارز توافقی در ۲ ماه گذشته و بر اساس عرضه و تقاضا توانسته ازنظر حجم معاملات و عمق بازار به شرایط مطلوبی برسد.

    قیمت سکه باز هم ۲۵۰ هزار تومان  ارزان شد

قیمت سکه طرح جدید با ۲۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان معامله شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه هفت میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه چهار میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۶۴۸ هزار تومان شد. قیمت اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی با ۱۷ دلار کاهش قیمت نسبت به روز کاری گذشته یک‌هزار و ۷۸۷ دلار و ۳۸ سنت بود.

    فشار فروش در بازار ارز بیشتر شد

کامران سلطانی‌زاده دبیرکل کانون صرافان کشور گفت: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.وضعیت بازار ارز طبق پیش بینی هفته‌های گذشته و با توجه به خبر‌های مثبت برجامی و سیاست‌های اثرگذار بانک مرکزی، همچنان با کاهش نرخ انواع ارز همراه است.

وی با تاکید بر پیشی گرفتن عرضه ارز بر تقاضا افزود: در این شرایط مردم بیشتر فروشنده ارز هستند و این روند باعث کاهشی شدن نرخ‌ها شده است.با ادامه جو مثبت روانی در جامعه و اخبار مثبت بین‌المللی و سیاسی و همچنین کاهش انتظارات تورمی، پیش بینی می‌شود شاهد تداوم روند کاهشی قیمت ارز در روز‌های آتی باشیم. دبیرکل کانون صرافان با اشاره به اقدامات و تصمیمات بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز در اواخر خردادماه اظهار داشت: بانک مرکزی، پایه و‌اساس درست در خصوص سیستم عرضه و تقاضا را پایه‌ریزی نمود که در نتیجه این اقدامات، شاهد اثرات درست و مثبت آن در اتفاقات بازار هستیم. وی افزود: با رویکرد مذکور، شاهد ایجاد اعتماد در اثر‌گذار شدن سیستم درست عرضه و تقاضا و ایجاد جو اعتماد به نرخ‌های معاملاتی در صرافی‌های رسمی سراسر کشور هستیم. همچنین دسترسی هموطنان در هر نقطه از کشور به مقادیر استاندارد ارز مورد نیاز هر فرد امکان پذیر شده است. به گفته سلطانی زاده: یکی دیگر از نتایج مثبت سیاست جدید ارزی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، کم رنگ نمودن نقش فعالین غیررسمی در بازار ارز کشور است که با به دست گرفتن جریان عرضه و تقاضا در بازار ارز از طریق نرخ توافقی، دیگر خبری از جولان دلالان ارزی نیست.

    آرامش در بازار با راه‌اندازی  معاملات توافقی ارز

علی صالح‌آبادی رییس کل بانک مرکزی نیز روند جو بازار ارز را در هفته‌های اخیر آرام و باثبات خوانده است. رییس کل بانک مرکزی ۲۱ مردادماه با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: براساس آمار‌ها در پایان تیرماه بیش از ۱۴ میلیارد دلار ارز در سامانه نیما تامین شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸۰ درصد رشد داشته است. ارز توافقی یکی از اتفاقات خوبی بود که انجام شد به نحوی که در دوماه گذشته این امکان را فراهم کردیم که در شبکه صرافی کشور ارز‌های مختلف اعم از دلار و یورو و روبل به صورت توافقی و با قیمتی براساس عرضه و تقاضا مبادله شود.  رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: خوشبختانه حجم معاملات در این بخش به میزان قابل توجهی افزایش یافت و نشان داد که عمق بازار در حال افزایش است؛ ضمن اینکه بر بازار ارز هم اثرگذار است. به واقع معاملات توافقی ارز باعث آرامش بازار ارز شده است و بانک مرکزی به توسعه این بازار کمک خواهد کرد و به عنوان هدایتگر این بازارها، آرامش حوزه ارزی کشور را به عنوان اولویت اصلی خود دنبال می‌کند. لذا شرایط ارزی خوبی داریم و در بازار حواله نیز حجم عرضه‌ها و معاملات روزانه به بیش از ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد و عرضه همیشه بیش از تقاضاست. 

    سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه  متاثر از کاهش نرخ دلار

محمد کشتی‌آرای کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به دو روز تعطیلی بازار‌های جهانی اظهار داشت: با شروع کار بازار جهانی طلا. قیمت هر اونس طلا در اوایل صبح با ۱۰ دلار کاهش همراه بود، ولی در ادامه با ۱۹ دلار کاهش به قیمت ۱۷۸۶ دلار رسیده است. قیمت هر اونس نقره نیز ۲۰ دلار و ۷۳ سنت است. با توجه به کاهش قیمت ارز از روز گذشته، شاهد افت قیمت‌ها در بازار ارز هستیم؛ و در نتیجه از ابتدای صبح سیر نزولی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بازهم شروع شد.

هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شده است. در بازار (دوشنبه ۲۴ مردادماه ۱۴۰۱) هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به رقم ۱۳ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز ۱۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان تعیین شد که نسبت به روز کاری قبل، بازهم ارزان‌تر شده است.نیم سکه به رقم ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه نیز به ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. سکه یک گرمی بانک مرکزی نیز با کاهش قیمت به ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان دادوستد شده است.همچنین قیمت هر مثقال طلای آب شده نیز به ۵ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان رسیده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار به عنوان مبنای معاملات طلا، به یک میلیون و ۳۰۵ هزار تومان رسید.بر این اساس هر گرم طلای ۲۰ عیار نیز یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان تعیین شد. هر گرم طلای ۲۱ عیار، یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۲۲ عیار نیز یک میلیون و ۶۰۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز به یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان رسید. با توجه به کاهش قیمت ارز و کاهش تقاضا، شاهد تداوم افت حباب سکه در بازار هستیم. بر این اساس حباب هر سکه امامی به یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان کاهش یافته است.

    ریزش ارزهای جهانی

دلار استرالیا و نیوزیلند به دلیل داده‌های ناامیدکننده چین، شریک تجاری کلیدی آنها، از بالاترین رقم حدود دو ماه گذشته در برابر دلار عقب‌نشینی کرد و یوان چین نیز پس از کاهش غیرمنتظره نرخ‌های بهره تضعیف شد. با ادامه ارزیابی معامله‌گران به داده‌هایی که احتمال اوج گرفتن تورم ایالات‌متحده را در برابر اظهارات پرخاشگرانه سیاست‌گذاران فدرال رزرو افزایش داده است، ارزش دلار صعود کرد. شاخص دلار امریکا که این ارز را در برابر ۶ همتای اصلی ارزیابی می‌کند، با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۱۰۵.۷۷ رسید و تقریبا در میانه دامنه خود در این ماه تثبیت شد. پس از عملکرد غیرمنتظره‌ بانک خلق چین، کاهش نرخ‌های بهره کلیدی، یوان در برابر دلار به پایین‌ترین حد یک هفته اخیر رسید و در مقایسه با ارزش قبلی ۶.۷۴۳۰ به پایین‌ترین سطح یعنی ۶.۷۶۲۰ در هر دلار تضعیف  شد. قیمت کیوی نیوزیلند با ۰.۳۵ درصد کاهش به ۰.۶۴۳۳ دلار رسید و از بالاترین قیمت روز جمعه در ۰.۶۴۶۸ دلار که قوی‌ترین سطح از هشت ژوئن بود، فاصله گرفت. دلار استرالیا با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۰.۷۱۰۲ دلار رسید و از اوج اخیر پنج‌شنبه گذشته که بالاترین سطح از ۱۰ ژوئن بود به ۰.۷۱۳۶ دلار رسید.

یورو ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱.۰۲۴۵۵ دلار رسید که تحت تاثیر مبارزات اروپا با جنگ در اوکراین، جست‌وجوی منابع انرژی غیر روسی و ضربه به اقتصاد آلمان بود.پوند با ۰.۱۸ درصد کاهش به ۱.۲۱۱۳۵ دلار رسید.با این حال در بحبوحه کاهش بازدهی خزانه‌داری ایالات‌متحده، دلار در برابر ین با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۱۳۳.۲۴ رسید.

 

ارسال نظر