اخبار

۱۴۰۱/۰۵/۰۹ - ۰۳:۰۰:۴۱
کد خبر: ۱۹۱۲۱۹

شهردار نیویورک: وال استریت در حال فروپاشی است

اریک آدامز شهردار نیویورک با ادعای بایدن رییس‌جمهور امریکا مبنی بر اینکه شرایط اقتصاد خوب است، مخالفت کرد.به گزارش راشاتودی، اریک آدامز، شهردار نیویورک گفت که ایالات متحده وارد رکود شده، که در تناقض با ادعاهای قبلی جو بایدن است مبنی بر اینکه اقتصاد در مسیر درستی قرار دارد.وی افزود: ما در بحران مالی هستیم که هرگز نمی‌توانید تصور کنید، وال استریت در حال فروپاشی است. نقل شده، آدامز در رویدادی در نیویورک، گفت: ما در رکود هستیم.اظهارات این مقام ارشد شهرداری در تضاد با تضمین‌هایی است که بایدن ارایه کرد و اظهار داشت که علی رغم اینکه رشد اقتصادی در حال کند شدن است، تلاش‌های واشنگتن برای مبارزه با تورم رو به رشد در کشور، آن را در مسیر درست قرار داده است.آدامز و بایدن هر دو در مورد ارقام رسمی منتشر شده در روز پنجشنبه اظهارنظر کردند که نشان داد اقتصاد ایالات متحده برای دو فصل متوالی کوچک شده که نشانه رکود است. شهردار نیویورک سخنان خود را اصلاح کرد، اما اظهار داشت که این حق رییس‌جمهور است که وضعیت اقتصاد را توصیف کند.رییس‌جمهور تعیین‌کننده است و من پیرو رییس‌جمهور هستم. ما با شرایط سخت اقتصادی روبرو هستیم، اما از آن عبور خواهیم کرد، زیرا من به رییس‌جمهور اعتماد دارم.

 

گزارش فوربس از اقدامات ایران و روسیه برای حذف دلار و سوییفت

نشریه امریکایی فوربس در تحلیلی درباره راه‌اندازی نماد مبادله ارزی روبل-ریال در ایران، اذعان کرد ایران و روسیه گامی هرچند کوچک، اما به‌طور بالقوه مهم برای حذف دلار از روابط تجاری دوجانبه برداشته‌اند.مرکز مبادلات ارزی ایران در ماه جولای و به دنبال سفر رییس‌کل بانک مرکزی ایران به مسکو، نماد جفت روبل-ریال را راه‌اندازی کرد.این ترتیبات جدید به آن معنا است که دو کشور می‌توانند مبادلات تجاری دو طرف را بر اساس پول‌های ملی هر یک از طرفین تسویه کنند. 

نخستین فعالیت تجاری در این چارچوب در ۱۹ جولای انجام شد که طی آن ۳ میلیون روبل معادل ۴۸ هزار دلار تسویه گردید. در همان روز ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه وارد ایران شد تا با ابراهیم رییسی رییس‌جمهور ایران و رهبر انقلاب ایران دیدار داشته باشد.رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که این سیستم مالی جدید می‌تواند تقاضای دلار در ایران را به میزان ۳ میلیارد دلار در سال کاهش دهد. 

تجارت دوجانبه بین ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۴ میلیارد دلار ارزش داشت، اما دو کشور که در مواجهه با غرب زمینه‌های مشترک همکاری پیدا کرده‌اند گفته‌اند امیدوارند تجارت دوجانبه را به ۸ میلیارد دلار در کوتاه‌مدت برسانند.این ترتیبات تجاری جدید، نیاز ایران و روسیه به دلار امریکا در مبادلات تجاری را از بین می‌برد و تأثیر برخی تحریم‌ها علیه این دو کشور را خنثی می‌کند. هر دو کشور ایران و روسیه تحت طیف گسترده‌ای از تحریم‌های امریکا و کشور‌های دیگر قرار دارند.

مقامات ایران از تمایل خود برای توسعه سیستم جدید تسویه مبادلات با روسیه و وارد کردن ارز‌های ملی طرف‌های ثالث مثل لیر ترکیه، روپیه هند و درهم امارات به این سیستم خبر داده‌اند.صالح‌آبادی رییس‌کل بانک مرکزی ایران در این باره گفت: ما ارز‌های ملی دیگر کشور‌ها را نیز در آینده پیشنهاد می‌کنیم تا سبدی متنوع داشته باشیم و نفوذ ارز‌هایی مثل دلار را کاهش دهیم.

اگر این اتفاق بیفتد مجموعه‌ای از توافقاتی را شاهد خواهیم بود که به ایران اجازه می‌دهند بدون متوسل شدن به دلار و یورو مبادلات تجاری خود را انجام دهد. در عین حال آنهایی که در طرف دیگر معامله قرار دارند ممکن است از افتادن در دام تحریم‌های ثانویه امریکا نگران باشند.

 

ارسال نظر