کاهش قیمت انواع سکه و طلا

۱۴۰۱/۰۵/۰۶ - ۰۵:۳۳:۴۷
کد خبر: ۱۹۱۱۵۳

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری|

دلار چهارشنبه، پنجم مردادماه در بازار آزاد به 42960 تومان دادو ستد شد. همچنین با اعلام قیمت اونس جهانی طلا که با سه دلار افزایش قیمت به یک‌هزار و ۷۲۳ دلار رسیده، سکه با قیمت 14 میلیون و 860 هزار تومان معامله شد. در ساعات صبح، قیمت سکه طرح جدید با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

هر قطعه سکه طرح جدید ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان داد و ستد شد.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه پنج میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی سه‌ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و۸۹۵ هزار تومان شد.

   کاهش قیمت دلار و یورو

 در صرافی‌های بانکی ادامه یافت

قیمت فروش دلار چهارشنبه، پنجم مرداد ۱۴۰۱ در صرافی‌های بانکی با ۶۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۷۵۷ تومان مبادله می‌شود. هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی با ۲۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۸ هزار و ۷۲۸ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۴۸۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۴۴۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، قیمت خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۲۵۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۸ هزار و ۵۱۵ تومان بود، این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌ هزار و ۵۹۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۸۴۹ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۵۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۶۴۲ تومان معامله شد.

  آغاز معاملات توافقی دلار  با نرخ ۳۰ هزار تومان 

معاملات توافقی دلار در بازار ارز (چهارشنبه‌، پنجم مردادماه) در کانال قیمت ۳۰ هزار تومان کار خود را آغاز کرد.  اواخر خردادماه بود که بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز در تعامل با کانون صرافی‌ها، صرافی‌های معتبر و صادرکنندگان به این جمع‌بندی رسید که بازار توافقی عرضه و تقاضا راه‌اندازی شود. سپس امکان معاملات توافقی ارز در صرافی‌ها و بازار متشکل ارزی فراهم شد. چهارشنبه، پنجم مردادماه در آغاز به کار فعالیت بازار توافقی بازار ارز، دلار با قیمت ۳۰ هزار و ۲۰۰ تومان و با حجم ۱۰۰ هزار معامله شد. معاملات توافقی دلار در روز گذشته کار خود را با ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان شروع و با نرخ ۳۰ هزار و ۲۷۰ تومان به پایان رساند. حجم معاملات دلار توافقی در پایان روز گذشته ۲۰۰ هزار بود.

     مسیر صعود طلای جهانی هموار شد

قیمت طلا چهارشنبه با کاهش اندک ارزش دلار افزایش یافت در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر تصمیم کلیدی فدرال رزرو امریکا در مورد نرخ بهره بودند، می‌تواند چشم‌انداز طلا را تحت تاثیر قرار دهد. به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا با ۰.۲ درصد کاهش به ۱۷۱۷ دلار و ۱۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۰۱ درصد کاهش به ۱۷۱۸ دلار و ۱۰ سنت رسید. سهام وال استریت سقوط کرد و اوراق خزانه ایالات‌متحده در روز سه‌شنبه، یک روز قبل از افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو افزایش یافت زیرا سرمایه‌گذاران با نگرانی‌های اقتصادی فزاینده و نشانه‌هایی از بحران عرضه گاز در اروپا دست به گریبان بودند. انتظار می‌رود بانک مرکزی ایالات‌متحده در پایان نشست سیاست خود در روز چهارشنبه، نرخ بهره را ۷۵ واحد دیگر افزایش دهد. نرخ بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش‌های بدون بازده را افزایش می‌دهد.

دلار پس از افزایش شدید در روز سه شنبه اندکی کاهش یافت. دلار ضعیف‌تر به جذابیت طلا در میان خریدارانی که ارزهای دیگر دارند کمک می‌کند. اعتماد مصرف‌کننده ایالات‌متحده در جولای در بحبوحه نگرانی‌های مداوم در مورد افزایش تورم و نرخ‌های بالاتر که می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد، به پایین‌ترین حد در یک تا یک و نیم سال اخیر سقوط کرد که نشان‌دهنده کاهش رشد اقتصادی در آغاز سه ماهه سوم است. بر اساس نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان، اقتصاد جهانی در چنگال رکود جدی است، به‌طوری که برخی از اقتصادهای کلیدی در معرض خطر بالای رکود هستند و تنها کاهش معنی‌داری در تورم در سال آینده وجود دارد. در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۴ درصد افزایش به ۱۸.۶۸ دلار رسید، پلاتین ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۸۷۶.۲۲ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۴ درصد افزایش به ۲۰۱۷ دلار و ۵۶ سنت رسید.

     دلار جهانی از رکورد ۲۰ ساله فاصله گرفت در روز چهارشنبه و در آستانه نشست سیاست‌گذاری 

فدرال رزرو امریکا که در آن بانک مرکزی انتظار می‌رود برای مهار تورم فزاینده، نرخ‌ها را ۷۵ واحد پایه دیگر افزایش دهد، دلار از بالاترین سطح ۲۰ سال اخیر فاصله گرفت. به گزارش بیزنس، تلاطم در بازارهای ارز بسیار کم بود زیرا معامله‌گران منتظر اعلام نرخ بهره فدرال رزرو هستند. بازارهای پول پیش‌بینی‌ کردند که فدرال رزرو نرخ‌ها را ۷۵ واحد پایه bps افزایش می‌دهد و احتمال افزایش ۱۰۰ واحدی نیز وجود دارد. معامله‌گران انتظار دارند که 

فدرال رزرو تا پایان سال نرخ را به ۳.۴ درصد برساند تا به بازگشت تورم به هدف کمک کند. پیش‌بینی روی افزایش‌های بیش از حد نرخ‌ها باعث شد تا در اوایل این ماه شاخص دلار به بالاترین سطح خود تقریبا طی ۲۰ سال گذشته و رقم ۱۰۹.۲۹ برسد و در حال حاضر ۲.۳ درصد در ماه جولای افزایش یافته است. یورو ۰.۳ درصد بالاتر رفت و به ۱.۰۱۴۴ دلار رسید اما نتوانست بخش عمده‌ای از افت ۱ درصدی روز سه‌شنبه را جبران کند که بزرگ‌ترین سقوط آن در بیش از دو هفته گذشته پس از تشدید نگرانی‌ها از رکود اقتصادی اروپا با کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله نورد استریم یک است.کالین آشر، اقتصاددان ارشد در میزوهو در یادداشتی گفت: ما انتظار داریم که یورو در حالی که قیمت بنزین در این حد بالا باقی بماند با مشکل روبرو شود. در همین حال، دلار استرالیا ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۰.۶۹۲۶ دلار رسید، حتی در حالی که تورم اصلی سالانه به ۴.۹ درصد در ژوئن رسید که بسیار بالاتر از هدف بانک مرکزی استرالیا بود. معامله‌گران اکنون با احتمال ۸۶ درصدی افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی استرالیا در هفته آینده و ۱۴ درصد از افزایش متوسط ‌۲۵ واحدی قیمت‌گذاری می‌کنند. دلار در ۱۳۷ ین ثابت و در برابر فرانک سوییس در ۰.۹۶۲۸ بود. در ارزهای رمزنگاری شده، بیت‌کوین در ۲۱هزار و ۴۱۰ دلار ثابت بود.

     پوند در بازارهای جهانی صعودی شد

پوند انگلیس به دلیل تثبیت گسترده دلار افزایش یافت اما با توجه به آمارهای ضعیف جدید که مشکلات پیش روی اقتصاد را برجسته می‌کرد رشد آن محدود شد. به گزارش کارنسی، کارفرمایان بریتانیایی نسبت به استخدام و سرمایه‌گذاری از زمان بحران همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بدبین‌ترین احساس را دارند. مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها در بریتانیا قیمت‌ها را در ۱۲ ماه منتهی به جولای ۴.۴ درصد افزایش دادند که بزرگ‌ترین افزایش در بیش از یک دهه گذشته است. مجموعه‌ای از داده‌های اقتصادی ضعیف بر بانک انگلستان فشار آورده است تا مسیر سخت‌گیری سیاست پولی خود را نرم کند. 

۵ دلیل افول بیش از پیش جایگاه دلار در جهان

رییس دومای روسیه ۵ دلیل برای افول بیش از پیش جایگاه دلار در جهان را برشمرد و گفت ارز صدرنشین بعدی متعلق به کشور‌های دارای اقتصاد مستقل خواهد بود. به گزارش روسیا الیوم، «ویاچسلاو ولودین» رییس مجلس ملی روسیه (دوما)، توضیح داد که پنج دلیل وجود دارد که ثابت می‌کند دلار موقعیت جهانی خود را بیش از پیش از دست می‌دهد. ولودین در کانال تلگرامی خود این پنج دلیل را برشمرد و گفت: دلیل نخست این است که دلار هیچ پوششی برای کالا‌ها یا منابع اساسی ندارد. پس از خروج ایالات متحده امریکا از توافقنامه برتون وودز، دلار دیگر به طلا گره نخورد و چاپ دلار امریکا نامحدود شد، از این رو بدهی ملی عظیم ایالات متحده و تورم بی‌سابقه‌ای در این کشور به نام بایدن رقم خورد. (برتون وودز (Bretton Woods) توافقی است که در سال ۱۹۴۴ میان کشور‌های بزرگ جهان امضا و به موجب آن دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی به رسمیت شناخته شد. این توافقنامه، یک سیستم جدید پولی جهانی را پایه‌گذاری و دلار را به عنوان ارز جهانی جایگزین استاندارد طلا کرد و به این ترتیب، جایگاه امریکا به عنوان قدرت غالب در عرصه اقتصاد جهان تثبیت شد.)  ولودین دلیل دوم را استفاده از دلار به عنوان ابزار جنگ سیاسی برشمرد و گفت: تحریم‌های غیرقانونی، محدودیت‌های پرداخت و سرقت ذخایر ارزی، اعتماد سایر کشور‌ها را مبنی بر امن بودن پولشان افزایش نمی‌دهد. رییس دومای روسیه دلیل سوم از دست رفتن موقعیت جهانی دلار را تغییرات ژئوپلیتیکی خواند و گفت: مدل جهان 

تک قطبی خود را تضعیف کرده است و تقاضا‌های فزاینده‌ای برای چند قطبی بودن در جهان وجود دارد؛ در نتیجه تقاضا برای جایگزینی دلار افزایش یافته است. شاهد این امر افزایش تسویه حساب‌های متقابل با ارز‌های محلی است. ولودین دلیل چهارم را عدم تمایل واشنگتن به اعتراف به اشتباهات خود و سپس تلاش برای حل آنها و دلیل پنجم را چرخه‌ای بودن تاریخ خواند و گفت: یک الگوی تاریخی تکراری در جهان وجود دارد: هر واحد پول جهانی دوره خاص خود را که حدود ۱۰۰ سال است، دارد. ریال پرتغالی با اسپانیایی جایگزین شد. سپس به ترتیب گیلدر هلند، فرانک فرانسه، پوند انگلیس و دلار امریکا غالب شدند. همین دلار هم با یک ارز جدید مبادله خواهد شد. امروز می‌توانیم بگوییم که واحد پول جدیدی که صدرنشین خواهد شد، یورو نیست؛ زیرا یورو هم بیشتر و بیشتر ضرر می‌کند، بلکه آن ارز متعلق به کشور‌های دارای اقتصاد مستقل خواهد بود. این سوال که اتفاق مذکور با چه سرعتی رخ خواهد داد بی‌جواب است؛ اما روشن است که فرآیند افول جایگاه دلار در جهان آغاز شده و توقف آن دیگر ممکن نیست.

ارسال نظر