پاسخ بانک مرکزی به گزارش قدیمی «تعادل»

۱۴۰۱/۰۵/۰۲ - ۰۲:۵۲:۴۶
کد خبر: ۱۹۱۰۱۲

جناب آقای الیاس حضرتی

مدیرمسوول محترم روزنامه تعادل

باسلام؛ 

احتراماً، به اطلاع می‌رساند، روزنامه تعادل با انتشار مطلبی مورخ 07‌/04‌‌‌‌‌‌/1401 تحت عنوان «بازهم به جای پاسخ به انتقادات کارشناسان از تورم موجود، از دولت قبل انتقاد کردند‌‌/ ادعای بانک مرکزی از تورم بی‌سابقه 70 ساله در دولت روحانی» به طرح مطالبی در خصوص روند افزایش نرخ تورم پرداخته است. در این زمینه پاسخ مربوطه به منظور تنویر افکار عمومی به شرح زیر ارایه می‌شود که طبق قانون مطبوعات می‌بایست در همان صفحه و با همان اندازه قلم منتشر شود.

*در بخشی از مطالب مندرج اشاره شده که در خرداد 1401 فشار شدیدی بر اثر سیاست‌های جدید بر سطح زندگی و سفره خانوار‌ها و قدرت خرید مردم وارد شده و قیمت خوراکی‌ها به‌طور میانگین بالای 25 درصد در یک ماه و 81 درصد در یک ‌سال رشد کرده است. در ادامه عنوان شده تورم نقطه به نقطه 52.5 درصدی خرداد 1401 حتی از تورم نقطه به نقطه 52.1 درصدی حاصل از خروج امریکا از برجام در اردیبهشت 98 و در دوره دولت روحانی نیز بیشتر شده است.

*در جای دیگری از گزارش منتشره اشاره شده که طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم متوسط دوازده ماهه در پایان شهریور ۱۴۰۰ حدود ۶۰ درصد بوده است. این شاخص طبق آمار بانک مرکزی به ۴۲ درصد در اردیبهشت سال جاری رسیده است. براین اساس این پرسش وجود دارد که چگونه ممکن است تورم شهریور 1400 مرکز آمار از تورم بانک مرکزی کمتر باشد اما در اردیبهشت 1401 تورم مرکز آمار از تورم بانک مرکزی بیشتر شده باشد؟

در ادامه در خصوص مطالب مذکور توضیحاتی به شرح زیر ارایه می‌شود. 

پاسخ

1‌- در ارتباط با مورد اول و در خصوص افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی در ماه‌های اخیر می‌بایست خاطرنشان شود، با توجه به چالش‌های موجود در خصوص تداوم تامین ارز ترجیحی و نیز با توجه به بند (ص) تبصره (1) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، دولت ملزم به اجرای این مصوبه قانونی بوده است. طبیعتاً سیاست حذف ارز ترجیحی در قالب اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها به محض اجرا موجب اصلاح و افزایش قیمت کالاهای اساسی مرتبط با تخصیص ارز ترجیحی در کوتاه‌مدت می‌گردد. بر همین اساس، دولت با پیش‌بینی و اختصاص یارانه کالاهای اساسی درصدد جبران زیان رفاهی خانوارها ناشی از افزایش قیمت کالاهای مذکور (از محل اجرای این سیاست) بوده و تلاش نموده تا با جبران نقدی وضعیت رفاهی دهک‌های پایین درآمدی نیز نسبت به قبل بهبود یابد. لذا در اجرای این طرح، یارانه کالاهای مذکور حذف نشده بلکه صرفاً سازوکار اختصاص آن از ابتدای زنجیره تامین به انتهای زنجیره و به صورت مستقیم به مصرف‌کننده نهایی تغییر یافته است. بر این اساس، مقایسه تورم نقطه به نقطه 52.5 درصدی خرداد 1401 با تورم 52.1 درصدی اردیبهشت 1398 با توجه به تورم قابل پیش‌بینی و معنادار ناشی از اجرای سیاست مذکور مقایسه‌ای غیرعلمی و نادرست است.

2‌- در ارتباط با موضوع دوم باید اشاره نمود که نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران (مناطق شهری) در پایان شهریور ماه 1400 به ترتیب معادل 59.3 و 45.1 درصد به ثبت رسید. در این ارتباط لازم به توضیح است که به دنبال سیاست‌های به کارگرفته شده و اقدامات اجرایی در زمینه مدیریت موثرتر روند تحولات کل‌های پولی، ثبات‌بخشی به بازار ارز، نظارت بر قیمت کالاها و خدمات و تامین مناسب کالاهای اساسی، نرخ تورم از شهریور ماه سال 1400 روند نزولی به خود گرفت؛ به‌طوری‌که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به ترتیب به 41.9 و 38.3 درصد رسیده است. بنابراین برخلاف ادعای مطروحه اگرچه نرخ تورم اعلامی هر دو مرجع آماری فوق نزولی بوده، لیکن نرخ تورم بانک مرکزی در اردیبهشت ماه سال جاری نیز کماکان بالاتر از رقم تورم اعلامی مرکز آمار تحقق یافته است. ضمن آنکه اساساً امکان اختلاف و تفاوت در نرخ تورم اعلامی دو مرجع آماری (بانک مرکزی و مرکز آمار) به دلیل وجود برخی تفاوت‌های فنی در محاسبه نرخ تورم، همچون وجود اختلاف در ضرایب اهمیت، تفاوت در دوره‌های قیمت‌گیری و نظام جمع‌آوری داده‌ها، بدیهی و قابل توضیح می‌باشد.‌/

اداره روابط عمومی

رونوشت: 

- شورای اطلاع‌رسانی دولت جهت اطلاع

 

ارسال نظر