اخبار

۱۴۰۱/۰۴/۲۶ - ۰۴:۱۰:۲۱
کد خبر: ۱۹۰۸۳۴

سود بین بانکی از ۲۱ درصد گذشت

جدول تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که نرخ سود در این بازار از ۲۰.۳۶ درصد در ابتدای سال جاری به ۲۱.۱۴ درصد در اواسط تیرماه رسیده است. نرخ بهره بین بانکی به عنوان یکی از انواع نرخ‌های بهره در بازار پول به نرخ‌های سود یا بهره در سایر بازارها جهت می‌دهد که در واقع این نرخ، قیمت ذخایر بانک‌هاست و زمانی که آنها در پایان دوره مالی کوتاه‌مدت اعم از روزانه یا هفتگی، دچار کسری ذخایر می‌شوند، از سایر بانک‌ها در بازار بین بانکی یا از بانک مرکزی استقراض می‌کنند.کارشناسان، افزایش سود بین بانکی را عامل مهمی برای مهار تورم و کاهش انتظارات تورمی می‌دانند اما شرط آن را تداوم افزایش‌های چمشگیر نرخ سود در بازار بین بانکی بیان می‌کنند که این موضوع به سیاست‌های بانک مرکزی وابسته است زیرا به اعتقاد آنها سیاست انبساطی بانک مرکزی مانع از روند صعودی نرخ سود در بازار بین بانکی می‌شود و در پی آن نیز تاثیری در کاهش یا مهار تورم نخواهد داشت. اینکه چگونه افزایش نرخ بهره بین بانکی به کاهش تورم ختم می‌شود به این صورت است که افزایش این نرخ، افزایش سود سپرده‌ها و اوراق دولتی را در پی خواهد داشت که این امر، مردم را به سپرده‌گذاری در بانک‌ها و خرید اوراق دولتی تشویق می‌کند و به اعتقاد کارشناسان موجب می‌شود که مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ارز، خودرو و ... نروند تا این موضوع تقاضا برای خرید این دارایی‌ها و قیمت آنها را کاهش ‌دهد و بدین‌ترتیب با کاهش انتظارات تورمی، تورم نیز کنترل شود. در این بین، بررسی روند سود بین بانکی از ابتدای سال جاری تا بیست و سوم تیرماه نشان می‌دهد که نرخ این سود از ۲۰.۳۶ به ۲۱.۱۴ درصد رسیده است. تغییرات جدول نرخ بازار بین بانکی بیانگر این است که این نرخ در اولین ماه سال جاری معادل ۲۰.۳۶ درصد بوده و در انتهای فروردین‌ماه به ۲۰.۲۹ درصد رسیده است. در دومین ماه سال جاری سود بین بانکی ۲۰.۳۶ درصد بود و آخرین رقمی از این نرخ در انتهای اردیبهشت ماه به ثبت رسیده، ۲۰.۵۷ درصد است.

افتتاح مرکز تجاری در روسیه برای تسهیل فعالیت تجار ایرانی و روسی

مدیرعامل بانک ملی ایران از افتتاح مرکز تجاری میربیزنس برای تسهیل فعالیت تجار ایرانی و روسی در کشور روسیه خبر داد.  «محمدرضا فرزین» در صفحه شخصی خود در توییتر از افتتاح مرکز تجاری میربیزنس باحضور تجار روسی و ایرانی در این کشور خبر داد. مدیرعامل بانک ملی ایران نوشت: در سفری به دعوت مدیرعامل ازبر بانک به عنوان بزرگ‌ترین بانک روسیه، مهمان روس‌ها بودم. قراردادها و تفاهم‌نامه‌های مهمی میان ما و آنها امضا شد. در این سفر مرکز تجاری میربیزنس با حضور تجار ایرانی و روس افتتاح شد.این مرکز تسهیلگر فعالیت تجار ایرانی و روسی خواهد بود.

سهم 6.6  درصدی پرداخت قبوض از تراکنش‌های بانکی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در پایان بهار ۱۴۰۱، پرداخت قبض و خرید شارژ جایگاه دوم از تراکنش‌های شاپرکی را به خود اختصاص داده است. در حالی که در سومین ماه امسال، بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۱ میلیون تراکنش از طریق بیش از ۸.۵ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۱۴۴ هزار ابزار موبایلی و ۴۰۲ هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شده است، گزارش منتشر شده توسط شاپرک نشان می‌دهد در خردادماه ۱۴۰۱، شبکه پرداخت الکترونیک کارتی سه خدمت «خرید کالا و خدمات»، «پرداخت قبض و خرید شارژ» و «مانده‌گیری» را به جامعه ارایه کرده است. در این میان، بررسی اطلاعات تراکنش شاپرک برای این سه خدمتِ پرداخت الکترونیک نشان می‌دهد در خردادماه ۸۸.۸۵ درصد خدمات ارایه شده توسط شاپرک از نوع خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده که با توجه به شکل زیر، نسبت به ماه اردیبهشت ماه، این سهم افزایش ۰.۷۸ درصدی داشته است. همچنین خدمت «مانده‌گیری» با ۴.۴۶ درصد سهم، کمترین سهم از کل خدمات در بین خدمات ارایه شده را داشته است. این در حالی است سهم «پرداخت قبض و خرید شارژ» از تعداد تراکنش‌های خردادی با کاهش نسبت به ماه قبل، به ۶.۶۹ درصد رسیده است. از سوی دیگر، ۹۸.۷۱ درصد مبلغ خدمات ارایه شده در ماه خرداد ۱۴۰۱ مربوط به خدمت «خرید کالا و خدمات» بوده است و خدمت «مانده‌گیری» نیز به دلیل عدم اثر مالی بر مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت، سهم مبلغی صفر را دارا بوده است. همچنین درصد مبلغ خدمت «پرداخت قبض و خرید شارژ» در خردادماه از کل مبلغ تراکنش‌های سومین ماه سال، ۱.۲۹ درصد بوده است که این رقم نسبت به اردیبهشت ماه (۱.۳۴ درصد) کمتر است. برای بررسی تغییرات تعدادی و مبلغی در انواع خدمات به صورت ماهانه، شکل زیر ترسیم شده است. دو شکل دایره‌ای سهم هریک از خدمات از کل و شکل‌های میله‌ای اختلاف سهم خدمات در این دوره یک ماهه را نشان می‌دهد. همانطور که ملاحظه می‌شود نسبت به ماه قبل یعنی اردیبهشت ۱۴۰۱، سهم تعدادی خدمات «مانده‌گیری» و «پرداخت قبض و خرید شارژ» از کل تراکنش‌ها با کاهش همراه بوده است. همچنین خدمت «خرید کالا و خدمات» با افزایش مواجه بوده‌اند. سهم تعدادی تراکنش‌های «خرید کالا و خدمات» نسبت به ماه گذشته، افزایش ۰.۷۸ درصدی؛ پرداخت قبض و خرید شارژ، کاهش ۰.۴۴ درصدی و سهم تعدادی تراکنش‌های «مانده‌گیری» با کاهش ۰.۳۴ درصدی مواجه بوده است. سهم مبلغی تراکنش‌های «خرید کالا و خدمات» نیز در خردادماه با افزایش ۰.۰۵ درصدی همراه بوده است که میزان افزایش یافته از سهم مبلغی تراکنش‌های «پرداخت قبض و خرید شارژ» کاسته شده است.

 

ارسال نظر