نرخ ارز مبنای محاسبه به ۴۲۰۰ تومان بر نمی‌گردد

۱۴۰۱/۰۴/۲۵ - ۰۱:۳۷:۰۸
کد خبر: ۱۹۰۸۰۲
نرخ ارز مبنای محاسبه به ۴۲۰۰ تومان بر نمی‌گردد

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

سخنگوی دولت در سخنانی نسبت به طرح موضوع «بازگشت ارز ترجیحی» در رسانه‌ها واکنش نشان داد.

علی بهادری جهرمی طی سخنانی با اشاره به موضوع «بازگشت ارز ترجیحی» و طرح آن در برخی رسانه‌ها، اظهار کرد: با توجه به اینکه مطابق قانون بودجه، دولت مکلف شده بود که نرخ ارز مبنای محاسبه عوارض ورودی را نرخ ارز ETS حساب کند (یعنی فرض شود که نرخ ارز نیمایی حساب کند)، این نتیجه‌اش چنین می‌شد که مطابق قانون بودجه تا پیش از این اگر کالایی در حال ورود به کشور بود و می‌خواستیم مشخص کنیم که ارزش ریالی آن چقدر است تا مطابق ارزش ریالی، از آن کالا عوارض گرفته شود - و این در حالی بود که آن کالا با ارز خارجی خریداری شده بود - اهمیت داشت که هر دلار را چند تومان حساب کنیم.

وی افزود: تا پیش از این از سال ۱۳۹۷، این نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان فرض می‌شد، یعنی تصور می‌کردیم هر دلار ۴۲۰۰ تومان است. پس یک جنس مثلاً ۱۰ هزار دلاری ضربدر ۴۲۰۰ تومان می‌شد و قیمت تمام شده محاسبه و حقوق ورودی آن محاسبه و دریافت می‌شد. بهادری جهرمی یادآور شد: قانونگذار در قانون بودجه امسال گفته است که این نرخ ارز که عدد محاسباتی است را ۴۲۰۰ تومان فرض نکنید بلکه همان ارز ETS واقعی را محاسبه کنید. دولت مکلف به اجرای این قانون بود ولی اجرای آن منجر به این می‌شد که نرخ عوارض ورودی نسبت به ۴۲۰۰ تومانی قبلی، پنج شش برابر افزایش یابد.  سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه هیات وزیران پیش از اجرای این قانون در تاریخ ۷ اردیبهشت جلسه‌ای داشت و در آن تصمیم گرفت برای اجرای این قانون، ضریب‌های حقوق گمرکی و سود بازرگانی را کاهش دهد، اظهار کرد: این یک سیاست ترمیمی بود تا آثار تورمی سیاست اصلاح اقتصادی را کاهش دهد و مطابق همین تصمیم، سود بازرگانی برای بسیاری از کالاها کاهش پیدا کرد و ابلاغ شد چون در اختیار هیات وزیران بود. در همان جلسه حقوق گمرکی هم که در صلاحیت مجلس شورای اسلامی است، با تنظیم لایحه‌ای دوفوریتی و ارسال آن به مجلس پیگیری شد تا حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند. 

طبیعتاً اگر مجلس همراهی می‌کرد و با نظر دولت موافقت می‌کرد و به قید دوفوریتی رای می‌داد، خیلی پیش از این، سیاست ترمیمی اقتصادی اتفاق می‌افتاد و عملاً با آثار تورمی زیادی در این اصلاح نرخ ارز مبنای محاسبه که در قانون بودجه آمده بود، مواجه نمی‌شدیم. اما در مجلس با این قید دوفوریت موافقت نشد.  برخی وزرا و برخی نمایندگان معتقد بودند، دولت چون چند حکم لایحه اصلاحی را باهم تقدیم مجلس کرده، ممکن است که در مخالفت مجلس موثر باشد. در همین زمینه لایحه مجدداً در هیات وزیران آمد و به صورت مجزا طی دو لایحه تقدیم مجلس شد. یک لایحه دوفوریتی برای همین موضوع کاهش حقوق گمرکی و یک لایحه دوفوریتی برای مباحث دیگر که ناظر به موضوع قیر در لایحه بودجه بود و الان منتظر نظر مجلس در این زمینه هستیم. به هیچ‌وجه هرگز نه دولت پیشنهاد داده و نه لایحه‌ای داده و نه قصد داشته لایحه‌ای بدهد که نرخ ارز مبنای محاسبه را به ۴۲۰۰ تومان برگرداند. دولت پیشنهاد داده که عوارض ورودی که بعداً ضربدر این نرخ ارز می‌شود، کاهش پیدا کند.

    نرخ‌ها در بازار 

 روز جمعه 24 تیرماه 1401 قیمت دلار در بازار آزاد به 31980 تومان رسید و به دلیل کاهش قیمت اونس جهانی طلا به 1708 قیمت سکه معادل 14میلیون و 950 هزار تومان معامله شده است.وضعیت بازار جهانی نیز نشان می‌دهد که ارزش دلار نسبت به یورو بیشتر شده است و این موضوع نگرانی‌هایی را در مورد وضعیت اقتصاد جهان و اروپا، بازار نفت و... مطرح کرده است. هر چند که رویترز خبر از آمادگی امارات برای رشد 800 هزار بشکه‌ای نفت داده، اما تحلیلگران معتقدند که اقتصاد جهان در دو ماه آینده باید خود را برای فصل سرد زمستان آینده آماده کند و لذا تحولات بازار جهانی ارز و طلا و نفت و... با التهاب‌های مختلفی در دو ماه آینده مواجه است. 

قیمت فروش دلار پنجشنبه، ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ در صرافی‌های بانکی با ۴۲ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۷ هزار و ۹۰۵ تومان معامله شد. نرخ فروش یورو در صرافی‌های بانکی با ۲۸ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته ۲۸ هزار و ۸۸۶ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۷ هزار و ۶۲۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۹۳ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای فروش دلار در بازار متشکل ارزی ۲۸ هزار و ۲۴۶ تومان و نرخ خرید آن ۲۷ هزار و ۹۱۷ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸‌ هزار و ۲۱۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۴۷۲ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۴۸۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۶ هزار و ۲۷۸ تومان معامله شد. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد.  محمد کشتی‌آرای اظهار داشت: سیر نزولی قیمت جهانی طلا در هفته گذشته همچون هفته قبل ادامه داشت، به این ترتیب که هفته گذشته کاهش ۳۵ دلاری و هفته قبل از آن نیز ۶۵ دلار کاهش قیمت و در مجموع بالای ۱۰۰ دلار کاهش بها را داشتیم. در آخرین معاملات روز گذشته بهای اونس جهانی به ۱۷۰۸ دلار رسید که افت ۱۰۵ دلاری برای قیمت جهانی طلاست و دلایل خاص خود را دارد. 

کشتی آرای تاکید کرد: البته باید توجه داشته باشیم که این روزها در ایام قبل از ماه محرم قرار داریم و تقاضا برای خرید طلا و سکه افزایش یافته و در نتیجه قیمت طلا و انواع سکه حباب بالایی دارد و کاهش قیمت جهانی نتواونست بر این رشد تقاضا تاثیر بگذارد. در آخرین معاملات، سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشتند که این رشد بها در واقع همان حباب قیمت‌ها بود.  گرچه شاهد کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت اونس جهانی طلا بودیم اما هر گرم طلای ۱۸ عیار و یک مثقال طلای آب شده در هفته گذشته نه تنها کاهش قیمت نداشتند بلکه حباب قیمت را شاهد بودیم.  حباب سکه در هفته گذشته با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید که نشان از افزایش حباب به نسبت بهای اونس جهانی طلا است. نرخ ارز نیز تا روز چهارشنبه ثبات نسبی داشت اما در روز پنجشنبه هر دلار امریکا ۴۲۰ تومان افزایش یافت.  نکته حائز اهمیت اینکه پس از ۲۰ سال قیمت دلار ‌و یورو برابر شد و این نشان می‌دهد که ارزش یورو در بازارهای جهانی کاهش و دلار افزایش یافته و این افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت بهای اونس جهانی طلا شده است.  پیش‌بینی می‌شود در روزهای آینده قیمت جهانی طلا باز هم کاهش یابد و از روز شنبه قیمت‌ها در همین محدوده نوسان داشته باشد و در بازار داخلی نیز در دو هفته آینده با کاهش تقاضا حباب سکه کمتر شود. قیمت اونس جهانی طلا در هفته گذشته ۱۰۰ دلار کاهش یافت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود قیمت فلز زرد در داخل کشور طی دو هفته آینده افت داشته باشد. سیر نزولی قیمت جهانی طلا در هفته گذشته همچون هفته قبل ادامه داشت، به این ترتیب که هفته گذشته کاهش ۳۵ دلاری و هفته قبل از آن نیز ۶۵ دلار کاهش قیمت و در مجموع بالای ۱۰۰ دلار کاهش بها را داشتیم. در آخرین معاملات روز گذشته بهای اونس جهانی به ۱۷۰۸ دلار رسید که افت ۱۰۵ دلاری برای قیمت جهانی طلاست و دلایل خاص خود را دارد. در آخرین معاملات، سکه طرح قدیم ۳۰۰ هزار تومان، سکه طرح جدید ۱۲۰ هزار تومان، نیم سکه ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت هفتگی داشتند که این رشد بها در واقع همان حباب قیمت‌ها بود. گرچه شاهد کاهش ۱۰۰ دلاری قیمت اونس جهانی طلا بودیم، اما هر گرم طلای ۱۸ عیار و یک مثقال طلای آب شده در هفته گذشته نه تنها کاهش قیمت نداشتند بلکه حباب قیمت را شاهد بودیم. حباب سکه در هفته گذشته با ۲۰۰ هزار تومان افزایش به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید که نشان از افزایش حباب به نسبت بهای اونس جهانی طلا است.نکته حائز اهمیت اینکه پس از ۲۰ سال قیمت دلار و یورو برابر شد و این نشان می‌دهد که ارزش یورو در بازارهای جهانی کاهش و دلار افزایش یافته و این افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت بهای اونس جهانی طلا شده است.

    افزایش بی‌امان دلار مجالی به طلا نمی‌دهد

قیمت طلا جمعه ثابت و در مسیر پنجمین کاهش هفتگی متوالی باقی ماند زیرا افزایش بی‌امان دلار و ترس از افزایش شدیدتر نرخ بهره امریکا بر تقاضا برای طلا تاثیر گذاشته است. بهای هر اونس طلا با ۱.۱ درصد کاهش به ۱۷۰۹ دلار و ۳۰ سنت رسید و قیمت طلای امریکا نیز با ۰.۰۶ درصد کاهش به ۱۷۱۰ دلار و ۳۰ سنت رسید.جفری هالی، تحلیلگر ارشد OANDA گفت: طلا در برابر تقویت دلار امریکا در این هفته پژمرده شده است اما به نظر می‌رسد در تلاش است تا یک پایگاه موقتی را پیش از ۱۷۰۰ دلار تشکیل دهد و با افزایش قیمت‌های محدود به منطقه ۱۷۵۰ دلاری، هیچ نشانه‌ای از حرکت صعودی معنی‌دار نشان نمی‌دهد. دلار در بالاترین حد خود در ۲۰ سال گذشته قرار داشت و پس از کاهش دو درصدی شمش طلا در روز پنجشنبه به کاهش تقاضا برای طلا با قیمت دلار در میان سرمایه‌گذاران خارجی ادامه داد. هالی گفت: طلا همچنان آسیب‌پذیر به نظر می‌رسد و به سمت نزول منحرف می‌شود. نرخ بهره بالاتر و بازده اوراق، هزینه فرصت نگهداری شمش غیر بازده را افزایش می‌دهد. شاخص بازدهی خزانه‌داری ۱۰ ساله ایالات‌متحده جمعه کاهش یافت و طلا را اندکی افزایش داد. تحلیلگران اظهار کردند که تقاضای سرمایه‌گذاری برای طلا در حال تضعیف است.

 

ارسال نظر