عملیاتی شدن سامانه «سفته الکترونیکی» در بانک مسکن

۱۴۰۱/۰۴/۰۸ - ۰۳:۰۳:۲۸
کد خبر: ۱۹۰۳۶۵

معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن از عملیاتی شدن سامانه «سفته الکترونیکی» در این بانک خبر داد. ساسان شیردل در گفت‌وگو با پایگاه خبری بانک مسکن ـ هیبنا در این خصوص گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از خدمات شبکه بانکی علاوه بر ارایه حضوری به‌صورت غیرحضوری و الکترونیکی نیز در حال انجام است، مدیریت اوراق بهاداری همچون سفته و برات نیز به سمت الکترونیکی شدن در حال حرکت است که گام اول این اقدام در بانک مسکن راه‌اندازی سامانه «سفته الکترونیکی» است. عضو هیات عامل بانک مسکن درباره مزایای صدور سفته الکترونیکی گفت: افزایش امنیت، عدم انکارپذیری ذی‌نفعان و کاهش جرم، اختصاص شناسه یکتا و در اختیار قرار دادن اطلاعات تکمیلی سفته به ذی‌نفعان در پلتفرم مربوطه، یکپارچگی سند از طریق پلتفرم موردبررسی، کاهش هزینه‌ها، مطابقت با قواعد قانون تجارت و سایر قوانین در چرخه حیات سفته، امکان رصد سفته با هدف مبارزه با پولشویی، از جمله مزایای صدور سفته الکترونیکی است. 

شیردل درباره نحوه دریافت گواهی‌نامه دیجیتال در بانک مسکن برای دریافت سفته الکترونیکی اظهار داشت: یکی از الزامات مرتبط با صدور، ظهرنویسی یا ضمانت سفته دریافت گواهی امضای دیجیتال است که به دو روش «مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت» و «روش غیرحضوری دریافت گواهی» امکان دریافت گواهی امضای دیجیتال وجود دارد. وی تصریح کرد: در روش مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت، مشتری ابتدا درخواست صدور گواهی را از طریق سایت مرکز صدور گواهی الکترونیکی میانی عام ثبت کرده و سپس بعد از خرید توکن فیزیکی به‌منظور احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کرده و گواهی خود را بر روی توکن خریداری‌شده دریافت می‌کند. معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن ادامه داد: اما در روش غیرحضوری، مشتری پس از نصب نرم‌افزار MaskanSign روی گوشی همراه خود تمامی مراحل احراز هویت را به‌صورت غیرحضوری انجام داده و گواهی را روی گوشی دریافت می‌کند و نیازی به خرید توکن سخت افزاری ندارد.

شیردل تصریح کرد: پس از دریافت گواهی به یکی از دو روش یادشده، مشتری امکان انجام امضای دیجیتال از طریق نرم‌افزار مربوطه را داشته و می‌تواند به‌صورت غیرحضوری به صدور سفته و امضای سفته از طریق گوشی خود اقدام کند. وی گفت: درعین‌حال امکان استفاده از گوشی به عنوان توکن در هنگام استفاده از سامانه سفته الکترونیک بر روی کامپیوتر شخصی نیز وجود دارد. در این روش در مرحله امضای دیجیتال، کامپیوتر به نرم‌افزار MaskanSign نصب‌شده بر روی گوشی متصل شده و عملیات امضای دیجیتال را از طریق این نرم‌افزار به انجام می‌رساند.

 

ارسال نظر