اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۲۹ - ۰۳:۰۷:۴۴
کد خبر: ۱۹۰۰۳۲

نرخ سود بازار بین بانکی به رقم ۲۰،۶۸ درصد رسید

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی درباره تغییرات نرخ سود بین بانکی نشان می‌دهد که این نرخ در هفته منتهی به 26 خرداد ماه رشد 0.11 درصدی داشته و 20.68 درصد رسیده است.  نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 19 خردادماه 20.57 درصد و در هفته منتهی به 12 خرداد 20.55 درصد بود. گفتنی است، که این نرخ از چهارم آذر ماه سال قبل به سطح 21 درصدی ورود کرده بود ولی از نیمه دی ماه کاهشی شد و به سطح 20 درصدی بازگشت که به نظر می‌رسد با حداقل تغییرات ممکن در محدوده 20 درصدی در حال تثبیت است.

دستیابی به رشد اقتصادی ۴،۴ درصدی با وجود تحریم

معصومه آقا پور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم گفت: کشور تجارب خیلی خوبی درباره فروش کالاها در دوران تحریم‌ها دارد، بنابراین تحریم‌های جدید اثربخش نخواهد بود. معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در رابطه با تاثیر تحریم سه شرکت پتروشیمی توسط وزارت خزانه داری امریکا به ایبِنا گفت: کشور تجارب خیلی خوبی درباره فروش کالاها در دوران تحریم‌ها دارد، بنابراین تحریم‌های جدید اثربخش نخواهد بود. دلیل آن هم این است که پیش از آنکه سه شرکت پتروشیمی تحریم شود با تحریم‌های مالی روبرو بودیم و به خوبی نشان داده شد که در دور زدن استاد هستیم. سال گذشته با وجود تحریم‌ها، خوشبختانه براساس اعلام بانک مرکزی ۴.۴ درصد رشد اقتصادی داشتیم، ان‌شاءالله در ۹ ماه آینده هم به یک ثبات اقتصادی داخلی دست پیدا خواهیم کرد و این مساله بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر معیشت مردم باید یکی از اولویت‌دارترین کارهای دولت و مجلس باشد تا به قدرت اقتصادی در خاورمیانه و آسیا تبدیل شویم. مساله دیگر تغییر دیدگاه کشور از سیاسی به اقتصادی است که نباید از آن غافل ماند. بدون شک اثر تحریم‌ها زمانی سریع خنثی خواهد شد که از جنبه جهانی و پتانسیل‌های داخلی سال ۱۴۰۱ به رشد اقتصادی مناسبی دست یابیم.  این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در خصوص تاثیر این تحریم‌ها بر بورس اظهار داشت: مهم‌ترین شاخص‌های اثر گذار در بورس، قیمت دلار و هدایت سرمایه‌های سرگردان مردم با جلب اعتماد آنان است. با در نظر گرفتن این دو مورد شاهد تغییرات در بورس و سرمایه‌گذاری در این زمینه خواهیم بود.  آقاپور علیشاهی درباره هدف امریکا از تحریم‌های بی‌اثر را چنین توضیح داد: تحریم‌ها فشارهای مضاعفی است که امریکا درصدد است تا با توسل به آن ایران را وارد سازد تا با شرایط حداقلی وارد برجام شود، قاعدتا چنین رفتارهایی نتیجه نخواهد داد. بهتر آن است تا با انجام یک مذاکره مناسب برای هر دو طرف اتفاق افتد و این قضیه با شرایط برد- برد به نتیجه برسد. فشارها و شعارهایی از این دست رنگ خود را از دست داده و در مناسبات سیاسی و اقتصاد کشور موثر واقع نخواهد شد. دشمنان از حداکثر فشاری که می‌توانستند اعمال کنند در این سال‌ها کوتاهی نکردند.

پیش‌بینی تورم ۸۰  درصدی در ترکیه

بانک گلدمن ساکس امریکا پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود، نرخ تورم در ترکیه امسال به رقم ۸۰ درصد برسد.  به گزارش رویترز، بانک گلدمن ساکس امریکا شب گذشته اعلام کرد که انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۲ شاهد تورم ۸۰ درصدی در اقتصاد ترکیه باشیم. تورم در ترکیه در ماه مه ‌از ۷۳ درصد عبور کرده بود که از جمله دلایل آن بحران ارزی از یک سو و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ناشی از درگیری نظامی روسیه و اوکراین بوده است. در سال ۲۰۲۱ ارزش لیر ترکیه ۴۴ درصد سقوط کرد و از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۴ درصد دیگر از ارزش خود را از دست داده است. از سوی دیگر پایین ماندن نرخ بهره بانکی در ترکیه باعث کاهش ارزش لیر شده است.

خوداظهاری مؤدیان مبنای اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی

ادارات مالیاتی در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان باید اصل را بر صحت ادعای مؤدیان بگذارند مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آنها ثابت شود.

سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: در اجرای فرمایشات اخیر ریاست محترم جمهور، در مورد اعتماد ماموران مالیاتی سراسر کشور به اصناف و کسبه، به ادارات امور مالیاتی یادآور می‌شود در تعیین مالیات اصناف و کسبه ضمن اعتماد کامل به آنها، در رسیدگی به تراکنش‌های بانکی از جمله وجوه واریزی به حساب از طریق دستگاه کارتخوان اصل را بر صحت ادعای آنان بگذارند و مالیات ایشان را با رعایت کامل مقررات قانونی تعیین نمایند، مگر آنکه طبق اسناد و مدارک و شواهد و قرائن مثبته خلاف ادعای آنها ثابت شود. این امر در خصوص مؤدیانی که به‌رغم داشتن درآمدهای کلان اقدام به فرار مالیاتی کرده و مالیات واقعی خود را نمی‌پردازند، مصداق نداشته و ادارات امور مالیاتی موظفند ضمن شناسایی این گروه از مؤدیان نسبت به مطالبه و وصول مالیات متعلقه اقدام نمایند.

 

ارسال نظر