اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۱۹ - ۰۴:۵۵:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۷۶۸

دو مدیر بانک ملی برکنار شدند

رییس و معاون ریالی شعبه دانشگاه به دلیل اهمال در کار و بی‌توجهی به امور برکنار شدند.روابط عمومی بانک ملی ایران اعلام کرد: در پی بروز حادثه سرقت از صندوق‌های اجاره‌ای شعبه دانشگاه و خسارات وارده به مردم و مشتریان به حکم مدیرعامل بانک، رییس و معاون ریالی این‌ شعبه از سمت خود برکنار شدند و مراتب برخورد قانونی لازم با آنها و سایر مقصرین در حال انجام است.

تکذیب دریافت مالیات ۲۰ درصدی از صندوق‌های درآمد ثابت

«تصویب دریافت مالیات ۲۰ درصدی از صندوق‌های درآمد ثابت توسط شورای پول و اعتبار» از سوی بانک مرکزی تکذیب شد. از سوی بانک مرکزی اعلام شده که ادعای منتشر شده در برخی کانال‌های اقتصادی در فضای مجازی مبنی بر «تصویب دریافت مالیات ۲۰ درصدی از صندوق‌های درآمد ثابت توسط شورای پول و اعتبار» از اساس دروغ است و تکذیب می‌شود. تاکید می‌شود شورای پول و اعتبار چنین مصوبه‌ای نداشته و اساسا چنین موضوعی را در دستور کار ندارد.

رشد اقتصاد جهانی به ۲،۹ درصد کاهش خواهد یافت

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ تقریبا در همان سطح باقی خواهد ماند. به گزارش تاس، بانک جهانی در گزارشی گفت: بانک جهانی پیش‌بینی‌های خود را برای توسعه آینده اقتصاد جهانی در سال جاری به سمت کاهش قابل‌توجه نرخ رشد از ۴.۱ درصد مورد انتظار در ژانویه به ۲.۹ درصد اصلاح کرد. پیش‌بینی‌های ما نشان‌دهنده کاهش قابل‌توجه چشم‌انداز است. انتظار می‌رود رشد جهانی به‌شدت از ۵.۷ درصد در سال ۲۰۲۱ به ۲.۹ درصد در سال جاری کاهش یابد. در این گزارش آمده است، به گفته کارشناسان، احتمالا نرخ رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۲۳ تا۲۰۲۴ تقریبا در همین سطح باقی خواهد ماند. این بانک اظهار کرد: برخی از اثرات عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین بر آسیب‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا افزوده و رکود اقتصاد جهانی را تشدید کرده است. بانک جهانی هشدار داد، در حال حاضر چندین سال تورم بالاتر از متوسط ‌و رشد زیر متوسط، با پیامدهای بالقوه بی‌ثبات‌کننده برای اقتصادهای با درآمد پایین و متوسط ‌محتمل است.

آیا جبران خسارت سرقت از صندوق امانات در جهان برعهده بانک‌ است؟

نتیجه پرونده شکایت‌های قضایی مالباختگان امریکایی صندوق‌های امانات نشان می‌هد، با توجه به اینکه مرجعی مسوول و قادر به برآورد خسارت مورد ادعای اجاره‌کننده صندوق‌ها نیست، وصول این رقم‌ها نیز تقریبا غیر ممکن است.به گزارش یورونیوز، آیا صندوق امانات بانک‌ها در برابر خسارت‌های وارده در جریان دزدی و سرقت بیمه هستند یا بانک‌ها ملزم به جبران خسارت وارده شده، هستند؟صندوق امانات بر خلاف اسم رایج آن صندوق اجاره‌ای است و نه صندوق امانات. در قراردادهای بانک‌های امریکایی، اروپایی و سایر نقاط جهان شکل حقوقی قرارداد منعقد شده میان مشتری و بانک، قرارداد «ودیعه/امانت» نیست بلکه مشتری حجم مورد نیاز خود را در ازای پرداخت دوره‌ای ماهانه یا سالانه از بانک «اجاره» می‌کند. بنابراین بانک‌ها به عنوان مالک، مسوولیتی در قبال «رد امانت» یا گم شدن یا سرقت محتوای صندوق‌های اجاره‌ای ندارند. برخی بانک‌ها از جمله بانک امریکایی ولز فارگو (Wells Fargo) در قرارداد اجاره صندوق به صراحت اعلام می‌کنند، محتویاتی که اجاره‌کننده در صندوق قرار می‌دهد، بیمه نیستند و فرد طرف قرارداد بهتر است یک قرارداد بیمه مناسب نیز با شرکت مورد علاقه خود منعقد کند. همچنین بانک امریکا نیز در قوانین خود تاکید کرده که محتویات نقد صندوق‌ها مشمول قانون بیمه سپرده‌های بانکی که معمولا از سوی بانک‌های مرکزی اعمال می‌شود، نمی‌شود.اما بیمه محتویات صندوق‌های اجاره‌ای به دو صورت انجام می‌شود. نخست فرد اجاره‌کننده صندوق با پرداخت هزینه مشخصی به شرکت بیمه، محتویات آن را تا سقف دلخواه یا مورد توافق با شرکت طرف قراردادش بیمه می‌کند. در روش دوم، فرد تک تک محتویات ارزشمند صندوق اجاره‌ای خود را بر پایه قیمت‌گذاری کارشناس رسمی شرکت، در برابر آتش‌سوزی، حوادث طبیعی و سرقت بیمه می‌کند.در غیر این صورت بانک‌ها در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت تنها متعهد به پرداخت سقف پایینی از خسارت وارده در قراردادهای خود می‌شوند. به عنوان نمونه، قرارداد صندوق امانات بانک‌ ولز فارگو مسوولیت این بانک را به 500 دلار محدود می‌کند و سقف تعهد بانک جی پی مورگان نیز 25 هزار دلار و تعهد مسوولیت‌پذیری بانک سیتی گروپ نیز 500 برابر نرخ اجاره سالانه صندوق اجاره‌ای است. افزون بر این، بانک‌ها معمولا در قراردادهای اجاره، خود را ملزم به تامین سطح بالای از امنیت صندوق‌های امانات می‌دانند.با این حال، نتیجه پرونده شکایت‌های قضایی مالباختگان امریکایی صندوق‌های امانات اجاره‌ای نشان می‌هد، با توجه به اینکه مرجعی مسوول و قادر به برآورد خسارت مورد ادعای اجاره‌کننده صندوق‌ها نیست، وصول این رقم‌ها نیز تقریبا غیرممکن است.بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر افرادی اموال قیمتی خود را از جمله اشیای عتیقه، طلا و جواهرات را در صندوق‌های اجاره می‌گذارند، بهتر است تصاویر دقیقی از آنها تهیه کنند، اسناد خرید آنها را نگهداری کنند، قیمت‌گذاری کارشناسی دقیقی برای آنها انجام داده و نیز آنها را حتما بیمه کنند.هر چند برخی از بانک‌ها به صراحت نگهداری پول نقد را در صندوق امانات خود ممنوع اعلام می‌کنند ولی به توصیه کارشناسان اگر به دلیل شرایط خاص، افرادی اقدام به نگهداری ارز و شمش طلا در صندوق‌های امانات می‌کنند، بهتر است شماره سریال و مقدار دقیق آنها را ثبت و نگهداری کنند.

 

ارسال نظر