اعلام عدد ثابت برای ارز ترجیحی بزرگ‌ترین اشتباه بود

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۰۴:۰۴:۳۳
کد خبر: ۱۸۹۶۸۴

گروه بانک و بیمه | 

نماینده سابق مجلس با بیان اینکه اعلام یک عدد ثابت برای ارز ترجیحی اشتباه بزرگی بود، گفت: کالابرگ الکترونیکی برای پرداخت یارانه گزینه بهتری است زیرا پرداخت نقدی، نقدینگی را افزایش می‌دهد.

احمد انارکی محمدی نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اعلام یک عدد ثابت برای ارز ترجیحی اشتباه بود زیرا در نتیجه آن بخشی زیادی از این ارز که به کالاهای اساسی اختصاص پیدا کرد، در لیست کالاهای اساسی جای نگرفت یا اصلا کالایی وارد نشد، در نتیجه قیمت‌ها لب مرزی شد. 

وی در ادامه اضافه کرد: مجلس در سال گذشته ۸ میلیارد دلار برای کالاهای اساسی تعیین کرد، اما متاسفانه تا پایان سال شاید بیش از ۲۰ میلیارد دلار برای این کار پرداخت شد که ۱۲ میلیارد اضافه‌تر از رقم بودجه مجلس بود، پس برای جبران باید به سمت چاپ پول حرکت می‌کردیم.

این نماینده سابق مجلس در این رابطه یادآور شد: ظرفیت تولید در کشور کامل نیست و شاید در سال چهارماه فعالیت داشته باشد، به‌طور طبیعی چنین تولیداتی ظرفیت رقابت ندارد و به تورم دامن می‌زند.

بنابراین چنانچه وضعیت اختصاص ارز ۴۲۰۰ به شکل گذشته ادامه پیدا کند، مبنا برای کالای اساسی باید ۳۰ میلیارد دلار گذاشته شود، پس بهترین کارحذف ارز ترجیحی بود که پیش از این باید صورت می‌گرفت. 

انارکی محمدی در ادامه تصریح کرد: برنامه حذف ۴۲۰۰ با اشکالاتی هم روبرو است که آن سردرگمی دولت است که با وجود آن در چنین وضعیتی نمی‌توان برنامه در پیش گرفته شده را به سرانجام رساند. واریز پول نقد برای دو ماه و طرح کالابرگ پس از آن نشان‌دهنده همین بی‌برنامگی است. 

این کارشناس اقتصادی در این خصوص اظهار داشت: پرداخت یارانه‌ها در حذف ارز ترجیحی نباید به صورت نقدی باشد، زیرا تورم‌زا خواهد بود. از طرف دیگر در بحث صادرات هم به دو نکته باید توجه کرد.

اول آنکه صادرات از نظر ریالی رشد داشته، ولی به لحاظ وزنی با توجه به شرایط موجود بالا نرفته و نمی‌توان از آن انتظار کمک در تولید داشت. مساله بعدی هم بحث عوارض در گمرک است تا این کار به نتیجه رسد، بخشی از بازار را از دست خواهیم داد.

این نماینده سابق در مجلس درباره بحث حمایتی دولت بیان کرد: کالابرگ الکترونیکی گزینه بهتری است و باید مورد توجه قرار گیرد زیرا پرداخت نقدی، نقدینگی را افزایش می‌دهد و بر تورم می‌افزاید. البته برای انجام درست باید شناسنامه‌ای از دهک‌های مختلف در اختیار داشت و آمار مشخصی را مدنظر قرار داد.

    ارز چندنرخی در ۴۰ سال گذشته

 آسیب‌زا بوده است

حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم گفت: ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها برای اصابت به جامعه هدف، جلوگیری از افزایش قیمت و ایجاد مانع برای افزایش نقدینگی در بازار است که باید برای آگاهی کامل مردم از این اصلاحات اقتصادی فرهنگ‌سازی شود.

حسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس دهم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا درباره مضرات ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: سیاست چند نرخی بودن ارز در ۴۰ ساله گذشته آسیب بسیار زیادی به اقتصاد کشور وارد کرده است. فساد مالی و اداری، عدم تعادل در بازار ارز و حوزه اقتصاد و نبود ثبات در حوزه‌های صنعت و تجارت از نتایج منفی آن است. 

وی در ادامه اضافه کرد: قصه تک نرخی یا شناور شدن قیمت ارز از مجلس سوم کلید خورد و هدف این بود که از قیمت‌های دستوری عبور کرده و تعیین قیمت به بازار واگذار شود. دولت و بانک مرکزی هم به عنوان تعدیل‌کننده بازار نقش داشته باشند و اقتصاد ارزی را مهندسی کنند، اما داستان به این شکل پیش نرفت و چند نرخی کردن تنها برای افراد خاص رانت به وجود آورد.

این عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس اظهار داشت: سال ۹۷ در بودجه پیش‌بینی شده بود برای اصابت ارز ترجیحی جهت تهیه کالای اساسی به جامعه هدف باید سامانه‌ای از بدو شروع تخصیص تا زمان خرید و رسیدن آن به دست مصرف‌کننده، ایجاد شود. متاسفانه هنوز این سامانه راه‌اندازی نشده و با وجود مخالفت مجلس دهم با ارز ترجیحی، دولت گذشته زیر بار ساماندهی آن نرفت.

حسینی شاهرودی در این رابطه تاکید کرد: اقدام بانک مرکزی در این رابطه بسیار مفید و مثبت بود، اما لازمه آن شروع در قالب یک برنامه جامع اقتصادی است که یک بخش آن تک نرخی شدن ارز است، قسمت دیگر ساماندهی و هدفمندی یارانه‌ها برای اصابت به جامعه هدف، جلوگیری از افزایش قیمت و ایجاد مانع برای افزایش نقدینگی در بازار است. علاوه براین باید برای آگاهی کامل مردم از این اصلاحات اقتصادی فرهنگ‌سازی شود.

 

ارسال نظر