افزایش قیمت طلا و ارز

۱۴۰۱/۰۳/۱۱ - ۰۴:۲۳:۰۴
کد خبر: ۱۸۹۵۷۶
افزایش قیمت طلا و ارز

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

عصر سه‌شنبه، ۱۰ خردادماه ۱۴۰۱ قیمت دلار در بازار آزاد به 31180 تومان رسید، یورو 33550 و درهم 8620 تومان معامله شد. به دنبال اعلام هر اونس طلا به قیمت 1850 دلار، قیمت سکه نیز به 15 میلیون و 180 هزار تومان افزایش یافت. نیم سکه 8.4 میلیون و ربع سکه 5.4 و سکه گرمی 3 میلیون تومان داد و ستد شد وهر گرم طلا به 1 میلیون و 426 هزار تومان افزایش یافت. صبح سه‌شنبه نیز قیمت طلای 18عیار هر گرم یک‌ میلیون و 431 هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم 14 میلیون و 500 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید نیز 15 میلیون و 180 هزار تومان بوده است. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 8 میلیون و 370 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 5 میلیون و 370 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 3 میلیون تومان تعیین شد.هر مثقال طلا در بازار داخلی، 6 میلیون و 200 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1854 دلار است.

نرخ یورو در صرافی‌های بانکی با سه تومان افزایش نسبت به‌روز گذشته با ۲۸ هزار و ۱۹۲ تومان معامله شد.قیمت فروش دلار نیز در صرافی‌های بانکی با ۳۲ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۹۵۹ تومان معامله شد.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی امروز ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۹۱۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۳۶۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۵۹۸ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۳۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۵۸۸ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات امروز، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۴۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۵۰ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶ ‌هزار تومان شد و نوسان قیمت دلار در صرافی‌های بانکی ادامه یافت.قیمت دلار به‌طور مشخص ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت ماند. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت.سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن‌ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت. با شروع سال جدید قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در قیمت ۲۵ هزار تومان نوسان داشت و تمایلی به خروج از این کانال ندارد.

    روبل صعود کرد

روبل در معاملات بی‌ثبات بورس مسکو به‌شدت تقویت شد و برخی از ضررهای سنگین هفته گذشته را به دلیل حفظ حمایت از کنترل سرمایه و حساب تجاری قوی روسیه معکوس کرد.به گزارش اکونومیک، ارزش روبل هفته گذشته با کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کاهش یافت اما در حال حاضر، روبل تقریبا ۵ درصد تقویت شده و به ۶۳.۴۷ در برابر دلار رسیده است. ارزش روبل در چهارشنبه گذشته به ۵۵.۸۰ دلار رسید که قوی‌ترین سطح آن از فوریه ۲۰۱۸ است.همچنین روبل در برابر یورو ۶ درصد افزایش یافته و به ۶۵.۴۰ رسیده است، در حالی که چهارشنبه گذشته به بالاترین سطح هفت ساله خود یعنی ۵۷.۱۰ رسید درواقع در اوج پرداخت‌های مالیاتی پایان ماه که معمولا شرکت‌های صادرات محور را وادار می‌کند تا ارز خارجی را برای پرداخت بدهی‌ها تبدیل کنند چنین رقمی را ثبت کرد.دیمیتری پولووی، رییس سرمایه‌گذاری در لوکواینوست (LockoInvest) بیان کرد: تصویر کلی اساسی برای روبل تغییر چندانی نمی‌کند و ما بازگشت به سطوح ۶۰ تا ۶۳ دلار را رد نمی‌کنیم.

اما با تقویت کنترل سرمایه، روبل در سال جاری به بهترین ارز جهان تبدیل شد. شرایط پرداخت جدید گاز برای مصرف‌کنندگان اتحادیه اروپا که نیازمند تبدیل ارز خارجی به روبل و کاهش واردات هستند نیز از روبل حمایت کرده است. پس از آنکه ایالات‌متحده با تمدید نکردن مجوز پرداخت به دارندگان اوراق قرضه، روسیه را به سمت آستانه نکول بدهی تاریخی سوق داد، چشم‌های بازار بر توانایی روسیه برای ارایه بدهی‌های خارجی متمرکز شده است.آنتون سیلوانوف وزیر دارایی گفت: روسیه قصد دارد تعهدات خود در اوراق قرضه یورو با استفاده از مکانیزمی مشابه طرحی که برای پرداخت گاز روسیه به روبل استفاده می‌شود، تسویه کند. 

 

ارسال نظر