اخبار

۱۴۰۱/۰۳/۰۴ - ۰۱:۴۸:۵۰
کد خبر: ۱۸۹۳۵۱

بانک‌های استان‌ تهران تعطیل نیست

تمامی بانک‌ها در استان‌ تهران تا ساعت ۱۲ باز بوده و به خدمت‌رسانی مشغول خواهند بود. براساس تصمیم شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی، چهارشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۱، تمام شعب بانک‌ها در استان تهران تا ساعت ۱۲ به ارایه خدمت به مشتریان می‌پردازند. بانک مرکزی نیز تا ساعت ۱۴ فعالیت خواهد کرد.

بر اساس مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران، ادارات، مدارس و دانشگاه‌های استان تهران چهارشنبه چهارم خرداد تعطیل اعلام شد.اما محسن منصوری - استاندار تهران اعلام کرد که بانک‌ها با توجه به ارتباطی که با اصناف دارند، خدمت‌رسانی‌شان انجام خواهد شد.

قیمت سکه به 14 میلیون و 440 هزار تومان رسید

سه‌شنبه، سوم خرداد ماه نرخ دلار در بازار آزاد به 30100 تومان معامله شد و با اعلام هر اونس به قیمت 1857 دلار، قیمت سکه به 14 میلیون و 440 هزار تومان رسید. نرخ دلار (۱۴۰۱) در صرافی‌های بانکی با ۷۳ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۵ هزار و ۸۹۵ تومان معامله شد.

قیمت فروش یورو نیز در این صرافی‌ها با ۹۳ تومان کاهش نسبت به‌روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۸۹ تومان بود.قیمت خرید هر دلار توسط صرافی‌های بانکی ۲۵ هزار و ۶۳۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۰۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۲۴۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۴۷۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۹۳۹ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۱۸۴ تومان اعلام شد.

همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۲۳۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۸۳ تومان معامله شد. قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به ۱۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۴ میلیون تومان معامله شد.

همچنین نیم‌سکه هشت میلیون تومان، ربع‌سکه پنج میلیون تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۸۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا پنج میلیون و ۹۸۳ هزار تومان شد. اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک هزار و ۸۵۷ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.

۲۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق نظام بانکی

گروه بانک وبیمه | مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد کل مطالبات غیرجاری (معوق) شبکه بانکی را ۲۷۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: استمهال بدهی تسهیلات‌گیرندگان مهم‌ترین دلیل ایجاد بدهکاران بانکی است.

«قربان اسکندری» در نشست بررسی انتشار اسامی بدهکاران بانکی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها اظهار کرد: کل مطالبات غیرجاری شبکه بانکی ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و کل دارایی شبکه بانکی ۷۶۰۰ هزار میلیارد تومان است که نتیجه تقسیم این دو عدد ۳.۵ درصد می‌شود.

وی ادامه داد: تسهیلات غیردولتی بانک‌ها ۳۴۰۰ هزار میلیارد تومان (۴۵ درصد دارایی شبکه بانکی) است و تسهیلات غیرجاری ۲۷۰ هزار میلیارد تومان و سایر دارایی شبکه بانکی ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۳ درصد، بدهی بخش دولتی به نظام بانکی ۴۳۰ هزار میلیارد تومان و ۵.۵ درصد کل دارایی بانک‌ها است.

مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد گفت: مجموع رقم‌های ذکرشده ۷۴ درصد کل دارایی بانک‌ها است، در حالی که کل نقدینگی ۴۶۰۰ تا ۴۷۰۰ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسوول با طرح این سوال که بنگاه زیان‌ده چگونه خلق نقدینگی می‌کند، افزود: چرخه امحای نظام بانکی خراب است و علت این خلق نقدینگی در شرایط فعلی و ساختار موجود به این صورت است که ۱۱ تا ۱۳ درصد رشد نقدینگی نتیجه وضع موجود است و باید بررسی کرد که ۳۰ تا ۳۳ درصد مابقی چگونه ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: باید به این سوال پاسخ دهیم که برای رشد اقتصادی ۱ تا ۲ درصد که در کشور داریم، اگر ۱۰ درصد نقدینگی نیاز داریم چرا اقدام لازم برای ایجاد این مقدار از نقدینگی انجام نمی‌دهیم؟

اسکندری ادامه داد: در این شرایط چرا مطالبات غیرجاری ایجاد می‌شود و برخی مدیران نظام بانکی حاضر به پرداخت مطالباتی می‌شوند که می‌دانند بازگشتی ندارد.

مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد درباره دلیل ایجاد بدهکار بانکی گفت: استمهال بدهی تسهیلات گیرندگان مهم‌ترین دلیل ایجاد بدهکاران بانکی است.

وی اظهار داشت: چنانچه نرخ سود بانکی افزایش یابد تولید ضرر نمی‌کند، زیرا با افزایش نرخ سود بین‌بانکی تقاضا برای تسهیلات کم خواهد شد و درنتیجه فشار بر منابع بانکی کم می‌شود و با کم شدن فشار بر منابع بانکی نقدینگی ایجاد نمی‌شود و درنتیجه تورم نیز رشد نخواهد داشت.

 

ارسال نظر