قیمت خوراکی‌ها تنها در فروردین 4.9 درصد رشد کرد

۱۴۰۱/۰۲/۰۴ - ۰۲:۰۷:۰۶
کد خبر: ۱۸۸۴۸۲
قیمت خوراکی‌ها تنها در فروردین 4.9 درصد رشد کرد

    جزییاتی از افزایش ۳۵،۶ درصدی هزینه خانوارها در فروردین        

   نرخ تورم به 39 درصد رسید

 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

با اعلام شاخص کل تورم در فروردین 1401 با عدد 415، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات با عدد 568.6 و غیر خوراکی‌ها با عدد 357.5، تورم یک ماهه فروردین 3.3 درصد، تورم یک ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات 4.9 درصد و تورم یک ماهه غیر خوراکی‌ها 2.5 درصد بوده است. به عبارت دیگر، قیمت اقلام خوراکی که با معیشت مردم ارتباط نزدیک دارد تنها در یک ماه فروردین نسبت به اسفند 4.9 درصد افزایش یافته که تورم یک ماهه بالایی محسوب می‌شود.  تورم نقطه به نقطه یا رشد قیمت کالاها و خدمات در فروردین 1401 نسبت به فروردین 1400 نیز 35.6 درصد، تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها وآشامیدنی‌ها و دخانیات 43.4 درصد و تورم نقطه‌ای غیر خوراکی‌ها و خدمات 31.3 درصد بوده است.  همچنین تورم دوازده ماهه فروردین 1401 معادل 39.2 درصد، تورم دوازده ماهه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها و دخانیات 49.9 درصد و تورم دوازده ماهه غیر خوراکی‌ها 33.7 درصد اعلام شده است.  نرخ تورم در فروردین امسال با کاهش یک درصدی به زیر ۴۰ درصد رسیده و ۳۹.۲ درصد ثبت شده است؛ با این حال تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه افزایشی بوده است. براین اساس، نرخ تورم سالانه برای خانوارها به ۳۹.۲ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، یک درصد کاهش نشان می‌دهد. اما از آنجا که تورم یک ماهه 4.9 درصد و تورم نقطه‌ای معادل 35.6 درصد بوده است، به این معناست که در ماه‌های آینده بازهم باید شاهد رشد نرخ تورم به بالای 40 درصد باشیم. زیر شیب افزایش قیمت‌ها افزایش یافته و اثر آن روی تورم دوازده ماهه نیز باعث افزایش عدد تورم خواهد شد.  همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب ۳۸.۷ درصد و ٤١.٦ درصد اعلام شده که برای خانوارهای شهری یک درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی ١.٢ درصد کاهش داشته است.

   افزایش نرخ تورم نقطه‌ به نقطه

نرخ تورم نقطه‌به نقطه (تغییر شاخص نسبت به مدت مشابه سال قبل) در فروردین ١٤٠١ به عدد ۳۵.۶ درصد رسیده که در مقایسه بااسفند سال گذشته، ۰.۹ درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌­ها و دخانیات» با افزایش ۲.۷ درصدی به ٤٣.٤ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با کاهش یک درصدی به ٣١.٣ درصد رسیده است.

   تورم ماهانه هم رشد کرد

نرخ تورم ماهانه نیز در فروردین افزایشی بوده و به ۳.۳ درصد رسیده که در مقایسه با ماه قبل، دو درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب ٤.٩ درصد و ٢.٥ درصد بوده است

   تورم خوراکی‌ها و غیر خوراکی‌ها

تورم مواد خوراکی و آشامیدنی در دوازده ماه منتهی به فروردین 1401 معادل 50.3 درصد اعلام شده است. همچنین تورم مواد خوراکی در دوازده ماه منتهی به فروردین 1401 شامل نان و غلات 48 درصد، گوشت قرمز و ماکیان 41 درصد، ماهی 60 درصد، شیر و پنیر و تخم مرغ 57 درصد، روغن 53 درصد، میوه و خشکبار 42 درصد، سبزیجات و حبوبات 64 درصد، شکر و مربا و عسل و شیرینی 58 درصد، چای و قهوه 50 درصد، بوده است.

همچنین در غیر خوراکی‌ها تورم پوشاک و کفش 50 درصد، مسکن و آب و برق و گاز 26 درصد، مبلمان 43 درصد، بهداشت و درمان 37 درصد، حمل و نقل 36 درصد، تفریح و فرهنگ 37 درصد، هتل و رستوران 61 درصد و آموزش 25 درصد و دخانیات 35 درصد، اعلام شده است.

    جزییاتی از افزایش ۳۵.۶ درصدی هزینه خانوارها در فروردین

خانوارهای ایرانی در ماه گذشته به‌طور متوسط ۳۵.۶ درصد برای تامین کالا و خدمات خود هزینه کرده‌اند که روند افزایشی داشته است. اعلام وضعیت تورم در فروردین ماه امسال گرچه از کاهش تورم سالانه حکایت داشت ولی دو شاخص ماهانه و نقطه به نقطه افزایش داشته است. طبق گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم سالانه ۳۹.۲، ماهانه ۳.۳ و نقطه به نقطه ۳۵.۶ درصد بوده است. تورم نقطه‌به‌نقطه که نشان می‌دهد هزینه خانوارها برای تامین کالا و خدمات نسبت به فروردین سال گذشته چه میزان تغییر داشته است. تورم در فروردین‌ امسال روند افزایشی طی کرده و با رشد ۰.۹ درصدی، متوسط افزایش هزینه خانوارها را به ۳۵.۶ درصد رسانده است. بررسی جزییات این شاخص تورم در ماه ابتدایی امسال، حاکی از آن است که مجموع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، ۴۳.۵ درصد به‌طور متوسط گران شده که این تغییر برای خوراکی‌ها ۴۴.۳ درصد است. در ماه فروردین در پنج گروه، گرانی بالای ۵۰ درصد نسبت به پارسال اتفاق افتاده که بیشترین آن برای سبزیجات با ۷۷.۵ درصد و بعد از آن نان و غلات ۵۷.۵ درصد، هتل و رستوران ۵۴.۸ درصد و گروه شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی با ۵۰ درصد ثبت شده است. در سایر اقلام نیز می‌توان به گران شدن ۴۵.۲ درصدی پوشاک و کفش، ۳۰.۲ درصدی بهداشت و درمان، ۳۵.۸ درصدی حمل و نقل که قیمت خودرو در آن سهم بالایی دارد، ‌۴۲.۱ درصدی شیر، پنیر و تخم مرغ، ۴۳.۹ درصدی ماهی‌ها و صدفداران و ۲۸.۴ درصدی مسکن اشاره کرد. کمترین میزان افزایش قیمت کالا و خدمات مورد مصرف خانوارها نسبت به سال گذشته نیز برای گروه ارتباطات با ۴.۴ درصد بوده است. همچنین در فاصله اسفند سال گذشته تا فروردین امسال، بیشترین افزایش قیمت به میوه و خشکبار با ۱۱.۶ درصد و کمترین به ماهی و صدفداران با ۰.۸ درصد اختصاص داشته است.

   الزام به درج قیمت  تولید، واردات و مصرف‌کننده روی کالاها

همه تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها باید دو قیمت را روی کالاهایشان درج کنند، یکی قیمت تولیدکننده یا واردکننده و یکی قیمت مصرف‌کننده، تفاوتی هم برای شرکت‌های تولیدی و وارداتی ندارد. مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی شبکه توزیع سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره اینکه بر اساس «طرح خرید شفاف» تولیدکنندگان مکلف هستند قیمت تمام شده کالاهای تولیدی خودشان را روی انواع کالاها ثبت کنند، واردکنندگان برای اجرا چه مراحلی را باید طی کنند؟ گفت: در این طرحی که تعریف شده همه تولیدکننده‌ها و واردکننده‌ها باید دو قیمت را روی کالاهایشان درج کنند، یکی قیمت تولیدکننده یا واردکننده و یکی قیمت مصرف‌کننده، تفاوتی هم برای شرکت‌های تولیدی و وارداتی ندارد. قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده که از سال ۸۸ مصوب و ابلاغ شده، تفکیکی بین واردکننده‌ها و تولیدکننده‌ها نگذاشته است؛ یعنی چه کالاهایی که تولید داخل هستند و چه کالاهایی که واردات برایشان اتفاق می‌افتد همه مکلف هستند درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده را با هم داشته باشند. محسن حسین لویی افزود: در کالاهای وارداتی قیمت واردکننده که مالیات بر ارزش افزوده هم لحاظ شده، به علاوه سود واردکننده و ضرایب سود عمده فروشی و خرده فروشی اضافه می‌شود و حداکثر قیمت مصرف‌کننده روی کالا درج می‌شود. عرضه‌کنندگان می‌توانند بین این محدوده یعنی آن حداکثر قیمت مصرف‌کننده‌ای که هست و پایین‌تر از آن با هم رقابت کنند. حسین لویی درباره اینکه طبق قانون همه کالاهای تولیدی به جز موارد استثنا مشمول درج قیمت تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌شوند، این موارد استثنا شامل چه کالاهایی است؟ افزود: همه کالاهای تولیدی و وارداتی به جز اقلام دارویی و پزشکی، گوشت، مرغ، تخم مرغ، شکر، برنج، انواع صنایع دستی، مواد اولیه و کالاهای واسطه غیرقابل عرضه به مصرف‌کننده نهایی، البته پارچه و پوشاک، طلا، جواهر و زیورآلات، محصولات کشاورزی غیر بسته‌بندی و فله، محصولات بورسی، انواع قطعات و ابزار و لوازم غیر

 بسته بندی، مصالح ساختمانی غیرقابل بسته بندی، لوازم التحریر غیر قابل بسته بندی، کالاهای صنفی که در محل تولید عرضه می‌شوند مثل‌آش و حلیم جایی که عرضه می‌شوند به مصرف هم می‌رسند، دیگر نیازی به دو تا قیمت ندارند، همان قیمت مصرف‌کننده را به صورت تابلوی نرخ بگذارند کفایت می‌کند؛ همه این موارد جزو موارد استثنای مرحله پنجم هستند که بعضی از آنها مرحله ششم اضافه خواهند شد.

 

ارسال نظر