خبر

۱۴۰۱/۰۱/۳۱ - ۰۲:۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۸۸۴۱۵

زمان واگذاری سهام عدالت متوفیان به وراث

دبیرکل کانون شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت کشور گفت: فرآیند نقل و انتقال سهام عدالت حدود۳ میلیون نفر فوت شده خرداد امسال انجام می‌شود. محمد خزاعی کوه افزود: در این راستا نرم افزاری طراحی می‌شود که خانواده‌های فوت‌شدگان دارای سهام عدالت با ثبت اطلاعات انحصار وراثت در سامانه، واگذاری سهام به وراث قانونی انجام خواهد شد. 

وی همچنین گفت: جاماندگان سهام عدالت بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی از خرداد امسال ثبت نام می‌شوند. 

وی افزود: بیش از ۱۸ میلیون نفر جامانده دریافت سهام عدالت در کشور برای ساماندهی مجدد شناسایی شده‌اند که طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون تلفیق هم تایید شده به وزارت اقتصاد ارجاع داده خواهند شد تا در خرداد ماه ثبت نام آنان صورت گیرد. 

دبیرکل کانون شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت درباره وضعیت مشمولان سهام عدالت در آذربایجان‌شرقی هم گفت: کل مشمولان سهام عدالت در این استان حدود ۳ میلیون نفر است که یک میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند و مابقی به ارزش ۲۰۴ هزار میلیارد تومان از دی ماه سال گذشته با ثبت نماد در تابلو بورس، امکان خرید و فروش یافته‌اند.

تاثیر رشد بورس بر سهام عدالت

پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می‌توانند با مراجعه به سامانه www.samanese.ir ارزش واقعی سهام و جزییات دارایی خود را مشاهده کنند. این ارزش یکسان نیست و تحت تاثیر نوسانات بازار افزایشی یا کاهشی می‌شود. برای مثال، ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومانی در ۲۰ اسفند سال ۱۳۹۹، ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان قیمت داشت، در حالی که قیمت این سهام در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش یافته بود. سهامی که در روزهای نخستین آزادسازی سهام عدالت یعنی اردیبهشت‌ ماه و خرداد ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۰ میلیون تومان قیمت داشت.

در این راستا، در یازدهم مهرماه سال گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در ۲۸ آبان ماه حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت. اما روند نزولی در بورس باعث کاهش این ارزش شد. به‌طوریکه ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی در ۲۹ بهمن ماه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۵۱ هزار تومان قیمت داشت. در نهم فروردین ماه سال جدید ارزش واقعی این سهام با ارزش اولیه ۴۹۲ هزار تومانی ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود که با توجه به صعود بازار در روزهای گذشته، این رقم به حدود ۱۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تومان رسیده است. البته همچنان امکان فروش این سهام برای مشمولان وجود ندارد و این افراد همچنان باید منتظر تصمیم مسوولان برای تعیین تکلیف سهام عدالت باشند.

۱۰ میلیون نفر  سهام عدالت می‌گیرند

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام عدالت به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولین را پوشش دهیم.

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در رابطه با آخرین وضعیت پیگیری مساله تخصیص سهام به جاماندگان سهام عدالت، گفت: خوشبختانه کاری که ما در کمیسیون اقتصادی شروع و بررسی کرده بودیم، با هماهنگی که با دولت انجام شد به ثمر نشست و در نهایت به عنوان یک حکم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ این مساله آمد و دولت مکلف شد که به جاماندگان سهام عدالت، سهام واگذار کند. وی ادامه داد: قرار است آیین‌نامه اجرایی هم هرچه سریع‌تر تهیه شود و ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه را هم وزارت اقتصاد تدوین کند تا ان‌شاءالله روند واگذاری در سال جدید هرچه زودتر آغاز شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که این کار بر اساس اولویت‌بندی انجام شود و اولویت هم با افراد تحت پوشش سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی و رزمندگان معسر و این‌هاست. پورابراهیمی در رابطه با آمار و ارقام اجرای این مصوبه گفت: در کشور بین ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ما اکنون افرادی هستند که مشمول سهام عدالت بودند یا می‌توانند باشند اما آن را دریافت نکردند که دولت باید به این افراد سهام عدالت واگذار کند. وی ادامه داد: از نظر گروه‌های جمعیتی هم تقریبا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر افراد تحت پوشش بهزیستی هستند و سایر گروه‌های جمعیتی نیز مشمول این مصوبه هستند. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس، اظهار داشت: پیش‌بینی ما این است که امسال با هماهنگی دولت بتوانیم حداقل کار واگذاری سهام به ۵۰ درصد از این جمعیت ۱۸ تا ۲۰ میلیون نفری مشمولان را پوشش دهیم.

 

ارسال نظر