اخبار

۱۴۰۱/۰۱/۲۴ - ۰۱:۱۶:۱۱
کد خبر: ۱۸۸۱۶۹

بانک مرکزی دستورالعمل گواهی اعتبار مولد را بازنگری و اصلاح کرد

بانک مرکزی در راستای ارتقای شیوه‌های تامین مالی سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی از طریق توسعه نظام تأمین مالی زنجیره‌ای، دستورالعمل گواهی اعتبار مولد (گام) به عنوان یکی از ابزارهای اصلی تأمین مالی زنجیره تأمین را بازنگری و اصلاح کرد. طرح گواهی اعتبار مولد (گام) با هدف رفع موانع پولی رونق تولید، هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تأمین سرمایه درگردش سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی ازطریق صدور اوراق گام اجرا می‌شود.  تغییرات دستورالعمل مذکور در جلسه ۱۶فروردین ماه ۱۴۰۱ شورای پول و اعتبار تصویب و برای اجرا به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد. چهار تغییر بر دستورالعمل گام اعمال شد. تغییر نخست مربوط به تعریف بنگاه متقاضی است. در تعریف جدید آمده است: «به منظور توسعه کاربرد اوراق، در دستورالعمل اصلاحی عنوان «بنگاه متقاضی» به «متقاضی» اصلاح شده به‌طوری که رکن متقاضی اوراق می‌تواند اشخاص حقیقی را نیز شامل شود.» تغییر دیگر مربوط به افزایش سررسید گام از حداقل یک ماه تا ۱۲ ماه است. براین اساس با توجه به استفاده از اوراق مذکور در تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و نیاز به افزایش زمان سررسید، حداکثر زمان سررسید اوراق از ۹ ماه به ۱۲ ماه افزایش یافته است. تغییر سوم به اختیاری شدن امکان نگهداری یا انتقال اوراق از زمان صدور تا سررسید در شبکه بانکی یا بازار سرمایه اختصاص دارد. براین اساس با عنایت به هدف اصلی طراحی این ابزار به منظور تأمین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و لزوم گردش حداکثری اوراق گام در زنجیره تولید، موضوع انتقال اوراق به بازار سرمایه امری اختیاری تلقی می‌شود و متقاضی بین الف) امکان نگهداری تا سررسید ب) انتقال در شبکه بانکی با قیمت اسمی تا سررسید ج) انتقال به بازار سرمایه مخیر می‌باشد و محدودیت یک ششم برای انتقال اوراق به بازار سرمایه حذف شده است. همچنین در ادامه اصلاح سقف اعتباری بنگاه متعهد نیز تغییر کرد. به این صورت که به منظور تشویق بنگاه‌ها به استفاده از اوراق یادشده، سقف اعتباری هر بنگاه متعهد معادل ۱۲۰ درصد از فروش سال آخر آن بنگاه برمبنای صورت‌های مالی حسابرسی شده پس از کسر مانده تسهیلات مرتبط با تأمین مالی سرمایه در گردش بنگاه مربوطه و تعهدات ناشی از اوراق گام قبلی منتشره نزد شبکه بانکی تعیین شده است. آخرین تغییر به افزایش انعطاف‌پذیری اوراق در تامین مالی زنجیره‌ها است. براین اساس برای افزایش انعطاف‌پذیری اوراق در تامین مالی زنجیره‌ها، محدودیت کلی صدور اوراق گام حداقل ۶۵ درصد برای بنگاه‌های کوچک و متوسط و مابقی برای بنگاه‌های بزرگ، حذف شد. براساس این گزارش در ۱۴ ماه گذشته در مجموع بیش از ۸۸ هزار میلیارد ریال اوراق گام توسط بانک‌های منتخب از طریق سامانه گام بانک مرکزی صادر و مورد استفاده در تامین مالی زنجیره‌های تولید قرار گرفته است. انتظار می‌رود با اصلاحات انجام شده در دستورالعمل گام، این ابزار سهم بیشتری در تامین مالی سرمایه در گردش واحدهای تولیدی داشته باشد.

بانکی که در فروش اسرارآمیز ۱.۹ میلیارد دلاری فرو رفت

سهام دویچه بانک آگ و کومرتس‌ بانک پس از فروش سهام به ارزش مجموع ۱.۷۵ میلیارد یورو (۱.۹ میلیارد دلار) در دو بانک بزرگ فهرست شده آلمان، سقوط کرد.

به گزارش ایسنا، سرمایه‌گذاری ناشناس در دویچه بانک از سهام ۱.۲۷ میلیارد یورویی با ۷.۹ درصد تخفیف نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه خارج شد. سهام دویچه بانک در صبح روز سه‌شنبه تا ۱۱ درصد کاهش یافت. داده‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که در پایان سال ۲۰۲۱ تنها دو سرمایه‌گذار در دویچه بانک وجود داشتند که دارای سهام کافی برای چنین فروش بزرگی بودند. فروش همزمان سهام توسط یک دارنده نامشخص در کومرتس‌بانک ۴۷۵ میلیون یورو با تخفیف ۶.۶ درصدی به دست آورد. دویچه بانک و کومرتس‌ بانک در برنامه‌های جاه‌طلبانه برای افزایش سودآوری خود قفل شده‌اند. پیشنهادهای روز دوشنبه تنها سه ماه پس از آن صورت می‌گیرد که شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی سربروس (Cerberus Capital Management) شروع به کاهش سهام خود در این دو وام‌دهنده کرد. به نقل از بیز نیوز، چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در منطقه یورو، قیمت سهام آنها را در ابتدای سال افزایش داد و اخیرا جنگ در اوکراین بر چشم‌انداز صنعت بانکداری سایه افکنده است. سخنگوی کومرتس‌ بانک گفت: «فروش یک سهام هیچ چیزی را در مورد استراتژی ما تغییر نمی‌دهد».

سهم دلار در ذخایر ارزی روسیه به کمتر از 11 درصد رسید

بانک مرکزی روسیه اعلام کرد قبل از آغاز جنگ سهم دلار را در ذخایر خود تا ۱۰.۹درصد پایین آورده است، بنابراین علی‌رغم تحریم ذخایر دلار این بانک به‌دنبال جنگ اوکراین، ذخایر کافی یوان و طلا در اختیار دارد.

به‌گزارش بلومبرگ، الویرا نابیولینا، رییس بانک مرکزی روسیه در گزارش سالانه خود به مجلس در روز دوشنبه گفت روسیه حتی پس‌از تحریم ذخایر دلار این کشور توسط امریکا و متحدانش، ذخایر کافی یوان و طلا در اختیار دارد. بانک مرکزی روسیه در تلاش چندساله برای کاهش مواجهه با دلار امریکا، سهم دلار در ذخایر خود را از اول ژانویه سال جاری میلادی تا 10.9 درصد پایین آورده است. این رقم در سال گذشته میلادی برابر با 21.2 درصد بود، اما ذخایر یورو از 29.2 درصد تا 33.9 درصد بالا رفته است. امریکا و متحدانش از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در 24 فوریه، تحریم‌های متعددی علیه این کشور اعمال کرده‌اند که شامل محدود کردن ذخایر بانک مرکزی روسیه هم می‌شود. مقامات روسیه اعلام کردند این تحریم‌ها حدود نیمی از 642 میلیارد دلار از ذخایر این کشور را مسدود کرده است.

 

ارسال نظر