رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۱:۲۰:۰۹
کد خبر: ۱۸۸۰۶۲

دستور ارزی گمرک لغو شد!

گمرک ایران از لغو بخشنامه اخیر خود در رابطه با تعیین مصادیق پولشویی برای ورود ارز به کشور خبر داده است.

گمرک ایران در ششم فروردین ماه سال جاری طی بخشنامه‌ای به گمرک‌های اجرایی در رابطه با ورود ارز همراه مسافر شاخص‌هایی را به عنوان مصادیق ظن به پولشویی اعلام و مورد تاکید قرار داد. این بخشنامه با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در رابطه با ورود نامحدود ارز چندان مطابقت نداشت که در گزارشی به آن پرداخته شد.

اما اعلام رضا گلی - مدیرکل مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران- به ایسنا از لغو بخشنامه مربوطه در ۱۷ فروردین ماه حکایت دارد.

این مقام مسوول در گمرک ایران در این رابطه گفت: بعد از آنکه گمرک بخشنامه را صادر کرد، بانک مرکزی در هفتم فروردین ماه در این خصوص طی مکاتبه‌ای با گمرک ایران، مواردی را اعلام کرد که لازم شد جهت روشن شدن وضعیت نحوه اجرای مصوبات مربوطه و دستورالعمل بانک مرکزی و چگونگی کنترل ارز همراه مسافر بدون محدودیت، هماهنگی لازم با بانک مرکزی انجام شود. این بخشنامه در شرایطی لغو شده است که جریان صدور و چرایی لغو آن و آنچه که از سوی بانک مرکزی به گمرک اعلام شده مبهم باقی مانده است. این در حالی است که در مهرماه ۱۳۹۷ و به دلیل شرایط ارزی کشور طی مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی دولت مقرر شد ورود ارز به صورت اسکناس به داخل کشور بدون محدودیت و مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز باشد. گفت‌وگوی ایسنا با دو تن از مدیران ارشد و سابق بانکی بر این تاکید داشت که بخشنامه اخیر گمرک با مصوبه سران قوا همخوانی ندارد، هرچند که رعایت مقررات مبارزه با پولشویی مورد توجه است.

انجام ۳۸.۸ میلیارد تراکنش در سال ۱۴۰۰

بانک مرکزی اعلام‌کرد: پارسال ۳۸ میلیارد و ۸۵۷ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۸۳ تراکنش از طریق کارتخوان فروشگاهی، ابزار موبایلی و ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد. 

 بررسی آمار منتشر شده توسط بانک مرکزی بیانگر این است که بیشترین تراکنش‌های سال گذشته در اسفندماه انجام شده که نسبت به ماه قبل از آن ۱۱ درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن (۹۹) ۱۱ درصد رشد داشته است. 

بر این اساس، سه میلیارد و ۶۰۵ میلیون تراکنش از طریق بیش از ۹.۱ میلیون کارتخوان فروشگاهی، ۴۰۵ هزار ابزار موبایلی و ۶۶۷ هزار ابزار پذیرش اینترنتی انجام شد.

در این میان، تغییرات مبلغی تراکنش‌ها نیز بیانگر افزایش ۱۶.۹۵ درصدی نسبت به ماه قبل و رسیدن به رقم ۷۱ میلیارد و ۲۷۴ میلیون میلیون ریال است. این میزان تراکنش در مقایسه با اسفندماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۷ درصد رشد داشته است.

در اسفندماه سال گذشته، بیش از ۹۲ درصد از کل تراکنش‌ها از طریق کارتخوان‌های فروشگاهی انجام شده است، به گونه‌ای که بررسی جدیدترین گزارش شاپرک از سهم ابزارهای پذیرش از تعداد تراکنش‌ها در اسفندماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد کارتخوان فروشگاهی با ۹۲.۴۹ درصد بیشترین سهم را داشته و پس از آن ابزار پذیرش اینترنتی با ۴.۵۸ درصد و در نهایت ابزار پذیرش موبایلی با ۲.۹۳ درصد، در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

همچنین مقایسه تعداد هر یک از ابزارهای پذیرش فعال سیستمی در اسفندماه ۱۴۰۰ نسبت به ماه گذشته، نشان می‌دهد تعداد ابزارهای فعال سیستمی پذیرش اینترنتی، موبایلی و کارتخوان فروشگاهی نسبت به بهمن ماه سال ۱۴۰۰ با افت ۴.۵۳ درصدی همراه بوده است.

بنابراین مجموع تعداد این ابزارها (اینترنتی، موبایلی و فروشگاهی) در آخرین ماه سال گذشته به رقم 10 میلیون و 232 هزار و 240 رسیده که نسبت به ماه قبل، بیش از چهار درصد کمتر شده است.

همچنین مقایسه سهم تعداد هر یک از این ابزارهای پذیرش فعال سیستمی از کل ابزارهای بازار در اسفندماه ۱۴۰۰، نشان می‌دهد سهم کارتخوان‌های فروشگاهی از بازار ۸۹.۵۱ درصد بوده است که این میزان در بهمن ماه سال قبل، ۸۶.۷۲ درصد تعیین شده بود و سهم ابزار پذیرش موبایلی از بازار در آخرین ماه زمستان ۱۴۰۰، به ۳.۹۷ درصد رسیده که نسبت به بهمن ماه، کاهش یافته است.

 

ارسال نظر