در آینده نزدیک بازار ارز دچار نوسان قابل توجه نخواهد شد

۱۴۰۱/۰۱/۲۱ - ۰۱:۱۶:۲۳
کد خبر: ۱۸۸۰۶۰
در آینده نزدیک بازار ارز دچار نوسان قابل توجه نخواهد شد

افزایش قیمت سکه با رشد ۲۱ دلاری بهای اونس جهانی طلا

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

روز شنبه 20 فروردین 1401، در بازار آزاد هر دلار امریکا در برابر 27 هزار و 640 تومان معامله می‌شود و اونس جهانی طلا به قیمت 1947 دلار افزایش یافته است در نتیجه با افزایش نرخ دلار و اونس جهانی طلا، قیمت سکه نیز افزایش یافته و به 12 میلیون و 850 هزار تومان رسید. 

قیمت سکه شنبه، ۲۰ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ با افزایش ۷۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه) به ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۸ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۶۲۴ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۴۷ دلار سنت معامله شد.رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدید قیمتی را برای این فلز زرد ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در ماه‌های پایانی سال گذشته در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته و این رویه در سال جدید نیز ادامه داشته است.

نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۱) با ۴۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۲۵ هزار و ۲۸۴ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با ۶۶ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۶۵۶ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۵ هزار و ۳۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۳۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۹۸ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۳۳۲۶ تومان بود.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۲۹۲ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۵۴۰ تومان اعلام شد.همچنین، در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۲۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۶۲ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای سال ۱۴۰۰ شروع شد و خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد و نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی این روند ادامه داشت. به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه وارد کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد و پس از ۶ ماه دوباره به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و در آخرین روزهای دی‌ماه مصادف با ۲۷ این ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. سیر نزولی قیمت‌ها ادامه داشت تا اینکه در ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشت و در روزهای بعد و با شروع سال جدید دوباره قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در همان قیمت ۲۵ هزار تومان افت و خیز داشت.

    پیش‌بینی دبیرکل کانون صرافان  از آینده بازار ارز

دبیرکل کانون صرافان درباره وضعیت قیمت‌ها در بازار ارز طی روزهای آتی گفت: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تاثیر مثبتی دارد و تکانه جدی نیز در بازار دیده نمی‌شود، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.

سعید مجتهدی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت فعلی بازار ارز اظهار کرد: ملاک بررسی وضعیت بازار ارز و پیش‌بینی آینده آن، بازار متشکل ارزی و تغییرات نرخ‌ها در این بازار است که نرخ‌ها در بازار متشکل ارزی با نرخ پارسال تفاوتی نداشته است. با افزایش قیمت نفت که در اواخر سال گذشته شاهد آن بودیم و کنترل سیستم بانک مرکزی روی حساب‌های ریالی که توان انجام حوالجات بالای ۲۰۰ میلیون تومان را ندارد، نمی‌توان برای آینده نزدیک بازار ارز نوسانات قابل توجهی را متصور شد.

وی در ادامه بیان کرد که با پیشرفت روند برجام، می‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها در بازار ارز را داشت.

دبیرکل کانون صرافان ادامه داد: با توجه به افزایش فروش و قیمت نفت که در ارزآوری تاثیر مثبتی دارد و تکانه جدی نیز در بازار دیده نمی‌شود، نرخ دلار در بازار متشکل ارزی در کانال ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان قیمت‌ها باقی خواهد ماند.

مجتهدی در پایان از بانک مرکزی درخواست کرد که مجوز فروش ارزهای متفرقه با شرط معافیت از نگهداری سه روزه ارز به صرافی‌ها داده شود و تاکید کرد: این اطمینان خاطر را می‌دهم که با این اقدام تکانه‌ای به بازار تحمیل نشود و صرفا خدمت‌رسانی صورت بگیرد.

   آصفری: زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی  بهانه‌ای برای گرانی و احتکار کالاها شده است

یک عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: افزایش قیمت کالاها زنگ خطری برای مسوولان اقتصادی دولت بوده که باید توجه داشته باشند اگر قرار است اصلاحی در حوزه پرداخت ارز ترجیحی صورت گیرد بایستی در وهله اول زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود.محمدحسن آصفری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت انسجام در تصمیم‌گیری از سوی دولت در خصوص نظام پرداخت یارانه‌ها، بیان کرد: از نظر بنده زمزمه‌های حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی بهانه‌ای شد تا برخی از افراد سودجو در بازار و در بین تولید‌کنندگان، قیمت کالاهای خود را افزایش دهند یا حتی برخی کالاهای خود را احتکار کنند. از نظر بنده این موضوع زنگ خطری بوده که مسوولان اقتصادی دولت باید توجه داشته باشند که اگر قرار است اصلاحی در حوزه پرداخت ارز ترجیحی صورت گیرد بایستی در وهله اول زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود.

    اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها  نباید تاثیر منفی بر سفره مردم داشته باشد

وی در ادامه اظهار کرد: اصلاح نظام یارانه‌ها در پرداخت ارز ترجیحی باید به نحوی صورت گیرد که تاثیر منفی در سفره مردم نداشته باشد. دولت باید ابتدا زیرساخت‌های لازم را برای اجرای تصمیمات خود در این حوزه فراهم کرده و اگر تاثیر منفی بر روی سفره و زندگی مردم نداشت آنگاه با انسجام نسبت به اجرای تصمیم خود اقدام کند.نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ناهماهنگی در برنامه‌های اقتصادی دولت در هر زمینه‌ای که باشد منجر به افزایش فشار بر مردم شده و به ابزاری برای گرانی کالاها تبدیل خواهد شد. از اظهارنظر‌های متناقض در این حوزه باید پرهیز شود.

    ارز ترجیحی حذف نشده  و در حال تخصیص است

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی درباره حذف ارز ترجیحی در بودجه ۱۴۰۱ و راهکارهای دولت برای پیشگیری از بروز مشکل برای مردم‌ اظهار داشت: ارز ترجیحی حذف نشده و در حال تخصیص است و تولیدکننده‌ها و مراکز دریافت ارز مشکلی نخواهند داشت.وی ادامه داد: پس از اتمام منابع لایحه ۱۴۰۰ دولت از مجلس خواست یا منابع را افزایش دهد، یا تعیین تکلیف کند. در بودجه ۱۴۰۱ هم در لایحه تعیین تکلیف نشد و مدیریت این مساله به دولت واگذار شد.بهادری جهرمی اضافه کرد: نظام توزیع منابع یارانه‌ای مورد بحث است نه منابع توزیع. دولت پس از طراحی مسیر راه و باز توزیع منابع به اطلاع عموم خواهد رساند و پس از آن به مرحله اجرا خواهد رسید.

رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در پاسخ به سوالی دیگر که با توجه به نگرانی‌های ایجاد شده از تصویب بودجه در آخر سال و ناهماهنگی در قرائت مجلس و دولت از لایحه بودجه، گفت: سند بودجه هشتم فروردین به دولت ابلاغ شد و نگارش آیین‌نامه آن بلافاصله در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی دولت و وزارتخانه‌های متبوع قرار گرفت تا این اختلاف برداشت را شاهد نباشیم‌.

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با ۰.۸۱ درصد افزایش به ۱۹۴۷ دلار و ۵۴ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که به دنبال حمله موشکی به یک ایستگاه قطار محل پناه گرفتن غیرنظامیان در اوکراین‌بار دیگر درگیری و تنش بین روسیه و غرب شدت گرفته و کیف خواستار تشدید تحریم‌ها علیه مسکو شده است قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش بود.

قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات دیروز با 0.81 درصد افزایش به 1947 دلار و 54 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه ژوئن هم با 0.40 درصد رشد به 1945 دلار و 60 سنت رسید.تقاضا برای سرمایه‌گذاری امن در بازار طلا به دلیل نگرانی سرمایه‌گذاران از تبعات جنگ اوکراین و همچنین نرخ بالای تورم سبب شده تا قیمت طلا علی‌رغم تقویت دلار و بالا رفتن سوددهی اوراق 

خزانه داری امریکا همچنان افزایشی باقی بماند.

روز جمعه ارزش دلار در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی به بالاترین رقم حدود 2 سال گذشته رسید و در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی طی حدود یک ماه اخیر قرار گرفت. اظهارات مقام‌های فدرال رزرو در مورد ضرورت افزایش سریع‌تر نرخ بهره جهت مقابله با تورم بالا دلیل اصلی تقویت دلار بوده است.

سوددهی اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا نیز دیروز تا بالاترین رقم 3 سال گذشته رشد داشت و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شد.اما در همین حال اوکراین با متهم کردن روسیه به انجام حمله موشکی به یک ایستگاه قطار در شهر کراماتورسک که منجر به کشته شدن دست کم 52 غیرنظامی شده خواستار دریافت تسلیحات بیشتر و وضع تحریم‌های شدیدتر علیه مسکو شده است. امریکا، اتحادیه اروپا و انگلیس این حادثه را محکوم کرده‌اند. در مقابل وزارت دفاع روسیه گفته موشک‌هایی که در این حمله مورد استفاده قرار گرفته‌اند تنها توسط ارتش اوکراین استفاده می‌شود و نیروهای نظامی روس روز جمعه به هیچ هدفی در شهر کراماتورسک حمله نکرده‌اند.شورای جهانی طلا اعلام کرد عملکرد طلا در سه ماهه نخست امسال بهترین عملکرد فصلی از سه ماهه دوم سال 2020 تاکنون بوده و فلز زرد رشد 8 درصدی را به ثبت رسانده است. به گفته این شورا، با توجه به افت ارزش سهام در بازارهای بورس و تضعیف بازار اوراق قرضه طلا یکی از بهترین عملکردها را در میان بازارهای مختلف داشته است.

 

ارسال نظر