رویداد

۱۴۰۱/۰۱/۱۴ - ۰۲:۲۵:۲۴
کد خبر: ۱۸۷۸۳۸

اختلاف حق بیمه شخص ثالث باید پرداخت شود

با تعیین تکلیف نرخ دیه و اعلام تعرفه حق بیمه شخص ثالث در سال جاری که از هشتم فروردین ماه انجام شد، شرکت‌های بیمه از بیمه‌گذارانی که از ابتدای سال نسبت به تمدید یا صدور بیمه‌نامه جدید اقدام کرده‌اند، خواسته‌اند تا الحاقیه تهیه کنند.با توجه به بلاتکلیفی ضوابط صدور بیمه شخص ثالث تا زمان اعلام نرخ دیه در سال جاری‌، بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه اعلام کرد که تا زمان ابلاغ مبلغ جدید دیه و تعیین تکلیف بیمه شخص ثالث، به روال سال ۱۴۰۰ اقدام کنند و بعد از آن اختلاف نرخ دریافت شود. این در حالی است که در هشتم فروردین ماه، قوه قضاییه نرخ دیه سال جاری را مشخص کرد که برای ماه‌های غیر حرام ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شد. بعد از آن نیز بیمه مرکزی تعرفه‌های بیمه شخص ثالث را مشخص و به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرد.شرکت‌های بیمه از بیمه‌گذاران خواسته‌اند که نسبت به تهیه الحاقیه بیمه شخص ثالث برای بیمه‌نامه‌های صادر شده از یکم تا هشتم فروردین اقدام کنند.کارشناسان می‌گویند از آنجا که بیشترین تعداد نقل و انتقال و خرید و فروش خودروها در سال‌های اخیر طی ماه اسفند انجام شده، شایسته است که رقم دیه و تعهدات رانندگان و شرکت‌های بیمه در اسفند ماه مشخص شود تا بیمه نامه‌های صادر شده استاندارد و متناسب با هزینه‌ها باشد.

امکان مبادلات تجاری با روسیه با استفاده از روبل و تومان 

محسن کریمی، معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران گفت، ایران امکانات و تمهیدات لازم برای آغاز مبادلات تجاری با روسیه با استفاده از روبل و تومان را دارد. کریمی در خصوص وجود امکانات و تمهیدات لازم برای مبادلات روسیه و ایران با استفاده از روبل و تومان به اسپوتنیک گفت: «تمهیدات و امکاناتی وجود دارد برای اینکه ایران بخواهد از آن برای شروع مبادلات تجاری با روسیه به روبل و تومان استفاده کند.»

هفت فرمان مهم رییس‌کل بانک مرکزی به مدیران‌عامل بانک‌ها

رییس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر انجام نظارت‌های هوشمند بر عملکرد بانک‌ها در سال جدید، هفت فرمان مهم به منظور حمایت از رونق تولید، تسهیل وثایق بانکی در اعطای تسهیلات خرد به مردم، اشتغال‌آفرینی پایدار، حمایت عملی از اقتصاد دانش‌بنیان و رعایت دقیق ضوابط پولی مندرج در برنامه تحول نظام بانکی صادر کرد. دکتر علی صالح آبادی در دیدار نوروزی با مدیران عامل بانک‌ها گفت: بانک مرکزی در چارچوب برنامه جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت‌های هوشمند خود را گسترده‌تر خواهد کرد؛ به همین منظور بانک‌ها باید: 

- انضباط مالی و بهداشت اعتباری خود را در دستور کار جدی قرار دهند.

- اعطای تسهیلات بانکی به مردم را با رعایت اعتبار سنجی دقیق و وثایق سهل‌تر، تسهیل کنند.

- تسهیلات بانکی را به صورت هدفمند و صحیح به بخش‌های مختلف تولیدی اعطا کنند. 

- تخصیص اعتبارات و تسهیلات بانکی به بخش‌های غیرمولد را متوقف کنند.

- مراقبت‌های لازم در زمینه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها را به صورت دقیق انجام دهند.

- مدیریت نقدینگی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهند و نظارت هوشمند بر مصرف تسهیلات را عملیاتی سازند.

- اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی نیز طبق قانون بودجه ۱۴۰۱ جز با سپردن وثایق معتبر، ممنوع است.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه بانک‌ها قبلاً می‌‌توانستند طلا، اوراق و ارز را به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی بگذارند، افزود: در سال جاری، موارد دیگری هم به این وثایق اضافه شده و به زودی دستورالعمل آن نیز آماده ارسال می‌شود. در این شرایط بانک مرکزی می‌تواند این وثایق را در صورت عملی نشدن تعهد بانک‌ها در سامانه‌ای به فروش برساند.

دکتر صالح آبادی همچنین بر ضرورت عملیاتی شدن اصلاح نظام بانکی تاکید کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی در سه حوزه رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها، رابطه بانک‌ها و بانک مرکزی و رابطه بانک‌ها با مشتریان از الزامات سال جاری است و امسال حتما فرآیند اصلاح و تحول در این سه رابطه باید اتفاق بیفتد تا شاهد تحول در نظام بانکی باشیم. 

 دکتر صالح آبادی در ادامه تصریح کرد: در کنار صندوق‌های بازار پول که به زودی در دستور کار قرار می‌گیرد، بانک‌ها همچنین می‌توانند برای مدیریت نقدینگی خود با هماهنگی بانک مرکزی اوراق کوتاه‌مدت زیر یک سال در فرابورس منتشر کنند، به این نحو که بانک‌ها بر اساس مجوز بانک مرکزی اقدام به انتشار گواهی سپرده (Certificate of Deposit) می‌نمایند، این گواهی سپرده معاف از مالیات بوده و در بازار سرمایه نیز به نرخ بازار قابل معامله است.

رییس کل بانک مرکزی در پایان همچنین ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی برخی از اختلالات به وجود آمده در بعضی خودپردازهای بانکی طی روزهای گذشته نوروز، برای بررسی دقیق این موضوع در بانک‌ها و حل مشکل احتمالی در آینده دستورات لازم را صادر کرد.

در این دیدار مدیران عامل بانک‌ها نیز با ارایه دیدگاه‌های خود درقبال برنامه جامع تحول شبکه بانکی و حمایت از برنامه‌های بانک مرکزی در جهت حمایت از رونق تولید و اقتصاد دانش‌بنیان، از اصلاح روابط بانکی و تسهیل ارایه تسهیلات خرد به مردم با رعایت اعتبارسنجی و ابزارهای جدید مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی استقبال کردند.

 

ارسال نظر