اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۱:۰۵:۰۲
کد خبر: ۱۸۷۸۲۰

افزایش تراکنش‌های بانکی و کاهش چک‌های برگشتی

معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: تراکنش‌های بانکی در بهمن امسال نسبت به دی ۴ درصد و نسبت به بهمن پارسال ۹ درصد افزایش داشته است.آمنه نادعلی‌زاده گفت: تراکنش‌های بانکی در بستر شاپرک، شامل خریدهای اینترنتی و خرید از پایانه‌های فروشگاهی، در بهمن ماه نسبت به دی ماه از نظر مبلغی یک و نیم درصد افزایش داشته است.معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: شاخص‌های اقتصاد کلان و همچنین کنترل بیماری کرونا در رشد تراکنش‌ها موثر است و این رشد وقوع رونق در خرید و فروش‌ها را تایید می‌کند.نادعلی‌زاده با اشاره به کاهش تعداد چک‌های برگشتی گفت: براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی تعداد چک‌های برگشتی در دی ماه سال جاری نسبت به دی ماه سال ۱۳۹۹ با کاهش ۱۸ درصدی همراه شده است.وی افزود: امسال ۱۵۰ میلیون فقره چک جدید توزیع شده است که ۳۰ درصد از آنها به جریان افتاده است، از هر صد چک جدید تقریبا پنج عدد برگشت می‌خورد، اما از هر ۱۰۰ چک قدیمی تقریبا ۱۰ فقره برگشت می‌خورد.

رشد اقتصادی در اولین فصل دولت سیزدهم

رشد اقتصادی کشور یکی شاخص‌های مهم اقتصادی در خصوص عملکرد دولت‌هاست. این شاخص در اولین فصل آغاز به کار دولت سیزدهم، روند قابل قبول و مثبتی داشته است.برای بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم بایستی به سراغ جدیدترین گزارش اقتصادی از اولین فصل فعالیت دولت رفت. این گزارش روز گذشته توسط بانک مرکزی کشورمان منتشر شده و بیان‌گر رقم خوردن اتفاقات مثبت در مدت کوتاه فعالیت دولت است؛ روندی که به گفته کارشناسان اقتصادی، چشم‌اندازی روشن و امیدآفرین است.برآورده‌های اولیه از میزان تولیـد ناخـالص داخلـی کشـور بـه قیمـت پایـه و بـه قیمت‌های ثابـت سـال ١٣٩٥ نشان می‌دهد که تولید ناخالص داخلی کشور از رقم ۱۰۶۰۹.۲ هزار میلیارد ریال در 9 ماهه سال ١٣٩٩ به ۱۱۰۴۱.۴ هزار میلیارد ریال در 9 ماهه سال ١٤٠٠ افزایش یافتـه اسـت. این روند در مجموع منجر به رشد اقتصادی ۴.۱ درصدی با نفت و رشد اقتصادی ۳.۴ درصدی بدون نفت در مدت 9 ماهه شده است.

   نمره قبولی فصل نخست دولت

همانطور که در ابتدا بیان شد برای بررسی عملکرد اقتصادی دولت، بایستی به سراغ سومین فصل سال برویم؛ جایی که دولت سیزدهم به‌طور کامل مشغول به فعالیت و برنامه‌ریزی بوده است. بر این اساس بررسی جزییات آمار منتشر شده در فصل پاییز ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در این سه ماه، رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به ترتیب به ۵.۷ و ۵.۸ درصد رسیده است. اهمیت این اعداد زمانی مشخص می‌شود که بدانیم در فصل دوم سال، رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت در سطح یک درصد و همچنین نیم درصد بوده است. بنابراین رشد اقتصادی در آغاز فعالیت دولت جدید روند مثبتی داشته است که نشان از چشم‌انداز روشن پیش روی اقتصاد و کسب و کار کشور است.

   چشم‌انداز رشد اقتصادی  امیدآفرین است

علی بهادری جهرمی سخنگو و رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: نرخ رشد اقتصادی بدون نفت در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال گذشته معادل ۵.۸ بوده است. بهادری جهرمی افزود: دستاوردهای اقتصادی به تدریج خود را نشان می‌دهند با این روند چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور روشن و امیدآفرین است. اشاره سخنگوی دولت به رشد اقتصادی قابل قبول در مدت اخیر در حالی است که «سید رضا فاطمی‌امین» وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز شامگاه دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: برنامه‌ریزی برای دستیابی به رشد هشت درصدی برای اقتصاد اتفاق عجیبی نیست، چون معادل سطح تولیدی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ در کشور وجود داشته است و سال آینده کار ما فقط بازیابی است.

جزییات وام توسعه کسب و کار تا سقف ۲۰ میلیارد ریال اعلام شد

شبکه عطف تا سقف ۲۰ میلیارد ریال حامی شما در کسب و کاری نوآور و توسعه‌پذیر در حوزه فناوری اطلاعات است. اگر صاحب کسب و کاری نوآور و توسعه‌پذیر در حوزه فناوری اطلاعات هستید، شبکه عطف تا سقف ۲۰ میلیارد ریال کمک می‌کند. حال که از مرحله خطیر تاسیس با موفقیت عبور کرده‌اید و چالش‌های متعدد آن را پشت سر گذاشته‌اید، بالاخره توانسته‌اید ایده‌های بالقوه خود را بالفعل کنید و از این مسیر درآمدهایی را کسب کرده و به مرحله توسعه برسید.با این حال حتما تاکنون با چالش‌های دیگری در این سطح روبه رو شده‌اید و می‌دانید که هنوز اول راه است!در این مرحله کسب و کار شما برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر به حمایت مالی و راهنمایی متخصصین با تجربه بیش از هر زمان دیگری نیازمند است. اغلب کسب و کارهایی که در این سطح بتوانند با جذب سرمایه سهم بازار بیشتری را تصاحب کنند و به صورت اصولی و با راهنمایی متخصصین مسیر رشد را در پیش گیرند، توانایی تبدیل شدن به کسب و کارهای بزرگ و موفق را خواهند داشت.ازهمین روی شبکه حمایت و رشد کسب و کارهای نوآور از گرد هم آمدن کارشناسان دغدغه‌مند شکل گرفت تا با ایجاد سازوکاری معین نسبت به شناسایی کسب و کارهای آتیه‌دار اقدام نموده و به آنها کمک کنند تا مراحل توسعه خود را با ریسک کمتری سپری کرده و به نتیجه برسانند. این سازو کار معین در قالب شبکه «عطف» به اجرا در آمده است و حامیان بزرگی چون موسسه اعتباری ملل این کمپین را همراهی می‌کنند.

 

ارسال نظر