اعلام نرخ تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با هر دلار 20 هزار تومان

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۱:۰۳:۱۱
کد خبر: ۱۸۷۸۱۷

گروه بانک و بیمه | 

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

این بانک نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی منتهی به پایان سال مالی ۱۴۰۰ معادل ۲۲ هزار تومان برای هر یورو و ۲۰ هزار تومان برای هر دلار امریکا تعیین کرد.بر این اساس در مورد سایر اسعار باید بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ تعیین شود.

همچنین طبق بخشنامه ابلاغی، سود (زیان) ناشی از تسعیر اقلام پولی دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در پایان سال مالی به حساب سود و زیان دوره منتقل شود. چنانچه مانده سرفصل «حساب سود و زیان انباشته» بانک و موسسه اعتباری غیربانکی قبل از تخصیص اندوخته‌ها نشان‌دهنده سود باشد، سود مزبور تا مبلغ سود ناشی از تسعیر (پس از حذف آثار مالیاتی احتمالی) به عنوان سود قابل تقسیم محسوب نمی‌شود و باید صرف افزایش سرمایه آن بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شود. ضمناً ‌چنانچه مانده سرفصل مزبور نشان‌دهنده زیان باشد، سود ناشی از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، صرفاً کاهنده زیان انباشته خواهد بود.ضمناً سایر ضوابط ابلاغی در بخشنامه مورخ ۲۸‌‌‌/۱۲‌‌‌/۱۳۹۸ به قوت خود باقیست.

    نوسان دلار در کانال ۲۴ هزار تومان 

متاثر از اخبار اقدامات صورت گرفته برای توافق نهایی مذاکرات وین و احیای برجام و مشارکت روسیه در این زمینه، نرخ دلار در بازار آزاد به 25 هزار و 960 تومان معامله شد و این کاهش نرخ روی سایر شاخص‌ها و قیمت سکه و طلا نیز اثرگذاشته است و قیمت سکه با کاهش 200 هزار تومانی به 12 میلیون و 370 هزار تومان رسید. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه) با ۱۵۶ تومان کاهش نسبت به روز گذشته، ۲۴ هزار و ۶۰۷ تومان معامله شد.

قیمت فروش یورو با افزایش ۵۱ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۵۱ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۳۶۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۷۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۲۸۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۰۴ تومان بود.

این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۶ هزار و ۶۵۱ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۶ هزار و ۸۹۳ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۳۹۷ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۵۲ تومان معامله شد.

افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.

    سکه ۲۰۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت سکه (چهارشنبه، ۲۵ اسفندماه) در بازار تهران با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۲۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۹۶ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۹۲۰ دلار و ۵۲ سنت معامله شد.رشد بهای اونس جهانی طلا پس از جنگ روسیه و اوکراین رکورد جدیدی را ثبت کرد و این امر بر قیمت انواع سکه و طلا در بازار داخل نیز تاثیر گذاشته و موجب افزایش قیمت فلز زرد در داخل کشور شده است. سکه طرح جدید در هفته‌های اخیر در کانال ۱۱ و ۱۲ میلیون تومان نوسان داشته است.

 

ارسال نظر