سهم کم مسکن از افزایش 55 درصدی تسهیلات بانک‌ها

۱۴۰۰/۱۲/۲۶ - ۰۱:۰۲:۰۹
کد خبر: ۱۸۷۸۱۵
سهم کم مسکن  از افزایش 55 درصدی تسهیلات بانک‌ها

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ به بخش‌های اقتصادی مبلغ 2543 هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 900 هزار میلیارد تومان (معادل 55 درصد) افزایش داشته است.  بانک مرکزی اعلام کرد: سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی ۱۱ ماهه سال جاری مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶، ۷۸۲ هزار میلیارد ریال) معادل ۶۶ درصد کل تسهیلات پرداختی است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۱۱ ماهه سال جاری معادل شش هزار و ۱۴۹ هزار میلیارد ریال (۶، ۱۴۹ هزار میلیارد ریال) بوده است که حاکی از تخصیص ۳۶.۶ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش‌های اقتصادی مبلغ ۱۶ هزار و ۷۸۲ هزار میلیارد ریال (۱۶، ۷۸۲ هزار میلیارد ریال) است. ملاحظه می‌شود از هفت هزار و ۷۶۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 79.2 درصد آن مبلغ شش هزار و ۱۴۹ هزار میلیارد ریال در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال جاری است.

    سهم 21 درصدی ایجاد و توسعه 

سهم سرمایه در گردش همچنان بالا و 66 درصد کل تسهیلات بانکی بوده است. سهم ایجاد 11.5 درصد، سهم تعمیر 2.2 درصد، سهم توسعه 7.5 درصد کل تسهیلات بوده و روی هم امور ایجاد و توسعه و راه‌اندازی واحدها عملا معادل 21.2 درصد کل تسهیلات است. 

    سهم اندک خرید مسکن

از سوی دیگر، خرید کالای شخصی که به رشد تقاضا و خرید کالاهای داخلی کمک می‌کند و رونق نسبی ایجاد می‌کند، معادل 7.1 درصد کل تسهیلات بانکی است. خرید مسکن نیز 1.6 درصد کل تسهیلات بانکی که سهم اندکی است و نشان‌دهنده ادامه رکود در بخش مسکن است.  اگر سهم بخش مسکن و ساختمان از جذب تسهیلات بانکی که معادل 5.66 درصد بوده را اضافه کنیم، سهم مسکن و ساختمان در جذب منابع و خرید مسکن روی هم به زحمت به 7 درصد کل تسهیلات بانکی می‌رسد و همین مساله نشان‌دهنده کاهش سهم مسکن و ساختمان در سا لهای اخیر به دلیل رکود بخش مسکن و همچنین گرانی بیش از حد قیمت مسکن و کاهش شدید قدرت خرید مردم برای خرید مسکن و همچنین تغییر مکان سکونت و فروش و تبدیل به احسن مسکن فعلی بوده است.  تا زمانی که تورم کنترل نشودو قدرت خرید و حقوق مردم و طبقه متوسط و کم درآمد افزایش نیابد نمی‌توان انتظار داشت که قیمت‌های فعلی اجازه ساخت و ساز بیشتر و رونق خرید و فروش را بدهد. در حال حاضر اطراف شهرهای بزرگ بیشتر مورد توجه مردم است و قدرت خرید مردم اجازه معامله را می‌دهد اما در مناطق شمال شهر عملا معاملات و خرید و فروش قفل شده است. 

     خدمات با بیشترین سهم 

در حالی که کل تسهیلات بانکی معادل 2543 همت بوده است. در بین بخش‌های اقتصادی نیز بخش خدمات با 1055 همت یا 41.5 درصد تسهیلات بانک‌ها بیشترین رقم را جذب کرده است. صنعت و معدن نیز با 776 همت یا 30.5 درصد تسهیلات بانک‌ها در رتبه دوم قرار داشته است. بازرگانی با 389 همت یا 15.3 درصد تسهیلات بانک‌ها در رتبه سوم قرار داشته است. همچنین بخش کشاورزی با 176 همت یا 6.92 درصد تسهیلات بانک‌ها در رتبه چهارم است و بخش مسکن و ساختمان با 144 همت یا 5.66 درصد تسهیلات بانک‌ها در رتبه پنجم در بین بخش‌های اقتصادی قرار دارد. 

 

ارسال نظر