اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۴ - ۰۲:۲۲:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۷۴۹

هشدار صندوق پول درباره تأثیرات جنگ اوکراین بر اقتصاد جهان

مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) طی اظهاراتی نسبت به تأثیر بحران اوکراین بر اقتصاد جهان از نظر وضعیت بخش انرژی و تورم قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد.کریستالینا جورجیوا، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول (IMF) روز یکشنبه طی اظهاراتی نسبت به تأثیر بحران اوکراین بر اقتصاد جهان از نظر وضعیت بخش انرژی و تورم قیمت‌ها ابراز نگرانی کرد.وی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌بی‌اس گفت: چیزی که من بیشتر نگران آن هستم این است که عواقبی وجود دارد که فراتر از اوکراین و روسیه است.به گفته جورجیوا، صندوق بین‌المللی پول به ویژه نگران تأثیرات احتمالی این بحران بر کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و مولداوی است که روابط تجاری نزدیک‌تری با روسیه و اوکراین نسبت به سایر نقاط جهان دارند.وی گفت: تأثیر این (بحران) فراتر از همسایگان نزدیک است. دو گروه از کشورها وجود دارند که ما بسیار نگران آنها هستیم. گروه اول کشورهایی هستند که هنوز از بحران اقتصادی ناشی از کووید بهبود نیافته‌اند. برای آنها این شوک به ویژه دردناک است. جورجیوا افزود: گروه دوم کشورهایی هستند که وابستگی بیشتری به واردات انرژی از روسیه دارند، زیرا تاثیر آن بر مصرف و همچنین تورم بیشتر خواهد بود.

ثروتمندان روسیه برای فرار از تحریم‌ها سرمایه خود را به دوبی می‌برند

رویترز به نقل از منابع مالی و حقوقی در دوبی گزارش داد که روس‌های ثروتمند در حال انتقال وجوه خود از اروپا به دوبی هستند تا از تحریم‌های غرب علیه روسیه که در پی جنگ این کشور در اوکراین صورت گرفت، در امان باشند. رویترز به نقل از منابع مالی و حقوقی در دوبی گزارش داد که روس‌های ثروتمند در حال انتقال وجوه خود از اروپا به دوبی هستند تا از تحریم‌های غرب علیه روسیه که در پی جنگ این کشور در اوکراین صورت گرفت، در امان باشند.دوبی که یک مقصد توریستی برای همه نقاط جهان محسوب می‌شود، مرکز تجاری منطقه خلیج فارس نیز می‌باشد.امتناع امارات متحده عربی از محکوم کردن عملیات نظامی روسیه در اوکراین در شورای امنیت سازمان ملل متحد ظاهراً توسط ثروتمندان روسیه به عنوان یک دعوت تفسیر شده است.به گفته منابع رویترز، پس از تحریم روسیه و تهدید به توقیف دارایی‌های بازرگانان و سیاستمداران برجسته روس، آنها سرمایه‌های خود را از سوییس و بریتانیا به دوبی منتقل کرده‌اند.یک وکیل مستقر در دوبی که خواست نامش فاش نشود در این‌باره تأکید کرد که شرکت وی تعدادی درخواست از نهادهای روسی در مورد انتقال «وجوه بسیار زیاد» به دوبی دریافت کرده است.بنا بر این گزارش، چندین مورد از این درخواست‌ها شامل صدها میلیون دلار آمریکا می‌شود.یک منبع دیگر که یک بانکدار خصوصی ارشد است، گفت که مشتریان روسی که در بانک‌های خصوصی در جاهای دیگر حساب دارند، در شعبه امارات متحده عربی همان بانک یا بانک‌های محلی حساب باز می‌کنند.به گفته این منابع، تعداد مشتریان روسی اخیرا افزایش یافته است. منابع دیگر گفتند که اخیرا شاهد رشد سرمایه‌گذاری روسیه در املاک و مستغلات این منطقه بوده‌اند.

سقف تسهیلات قرض‌الحسنه به 200 میلیون افزایش یافت

سقف پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه (رسالت و مهر ایران) افزایش یافت.بانک مرکزی اعلام کرد: با موافقت کمیسیون اعتباری بانک مرکزی، سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری و اشتغالزایی در بانک‌های قرض‌الحسنه به ترتیب ۲۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومان تعیین شد.بر این اساس، سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری برای اشخاص حقیقی از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه و سقف اعطای تسهیلات اشتغالزایی برای کسب و کارهای خرد و کوچک از ۱۰۰ به ۵۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر ۸۴ ماهه افزایش یافت.بانک مرکزی به بانک‌های قرض الحسنه مهر ایران و رسالت اجازه داد وام قرض‌الحسنه اشخاص حقیقی را به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش دهند. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: خبر خوب؛ مجوز بانک مرکزی به ۲ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت. مصطفی قمری وفا افزود: سقف پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ضروری برای اشخاص حقیقی از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر ۶۰ ماهه افزایش یافت.وی نوشت: همچنین سقف اعطای تسهیلات اشتغالزایی برای کسب و کارهای خرد و کوچک از ۱۰۰ به ۵۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت حداکثر ۸۴ ماهه رسید. مدیر روابط عمومی بانک مرکزی همچنین پیش از این خبر داد که سقف پرداخت وام قرض‌الحسنه در بانک‌های قرض‌الحسنه از امروز (دوشنبه، ۲۳ اسفند) افزایش پیدا می‌کند.این اقدام گام دیگری در ادامه اجرای طرح شمولیت مالی بانک مرکزی و حمایت از تامین خرد مالی عموم مردم است.دوره بازپرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه «ضروری» در بانک‌ها چندی قبل از ۳۶ ماه به ۶۰ ماه رسید.

 

ارسال نظر