اخبار

۱۴۰۰/۱۲/۲۱ - ۰۲:۲۷:۵۶
کد خبر: ۱۸۷۶۵۱

واریز سود سهام عدالت در هفته جاری

بر اساس اعلام محسن انصاری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، سود سهام عدالت از هفته جاری پرداخت می‌شود و به حساب هر سهامدار ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان واریز خواهد شد. وی درباره واریز سود سهام عدالت متوفیان هم گفت: برنامه‌هایی تدارک دیده شده که ظرف یک ماه آینده از سوی شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه مرکزی این برنامه‌ها اعلام عمومی خواهد شد. انصاری افزود: حدود 28 هزار و 500 میلیارد تومان از 31 شرکت سرمایه پذیر سود ده سهام عدالت وصول شده و امیدوارم ظرف چند روز آینده بین 550 تا 600 هزار تومان به ازای هر سهامدار به حسابشان واریز شود. طبق اعلام روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون 96 درصد از سود سهام عدالت از سوی شرکت‌های سرمایه پذیر وصول شده و از روزهای گذشته اطلاعات پرداخت سود به بانک‌ها برای پرداخت به دارندگان سهام عدالت ارسال شده است.

آزمون جامع بازار سرمایه در تبریز برگزار شد

آزمون جامع بازار سرمایه ظهر پنجشنبه با حضور علاقه‌مندان به دانش تخصصی بازار سرمایه و دریافت گواهینامه سازمان بورس در دانشگاه تبریز برگزار شد. این آزمون که برای نخستین‌بار با همکاری شرکت توسعه مدیریت و آموزش بورس با دانشگاه تبریز برگزار شد، میزبان 17 شرکت‌کننده از شمال غرب کشور بود. پیش از این آزمون‌های مربوط به دانش تخصصی بازار سرمایه به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شد اما به منظور رعایت عدالت آموزشی و ایجاد شر ایط رقابتی برابر برای شرکت‌کنندگان در این آزمون‌ها، طبق برنامه‌ریزی‌ها آزمون‌های مذکور به صورت منطقه‌ای برگزار می‌شود.

معامله ۴۰ میلیون تن فرآورده در بورس انرژی

علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی ایران در مراسم رونمایی از بازار معاملات قراردادهای معاملاتی آتی نفتا و متانول اعلام کرد: در ۹ سال گذشته از راه‌اندازی بورس انرژی تاکنون ۴۰ میلیون تن فرآورده‌های نفتی و انرژی معامله شده است. از این رقم ۲۷ میلیون تن مربوط به کالای صادراتی بوده که از طریق بورس کالا انجام شده است. وی افزود: امسال 5 میلیون و ۱۱۸ هزار تن کالای صادراتی و 2 میلیون و ۲۶۰ هزار تن کالاهای دیگر انرژی در بورس انرژی معامله شده و از محل رقابت در این بازار ۸۴۶ میلیارد تومان مازاد ارزش برای این فرآورده‌ها ایجاد شده است. مدیرعامل بورس انرژی ادامه داد: ایران با استفاده از مکانیزم بورس انرژی از نیمه سال ۹۸ و ۹۹ موفق شد به یکی از صادرکنندگان بنزین و نفت گاز تبدیل شود ولی با توجه به افزایش سرانه مصرف داخلی و لزوم ذخیره‌سازی به منظور تأمین آن در زمان‌های پیک شاهد کاهش چشمگیر عرضه این دو محصول در سال جاری بودیم که با توجه به پیگیری انجام شده و نگاه مثبتی که در مجموعه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش به استفاده از مکانیزم‌های بورس انرژی وجود دارد امیدواریم به زودی با مدیریت بهینه مصرف شاهد عرضه مجدد صادراتی این فرآورده‌ها باشیم. نقوی با بیان اینکه قراردادهای آتی نفت خام و بنزین در خرداد پارسال در هیات‌مدیره بورس انرژی تصویب شده، گفت: این مصوبه در ۱۲ دی ماه سال جاری، به بورس انرژی ابلاغ شد. وی همچنین در خصوص عرضه نفت خام در بورس انرژی خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم که نفت خام از طریق بورس انرژی ارایه شود اما شرکت نفت تاکنون همکاری نکرده و هر وقت بخواهد نفت خام را در بورس انرژی ارایه کند، آماده همکاری‌های لازم هستیم. مدیرعامل بورس انرژی در مورد مرجعیت این بورس برای قیمت‌گذاری فرآورده‌های انرژی تصریح کرد: ما در نفتا به عنوان یک مرجع قیمت‌گذاری محسوب می‌شویم و امیدواریم با عرضه بیشتر سایر حامل‌های انرژی، ایران به عنوان مرجع‌ قیمت‌گذاری فرآورده‌ها در سطح منطقه شناخته شود. به گفته نقوی در دو سال گذشته معاینات گازی در بورس انرژی برای احجام زمینی عرضه شد و سال آینده برای احجام دریایی نیز در بورس انرژی عرضه می‌شود.

حمایت از بهبود فرآیندهای نهادهای مالی با 3 مصوبه

آخرین جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار و با خروجی حمایت از بهبود فرآیندهای نهادهای مالی با 3 مصوبه به پایان رسید. در این جلسه مصوباتی به منظور بهبود فرآیندهای مربوط به نهادهای مالی به پایان رسید که از جمله آنها می‌توان به مجاز بودن موسسات رتبه‌بندی برای تصدی سمت متولی صندوق‌ها اشاره کرد. در همین راستا مقرر شد سقف قبولی سمت متولی به ۵۰ صندوق افزایش یابد. امکان تأسیس صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال به مدت نامحدود، جهت کاهش امور اداری مربوط به تمدید صندوق‌ها نیز توسط اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید. اعضای هیات‌مدیره سازمان بورس امکان سرمایه‌گذاری منابع مازاد صندوق‌های بازار گردانی تا ۲۰ درصد دارایی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را نیز تصویب کردند.

چه کسانی سود سهام عدالت نمی‌گیرند؟

گفته می‌شود گروهی از سهامداران عدالت موفق به دریافت سود نخواهند شد. گروهی که سود سهام عدالت برای آنها واریز نمی‌شود، شماره حساب‌های مسدودی دارند که نمی‌توان سود سهام را به این حساب‌ها واریز کرد.  همچنین گروه دیگر نیز کسانی هستند که شماره حساب‌های راکد، حساب‌های ارزی، شماره حساب‌های بلندمدت و شماره حساب‌های مشترک اعلام کرده‌اند.

 

ارسال نظر