بررسی تاثیر جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد جهانی

۱۴۰۰/۱۲/۱۴ - ۰۲:۰۶:۱۴
کد خبر: ۱۸۷۴۵۵

گروه بانک و بیمه | 

به دنبال جنگ روسیه علیه اوکراین و واکنش‌های مختلف کشورهای غربی و آسیایی و تحریم‌های مختلف اقتصادی و تجاری، علاوه بر افزایش قیمت نفت و طلا، تحریم‌ها موجب شده که کاهش روبل و افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی را به همراه داشته باشد. بانک جهانی پروژه‌های روسیه و بلاروس را متوقف می‌کند و آثار جنگ بر تحولات اقتصادی جهان روبه افزایش است.  قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۱۹۳۵ دلار و ۵۸ سنت رسید. به گزارش رویترز، به دنبال حمله روسیه به یک نیروگاه هسته‌ای در اوکراین که بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به شمار می‌رود و در حالی که سرمایه‌گذاران به دنبال خرید دارایی‌های امن هستند قیمت طلا روز جمعه علیرغم اندکی کاهش در مسیر ثبت بهترین عملکرد هفتگی از می‌2021 قرار گرفت. به گفته شهردار شهر انرگودار اوکراین، نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا روز جمعه و پس از حمله نیروهای روسی دچار آتش سوزی شده است.روسیه قبلا نیروگاه هسته‌ای تعطیل شده چرنوبیل واقع در 100 کیلومتری شمال کیف را تصرف کرده است.دولت‌های غربی از جمله امریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های گسترده‌ای را علیه اشخاص، شرکت‌ها، بانک‌ها و بانک مرکزی روسیه به اجرا گذاشته است. اتحادیه بازار طلای لندن گفته از 6 شرکت پالایش طلای روس در مورد ارتباط احتمالی شان با موسسات تحریم شده این کشور استعلام کرده و در صورت اثبات وجود چنین ارتباطی مجوز همکاری آنها با این اتحادیه دچار مشکل خواهد شد. وزارت دارایی روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد، خرید ارز خارجی و طلا را برای سال جاری میلادی متوقف کرده است.

وزارت اقتصاد اعلام کرد که تورم سالانه مصرف‌کننده در روسیه تا ۲۵ فوریه از ۸.۸۴ درصد در هفته قبل به ۹.۰۵ درصد افزایش یافت و از هدف چهار درصد بیشتر شد.

به گزارش رویترز، با کاهش روبل، تورم روسیه به ۹.۰۵ درصد افزایش یافت. داده‌های سرویس فدرال آمار دولتی روسیه نشان داد که تورم هفتگی از ۰.۲۴ درصد در هفته قبل به ۰.۴۵ درصد افزایش یافت. تورم پس از سقوط روبل به پایین‌ترین حد خود بعد از تهاجم روسیه به اوکراین که تحریم‌های اقتصادی و مالی شدید غرب را به دنبال داشت، قرار است به‌شدت افزایش یابد. بانک جهانی اعلام کرد که تمام پروژه‌های در حال انجام خود در روسیه و بلاروس را در پاسخ به حمله به اوکراین متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این بانک عنوان کرد: تمام برنامه‌های خود در روسیه و بلاروس را متوقف کرده است. این موسسه ۱۱ طرح در حال انجام در بلاروس با هزینه کل ۱.۲ میلیارد دلار امریکا دارد که به انرژی، آموزش، حمل‌ونقل و مقابله با کووید-۱۹ می‌پردازد. همچنین چهار طرح با هزینه ۳۷۰ میلیون دلار امریکا با روسیه دارد. این بانک اعلام کرده بود که در حال آماده‌سازی بسته کمکی سه میلیارد دلاری برای اوکراین جنگ‌زده است که شامل حداقل ۳۵۰ میلیون دلار بودجه فوری است، در حالی که صندوق بین‌المللی پول نیز در حال آماده‌شدن برای ارایه کمک‌های اضطراری به این کشور است. 

     بانک مرکزی اوکراین از صندوق  بین‌المللی  پول و گروه ٧ چه می‌خواهد؟

بانک مرکزی اوکراین از صندوق بین‌المللی پول و گروه هفت خواست مشارکت نمایندگان روسیه و بلاروس در فعالیت‌های خود را محدود کنند. به گزارش رویترز، بانک مرکزی اوکراین از صندوق بین‌المللی پول و گروه هفت خواست تا دسترسی روسیه و بلاروس را برای مشارکت نمایندگان این کشورها در فعالیت‌های خود محدود کنند. در بیانیه‌ای اعلام شد که این موضوع شامل ممنوعیت حضور آنها در نشست‌های بهار امسال صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی می‌شود.

    اثر افزایش قیمت نفت وگاز 

 یک کارشناس اقتصادی معتقد است که با افزایش قیمت نفت و گاز در پی جنگ اوکراین و روسیه، ایران با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی خود می‌تواند فرصت‌های خوبی را کسب و با تغییر نقشه تجاری جهان نقش فعالانه‌تری در این زمینه ایفا کند. 

وحید شقاقی‌شهری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیرات جنگ اوکراین و روسیه بر اقتصاد جهانی و ایران اظهار کرد: درگیری اوکراین و روسیه چند پیامد را برای اقتصاد جهان خواهد داشت و از آنجا که روسیه جزو کشورهای صادرکننده نفت و گاز به اروپاست و تحریم‌ها و تنش‌ها نسبت به روسیه ادامه خواهد یافت، باید برای مدتی طولانی شاهد افزایش یا ماندگاری قیمت نفت در محدوه‌های بالای ۱۰۰ دلار باشیم.

وی با بیان اینکه در قیمت گاز نیز شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود، گفت: از جمله مهم‌ترین تاثیرات بحران اوکراین و روسیه را می‌توان تعبیر تبادلات و مسیر تجارت دانست، زیرا در پی تشدید تحریم‌های روسیه، جهان غرب با هم‌پیمانان خود و روسیه نیز با متحدان خود روابط بلوکی برقرار می‌کنند و اینگونه مسیر ترانزیتی و حمل‌ونقل کالاها و خدمات تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. این کارشناس اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه ایران کشوری با بیشترین ذخایر نفتی، گازی و معدنی است، این مسائل بر اقتصاد ایران نیز تأثیرات قابل توجهی در برخواهد داشت که این موضوع به این بستگی دارد که ایران چه میزان می‌تواند از این فرصت‌ برای افزایش صادرات نفت، گاز و ..‌. استفاده کند. در این زمینه، در اولین فرصت باید برجام و مذاکرات را به سرانجام برساند. از سوی دیگر، ایران با افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی و گازی می‌تواند فرصت‌های خوبی را کسب و نقش فعالانه‌تری در این زمینه با تغییر نقشه تجاری جهان ایفا کند. 

شقاقی با بیان اینکه اگر برجام به نتیجه برسد، در سال آینده درآمد ارزی بسیاری به اقتصاد ایران پمپاژ خواهد شد، گفت: جنگ اوکراین و روسیه بر بازارهای ارز، مسکن و بورس ایران تاثیر مستقیمی ندارد اما هرچه ورود منابع ارزی با افزایش قیمت نفت و صادرات آن بهبود پیدا کند، مدیریت عرضه ارز در بازار سهل می‌شود و تنش‌ها و نوسانات نرخ ارز مدیریت خواهد شد. وی افزود: بنابراین، دولت از تنگنای ارزی رهایی پیدا می‌کند و سال آینده پس از چهار سال نوسانات پی در پی قیمت‌ها، ثبات قیمت خواهیم داشت زیرا، دولت زمانی که منابع کافی داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند بازارها را تحت کنترل قرار دهد.

     فرجام بیت‌کوین در درگیری‌های اخیر  چه خواهد شد؟

بیت‌کوین پس از افزایش بیش از ۱۶ درصدی در دو روز گذشته، تغییر اندکی کرده است، البته محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری‌شده جهان، بیش از ۳۰ درصد با بالاترین قیمت خود یعنی ۶۹ هزار دلار در نوامبر ۲۰۲۱ فاصله دارد. به گزارش کریپتونیوز، با بیت‌کوین تشدید درگیری روسیه و اوکراین به ۴۴ هزار دلار افزایش یافت و ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال را به مرز دو تریلیون دلار رساند. عملکرد سایر توکن‌های دیجیتال متفاوت بود البته ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتال کاهش جزئی داشته است. نوسانات اخیر در ارزهای دیجیتال در بحبوحه فروش گسترده بازار و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی به دلیل بحران روسیه و اوکراین رخ می‌دهد. مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱.۹۱ تریلیون دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۲.۵۰ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۳.۱۳ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت‌کوین است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت. 

حجم کل بازار ارزهای دیجیتال در ۲۴ ساعت گذشته ۹۳.۰۱ میلیارد دلار است که ۱۵.۱۵ درصد کاهش داشته است. حجم کل در امور مالی غیر متمرکز در حال حاضر ۱۶.۹۳ میلیارد دلار است که ۱۸.۲۰ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است. حجم تمام سکه‌های پایدار اکنون ۷۷.۷۴ میلیارد دلار است که ۸۴.۵۹ درصد از کل حجم ۲۴ ساعته بازار ارزهای دیجیتال است.

 

ارسال نظر