هنوز کمیسیون تلفیق درباره ارز ترجیحی به جمع‌بندی نرسیده است

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۴۹:۴۸
کد خبر: ۱۸۷۲۸۰

گروه بانک و بیمه| محسن شمشیری |

عصر روز شنبه 7 اسفند 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 26 هزار و 30 تومان و درهم امارات 7 هزار و 140 تومان معامله شد. قیمت اونس جهانی نیز که به 1908 دلار در هفته گذشته رسیده بود، به 1889 دلار کاهش یافته و در نتیجه قیمت سکه طلا به کانال 11 میلیون تومان و قیمت 11 میلیون و 950 هزار تومان رسید.  نرخ دلار در صرافی‌های بانکی شنبه، هفتم اسفندماه با ۵۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۷۷۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با کاهش ۲۴۶ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۷ هزار و ۴۰۲ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۶۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۱۲۹ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۵۸۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۸۱۲ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۶۸۳ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۷ هزار و ۹۳۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۱۶۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۱۲۴ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶‌هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان دارد.

    کاهش قیمت انواع سکه و طلا 

قیمت سکه شنبه، هفتم اسفندماه در بازار تهران با ۳۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، پنجم اسفندماه) به بهای ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. همچنین دیروز نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۸۶ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۸۹ دلار و ۹۴ سنت معامله شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته بیش از ۷۰ دلار کاهش قیمت را تجربه کرده است. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی طی چند هفته گذشته کاهشی بود و در نتیجه تاثیر مستقیم بر کاهش بهای فلز زرد در داخل کشور داشت. اما از روز پنجشنبه با حمله روسیه به اوکراین انس جهانی طلا رشد ۶۹ دلاری داشت که در نتیجه آن قیمت انواع سکه و طلا در این روز افزایشی بود اما امروز دوباره قیمت‌ها افت داشت. در حالی که حمله روسیه به اوکراین موجب ایجاد نوسان‌های شدیدی در بازار فلزات گرانبها شده است قیمت طلا روز جمعه شاهد کاهش نزدیک به یک درصدی بود و قیمت فلز پالادیوم نیز افت داشت. قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات پرنوسان دیروز با 0.76 درصد کاهش به 1889 دلار و 34 سنت رسید. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل هم با 2.01 درصد کاهش به 1887 دلار و 60 سنت رسید. دانیل بریسمن تحلیلگر کامرزبانک در این باره گفت: «ما فکر می‌کنیم برای کاهش قیمت طلا هنوز زود است و ریسک تشدید بیشتر درگیری‌ها وجود دارد. از این رو ممکن است این اصلاح قیمت موقتی باشد.» بریسمن افزود، با این حال برخی فعالان بازار معتقدند تحریم‌های وضع شده از سوی کشورهای غربی علیه روسیه به اندازه کافی شدید نیستند. روز پنجشنبه و به دنبال اعلام آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین قیمت طلا با بیش از 3 درصد جهش به 1973 دلار و 96 سنت رسیده بود. اما قیمت فلز زرد نسبت به بالاترین رقم‌های روز پنجشنبه بیش از 90 دلار عقب‌نشینی کرده است. دیوید مگر مدیر بخش معاملات فلزات گرانبهای موسسه‌های ریج فیوچرز گفت: «افزایش شدید قیمت با افت شدید قیمت کاملا تحت تاثیر عوامل فنی بود.» ترمیم ارزش سهام در بازارهای بورس جهان نیز بر میزان سرمایه‌گذاری امن در بازار طلا تاثیر گذاشته، هرچند که تحلیلگران انتظار دارند نوسان در بازارها همچنان طی روزهای آتی بالا باشد. قیمت فلز پالادیوم هم دیروز با 1.3 درصد کاهش به 2372 دلار و 19 سنت رسید. قیمت این فلز گرانبها روز پنجشنبه و به دنبال خبر جنگ در شرق اروپا به بالاترین رقم از ماه جولای یعنی 2711 دلار و 19 سنت رسیده بود.

کارلو آلبرتو دی کاسا تحلیلگر بازار فلزات گرانبها گفت، با توجه به اینکه روسیه از تولید‌کنندگان عمده پالادیوم به شمار می‌رود جنگ اوکراین و احتمال تحریم مسکو و شرکت‌های روسی بیش از همه قیمت پالادیوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

     رضایی: هنوز کمیسیون تلفیق درباره  ارز ترجیحی به جمع‌بندی نرسیده است

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ گفت که هنوز کمیسیون تلفیق به جمع‌بندی درباره ارز ترجیحی در بودجه سال آینده نرسیده و مصوبه‌ای هم نداشته است.علی رضایی در گفت‌وگو با ایسنا در واکنش به انتشار اخباری درباره اجرای آزمایشی حذف ارز ترجیحی در برخی شهرها گفت: این موارد نظرات شخصی برخی از اعضای کمیسیون تلفیق است. وی افزود: هنوز کمیسیون تلفیق درباره ارز ترجیحی جمع‌بندی نداشته چون اختلاف نظرهای جدی در مورد آن وجود دارد. ملاحظات و ابهامات هم به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها است. رضایی مجددا تأکید کرد: هنوز کمیسیون تلفیق مصوبه‌ای درباره ارز ترجیحی نداشته است. نظرات مختلفی وجود دارد. کمیسیون تلفیق به دنبال آن است که به سود مردم کار کند. هفته گذشته و در جریان بررسی بخش درآمدی بند الحاقی ۱، تبصره ۱ بودجه 

علی اکبر کریمی نماینده اراک پیشنهاد حذف این بند مربوط به اختصاص منابعی برای تأمین کالاهای اساسی را مطرح کرد که در نهایت این موضوع به پیشنهاد رییس مجلس به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بخش هزینه‌ای این بند آمده است که معادل ۹ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی براساس نرخ ترجیحی اختصاص پیدا می‌کند. این بند به معنای استمرار پرداخت ارز ترجیحی در سال آینده است که دولت با آن مخالف است لذا این بند به کمیسیون تلفیق ارجاع شده تا در مورد آن تصمیم‌گیری کند.

     میرتاج‌الدینی:  به سمت حذف ارز ترجیحی می‌رویم

سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در روزهای جمع‌بندی بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی قرار داریم، گفت: پیش‌بینی بنده این است که به سمت حذف ارز ترجیحی و یارانه مستقیم خواهیم رفت اما اینکه این حذف از چه زمانی رخ دهد، در اختیار دولت است.

به گزارش تسنیم، میرتاج الدینی رییس کمیته هدفمندی یارانه‌های کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۱ در برنامه دست‌خط در خصوص وضعیت ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: دولت این ارز را در لایحه حذف کرده و در مقابل آن یارانه را در نظر گرفته است. وی با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی به معنای حذف یارانه نیست، گفت: ارز ترجیحی یک یارانه پنهان است و به کالاهای اساسی، دارو و گندم پرداخت می‌شود. دولت در مورد دارو و گندم گفته است که یارانه را به صورت ریالی اما برای تمام مردم حفظ خواهد کرد. یارانه کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی نیز دیگر به واردکننده تعلق نمی‌گیرد و در مقابل آن یارانه به حلقه آخر که همان مردم هستند تعلق خواهد گرفت. میرتاج‌الدینی در ادامه گفت: در تبصره ۱۴ نیز برای این موارد ۱۷۶ هزار میلیارد تومان یارانه در نظر گرفته شده است. ما در تلفیق این رقم را افزایش دادیم و به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان رساندیم. در واقع اگر مجلس حذف ارز ترجیحی را تصویب کند در مقابل آن ۵۰ هزار میلیارد تومان پول در اختیار دولت قرار خواهد گرفت. وی افزود: از این رقم ۷۰ هزار میلیارد تومان برای دارو و تجهیزات پزشکی، ۷۱ هزار میلیارد تومان برای گندم و مابقی نیز برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده است. یارانه دارو و گندم برای تمامی دهک‌ها است و بقیه برای جامعه هدف یارانه‌بگیر است که حداقل ۶۰ میلیون نفر را شامل می‌شود.

  یارانه حذف ارز ترجیحی نقدی نخواهد بود

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یارانه‌های جدید به‌صورت یارانه نقدی نیست، گفت: بلکه به‌صورت کارت اعتباری یارانه کالایی می‌دهند که بانک مرکزی زیرساختی را برای فروشگاه‌هایی که کارتخوان مخصوص دارند و با کد بانک مرکزی کار می‌کنند، فراهم خواهد کرد. این پول فقط برای خرید کالا است. درباره کالا هم صحبت این است که فقط کالای اساسی یا انتخاب مردم برای کالاها آزاد باشد و بانک مرکزی می‌گوید برای همه کالاها تنظیم شده و کالای خاصی نیست. میرتاج الدینی در خصوص اینکه موضوع حذف یا باقی‌ماندن ارز ۴۲۰۰ در مجلس جمع‌بندی شده است، گفت: در روزهای جمع‌بندی قرار داریم. پیش‌بینی بنده این است که به سمت حذف ارز ترجیحی و یارانه مستقیم خواهیم رفت اما اینکه این حذف از چه زمانی رخ دهد، در اختیار دولت است. احتمالاً سال آینده این کار اجرا خواهد شد. در حقیقت دولت باید تمام مقدمات را آماده کند و تا زمانی که همه مقدمات را آماده نکرده، روند فعلی ادامه خواهد داشت. وی در مورد تضمین اجرای صحیح این اقدام با وجود تجربه مشکلات در هدفمندسازی یارانه‌های گفت: یکی از بحث‌های نمایندگان همین است که دولت آیا همه موارد را کامل مدیریت می‌کند یا خیر. دولت باید قیمت‌ها را کنترل کند، کالاها را به صورت انبوه در بازار عرضه کند (کمبودی نداشته باشیم) و کارت اعتباری با قابلیت استفاده در روستاها و شهرهای کوچک برای همه جامعه هدف تامین شود. قرار بر این است که این مواردی در برخی از شهرها به صورت آزمایشی اجرا شود تا مجلس هم به آن اطمینان برسد. در واقع برای ما آنچه مهم است و در جلسه غیرعلنی هم آقای قالیباف نیز بر آن تاکید کردند، معیشت مردم است.

     سبزپوشی رمزارزها در نخستین روز هفته

بازار معاملات ارزهای دیجیتال در روز آغازین هفته، با افزایش قیمت مواجه شده، بازار امروز سبزپوش است و برخی از رمزارزها تا ۱۵ درصد افزایش قیمت را نیز تجربه کرده‌اند. بررسی بازار رمزارزها در هفته‌ای که گذشت نشان‌دهنده کاهش قیمت ارزهای دیجیتال است، به‌طوری که اغلب ۱۰ رمز ارز صدرنشین این بازار در یک هفته گذشته، با کاهش قیمت مواجه شدند که بخش عمده آن به دلیل شوک اولیه ناشی از تحولات اوکراین بود.  نوسانات بازار رمزارزها همچنان ادامه دارد. برخی روزها بازار سراسر سبز است و در روزهای دیگر، روند معاملاتی تمام رمزارزها قرمز می‌شود. در روز آغازین هفته جاری، تمام ارزهای صدرنشین بازار رمزارزها با افزایش قیمت روبرو شدند. بر اساس رصد بازار رمز ارزها (coinmarketcap.com) بیت‌کوین با کاهش حدود سه درصدی نسبت به هفته گذشته و افزایش حدود یک درصد نسبت به روز گذشته، به قیمت ۳۸ هزار و ۷۹۵ دلار در بازار معامله شد. بیت‌کوین که هفته‌های گذشته به ۳۴ هزار دلار نیز رسیده بود، روند صعودی خود را تا ۴۴ هزار دلار پیش برد، اما این صعود پایدار نبود به‌طوری که امروز دوباره به کانال قیمتی ۳۸ هزار دلار بازگشته است.

علاوه بر بیت‌کوین، رمز ارز اتریوم نیز با کاهش قیمت بیش از یک درصدی نسبت به هفته گذشته، به قیمت ۲ هزار و ۷۵۰ دلار رسید.

در این بازار، اکنون ۱۷ هزار و ۸۲۹ رمرارز در حال مبادله هستند که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰۰ رمزارز به آن افزوده شده است.

کاهش قیمت بیت کوین در هفته‌های اخیر باعث شده دامیننس (/Dominance تسلط بر بازار) این رمز ارز به ۴۱.۷ درصد برسد. سهم اتریوم در این بازار نیز امروز به ۱۸.۷ درصد رسید. تسلط بیت‌کوین بر بازار نسبت به هفته گذشته تغییر نداشته، اما اتریوم با افزایش ۰.۶ دردصدی نسبت به هفته قبل رو‌به‌رو شده است.

 روند کاهشی قیمت ارزهای دیجیتال باعث شد ارزش این بازار اکنون به یک هزار و ۷۶۹ میلیارد دلار برسد.

بر اساس آخرین آمار، ارزش بازار بیت‌کوین (Bitcoin) امروز به ۷۳۷ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار و ارزش بازار اتریوم نیز به ۳۳۰ میلیارد و ۱۵۸ دلار رسیده است.

در بازار دیروز، تتر (Tether) یک دلار، یو اس دی کوین (USD Coin) یک دلار، بی. ان. بی‌ (BNB) ۳۷۳ دلار و ۷۱ سنت، سولانا (Solana) ۹۱ دلار و ۴ سنت، کاردانو (Cardano) ۸۹ سنت، ریپل (XRP) ۷۶ سنت، ترا (Terra) ۷۶ دلار و ۱۱ سنت و آوالانچ (AVAX) با قیمت ۷۹ دلار و ۱۷ سنت معامله شد.

 

ارسال نظر