پاتک اقتصادی به مسکو

۱۴۰۰/۱۲/۰۸ - ۰۰:۴۸:۰۴
کد خبر: ۱۸۷۲۷۹
پاتک  اقتصادی به مسکو

تحریم بانک‌های روسیه از خزانه‌داری امریکا تا اتحادیه اروپا، فرانسه و آلمان

گروه بانک و بیمه|

وزارت خزانه داری امریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه دو بانک بزرگ روسیه یعنی اسبربانک Sberbank و وی‌تی‌بی VTB اعمال کرده است. به گزارش خبرگزاری تاس، وزارت خزانه داری امریکا روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور تحریم‌هایی را علیه دو بانک بزرگ روسیه یعنی اسبربانک Sberbank و وی‌تی‌بی VTB اعمال کرده است. در بیانیه خزانه داری امریکا آمده است: خزانه‌داری اقدام بی‌سابقه‌ای علیه دو موسسه مالی بزرگ روسیه، شرکت‌های سهامی عام اسبربانک و بانک وی‌تی‌بی انجام داده است که توانایی بنیادی آنها را برای فعالیت (اقتصادی) به‌شدت تغییر می‌دهد. ایالات متحده همچنین تحریم‌هایی را علیه مدیران ارشد این دو بانک اعلام کرد. از جمله افرادی که در لیست سیاه قرار گرفتند، الکساندر ودیاخین، معاون اول رییس هیات اجرایی اسبربانک ودو مدیر عالیرتبه بانک VTB آندری پوچکوف و یوری سولوویف و همسر سولوویف، گالینا اولیوتینا هستند. بر اساس این گزارش، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (OFAC) همچنین تحریم‌های شدیدی را علیه سه بانک دیگر روسیه یعنی Otkritie، Novikom و Sovcom اعمال کرده است.در این بیانیه همچنین آمده است: این سه موسسه مالی نقش مهمی در اقتصاد روسیه دارند و دارایی‌های ترکیبی به ارزش 80 میلیارد دلار را در اختیار دارند. این بیانیه افزود: این تحریم‌ها بخش خدمات مالی روسیه را بیشتر محدود می‌کند و توانایی سایر بخش‌های مهم اقتصادی روسیه را برای دسترسی به بازارهای جهانی، جذب سرمایه‌گذاری و استفاده از دلار امریکا به‌شدت کاهش می‌دهد. اتحادیه اروپا تحریم‌های مالی و فناوری سختی را علیه ۶۴ سازمان و شرکت اصلی روسیه از جمله ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع، سرویس اطلاعات خارجی، سایر سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بخش دفاعی، انرژی، هواپیما و بخش مالی این کشور اعمال کرد. مجله رسمی اتحادیه اروپا در گزارشی که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد که این اتحادیه تحریم‌های مالی و فناوری سختی را علیه 64 سازمان و شرکت اصلی روسیه از جمله ریاست‌جمهوری، وزارت دفاع، سرویس اطلاعات خارجی، سایر سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بخش دفاعی، انرژی، هواپیما و بخش مالی این کشور اعمال کرده است. بر اساس این گزارش، این تحریم‌ها محدودیت‌هایی را برای دسترسی روسیه به خدمات مالی اتحادیه اروپا و محدودیت‌های فناوری تعیین کرده‌اند. در این گزارش به نقل از شورای اتحادیه اروپا آمده است: در 24 ژانویه 2022... این شورا مجدداً تأکید کرد که هرگونه تجاوز نظامی بیشتر توسط روسیه علیه اوکراین عواقب و هزینه‌های سنگینی خواهد داشت. این گزارش افزود: با توجه به وخامت اوضاع، این شورا در 25 فوریه 2022 تصمیمی مبنی بر اعمال اقدامات محدودکننده بیشتر در بخش‌های مختلف، به ویژه دفاع، انرژی، هوانوردی و مالی اتخاذ کرد. در میان سازمان‌ها و نهادهای تحریم شده، اسامی شرکت‌هایی مانند سوخو، توپولف، کلاشنیکف، راه‌آهن روسیه، شرکت کشتی‌سازی یونایتد، مشاهده می‌شود.شورای اتحادیه اروپا همچنین چهار بانک آلفا بانک، اتکریتیه، روسیا و پرومسویابانک را نیز تحریم کرد.

     فرانسه حساب بانکی  همه روس‌ها را می‌بندد

وزیر دارایی فرانسه اعلام کرد که مقامات این کشور قصد دارند حساب افراد تبعه روسیه که تحت تحریم‌های مرتبط با اوکراین قرار دارند، مسدود کنند و این تصمیم به زودی اتخاذ خواهد شد. برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه روز جمعه اعلام کرد که مقامات این کشور قصد دارند تمام حساب‌های افراد تبعه روسیه که تحت تحریم‌های مرتبط با اوکراین قرار دارند، مسدود کنند و این تصمیم به زودی اتخاذ خواهد شد.امروز از اداره اصلی دارایی عمومی خواستم تا همه حساب‌های روس‌های تحت تحریم اروپا را در حال حاضر شناسایی کند.  این وزیر افزود: ما از همه ابزارهای لازم برای مسدود کردن حساب شخصیت‌های سیاسی و اقتصادی روسیه در فرانسه با تحریم علیه آنها استفاده خواهیم کرد.لومر همچنین تأکید کرد که این تصمیمات طی ساعات آینده اتخاذ خواهد شد.

    آلمان تحریم‌های اتحادیه اروپا را  علت مسدود شدن بانک‌های روسی اعلام کرد

وزیر دارایی آلمان اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین منجر به مسدود شدن تقریباً کامل فعالیت بانک‌های روسی در کشورش شده است. به گزارش راشاتودی، کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا به دلیل عملیات نظامی روسیه در اوکراین منجر به مسدود شدن تقریباً کامل فعالیت بانک‌های روسی در کشورش شده است. لیندنر گفت که تنها تراکنش‌هایی که هنوز مجاز هستند، مربوط به معاملاتی می‌شود که توسط شرکت‌های آلمانی برای پرداخت هزینه گاز روسیه صورت می‌گیرند. این وزیر آلمانی در ادامه گفت: در حال حاضر محاصره کامل بانک‌های روسیه وجود دارد. بنابراین، گردش مالی تجاری با شرکت‌های روسی عملا مسدود شده است.در برخی موارد، معاملات همچنان امکان پذیر است. به عنوان مثال، پرداخت هزینه تامین گاز صورت می‌گیرد تا شرکت‌های آلمانی بتوانند به شرکت‌های تابعه خود در روسیه نقل و انتقالات (مالی) را انجام دهند. لیندنر در ویدئویی که روز جمعه در حساب توییتر وزارت دارایی آلمان منتشر شد، اضافه کرد که آلمان تامین انرژی را تضمین کرده و برای عواقب احتمالی تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه آماده است. با این حال، وی اذعان کرد که دولت آلمان در حال حاضر مطمئن نیست که این تحریم‌ها چه پیامدهای دقیقی خواهد داشت و می‌تواند منجر به تورم بیشتر شود. به گفته لیندنر، اتحادیه اروپا می‌تواند تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کند، اما این اتحادیه باید مطمئن می‌شد که این تحریم‌ها به‌طور خاص فقط بر اقتصاد روسیه تأثیر می‌گذارد. دولت آلمان روز جمعه اعلام کرد که هیچ تحریمی علیه بخش انرژی روسیه برنامه‌ریزی نشده است، چرا که چنین اقداماتی می‌تواند به برلین بیشتر از مسکو آسیب برساند.

 

ارسال نظر