کاهش قیمت دلار به کانال 25 هزار تومان

۱۴۰۰/۱۲/۰۱ - ۰۰:۴۵:۰۳
کد خبر: ۱۸۷۰۸۱

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز شنبه 30 بهمن 1400، تحت تاثیر اخبار تحولات اوکراین و اظهارنظرها و واکنش‌های مختلف اوکراین، روسیه، امریکا، اروپا و اعضای ناتو، قیمت طلا افزایش یافته و هر اونس طلا به 1897 دلار رسیده و در مرز 1900 دلار قرار گرفته است. براین اساس، طبیعی است که قیمت طلا و سکه نیز متاثر از رشد قیمت اونس جهانی طلا در حال افزایش باشد اما از سوی دیگر، تحولات مربوط به مذاکرات وین و پیشرفت در روند مذاکرات موجب شده که قیمت دلار در بازار آزاد کاهش یافته و به کانال 25 هزار تومان رسیده است.  قیمت دلار عصر جمعه 29 بهمن معادل 25970 تومان گزارش شد و روز شنبه نیز قیمت دلار در مرز ورود به کانال 25 هزار تومانی قرار داشته است. در نتیجه قیمت سکه به 11 میلیون و 750 هزار تومان کاهش یافته است.  قیمت طلای 18عیار هر گرم یک میلیون و 118 هزارتومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 11 میلیون و 770 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 11 میلیون و 700هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 650 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 650 هزار تومان و سکه یک‌گرمی 2 میلیون و 300 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24عیار در هر گرم یک میلیون و 584 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 148 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 24 هزار و 959 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 24 هزار و‌ 711 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 28 هزار و 972 تومان و قیمت خرید یورو نیز 28 هزار و 684 هزار اعلام شده است.قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات هفته گذشته به ۱۸۹۸ دلار و ۴۳ سنت رسید.به گزارش رویترز، در حالی که امیدها به کاهش تنش‌ها بین روسیه و امریکا بر سر اوکراین از طریق دیپلماسی تا حدودی موجب برقراری آرامش در بازارهای مواد خام شده است قیمت طلا روز جمعه اندکی کاهش داشت و از رقم 1900 دلار عقب نشست، اما تداوم نگرانی‌ها از اوضاع اوکراین سبب شد تا فلز زرد همچنان در مسیر ثبت سومین افزایش هفتگی متوالی باقی بماند.بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا در پایان معاملات روز جمعه بدون تغییری محسوس به 1898 دلار و 43 سنت رسید. در این هفته قیمت طلا شاهد رشد حدودا 1.9 دلاری بود. قیمت فلز زرد در پایان معاملات آتی دیروز برای تحویل در ماه آوریل هم با 0.12 درصد کاهش به 1899 دلار و 80 سنت رسید.باب هابرکورن تحلیلگر موسسه آرجی‌او در این باره گفت: «جدیدترین تحولات مربوط به اوضاع اوکراین مثبت بوده و این موجب افت اندک قیمت طلا شده است.» این عقب‌نشینی کوتاه‌مدت خواهد بود زیرا تداوم تنش‌ها موجب افزایش مجدد قیمت طلا خواهد شد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا و سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه قرار است هفته آینده با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند و همین موضوع تا حدودی از نگرانی سرمایه‌گذاران کاسته و موجب کاهش تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا گشته است.اما روز گذشته خبرگزاری‌های روسی دیروز از وقوع یک انفجار در شهر دونتسک در شرق اوکراین خبر دادند. پس از آنکه 

جدایی طلبان حامی روسیه از غیرنظامیان ساکن مناطق درگیر در شرق اوکراین خواستند که این مناطق را تخلیه کنند، جو بایدن رییس‌جمهور امریکا شب گذشته گفت، پوتین تصمیم گرفته طی روزهای آینده به اوکراین حمله کند.نرخ دلار در صرافی‌های بانکی (شنبه، ۳۰ بهمن‌ماه) با ۵۱۲ تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ هزار و ۷۳۱ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو با افزایش ۶۵ تومانی نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۸۷۰ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۴۸۵ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۸ هزار و ۵۸۳ هزار تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۹۹۹ تومان و نرخ فروش آن ۲۵ هزار و ۲۲۶۶ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۸ هزار و ۳۱۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۵۷۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۲۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۲۱۵ تومان معامله شد.افزایش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی از ابتدای امسال شروع شد و از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. نوسان قیمت‌ دلار در صرافی‌های بانکی ادامه داشت و به‌طور مشخص در ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود. در روزهای سرد زمستانی نرخ ارز نیز سیر نزولی را شروع کرد، به این صورت که پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در آخرین روزهای دی ماه (۲۷ دی ماه) دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. البته نرخ دلار از ۱۷ بهمن ماه در کانال ۲۴ هزار تومان نوسان داشته است.

    بیت‌کوین به زیر 41 هزار دلار سقوط کرد

در حالی که دوباره نگرانی‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین بر بازارهای جهانی از جمله دارایی‌هایی با ریسک بالا فشار وارد کرد، قیمت بیت‌کوین به زیر ۴۱ هزار دلار سقوط کرد.به گزارش راشاتودی، در حالی که دوباره نگرانی‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین بر بازارهای جهانی از جمله دارایی‌هایی با ریسک بالا فشار وارد کرد، قیمت بیت‌کوین به زیر 41 هزار دلار سقوط کرد.بر اساس این گزارش، بزرگ‌ترین ارز رمزنگاری شده جهان به میزان 7.4 درصد کاهش یافت، در حالی که اتر، دومین توکن بزرگ ارزهای دیجیتال، 8.2 درصد سقوط کرد و پولکادات منجر به نزول توکن‌های با ارزش کمتر که با نام آلت‌کوین شناخته می‌شوند، شد.باربارا متیوز، بنیانگذار و مدیر اجرایی BCMSstrategy، در این باره گفت: وضعیت ژئوپلیتیکی در اروپا و اوکراین تأثیر محسوسی دارد. اما من معتقدم میزان تاثیر سیاست پولی بر ایجاد عدم اطمینان و نوسان در بازارها نادیده گرفته شده است.

 

ارسال نظر