یادداشت

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ - ۰۱:۵۵:۵۲
کد خبر: ۱۸۷۰۶۶

یک‌ششم وام مسکن می‌پرد

متوسط قیمت هر برگ اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند افزایشی خود به ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ تومان رسید که بدین‌ترتیب زوجین تهرانی برای دریافت امتیاز وام ۴۸۰ میلیون تومانی باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کنند و در واقع یک ششم از مبلغ وام را برای خرید اوراق اختصاص دهند. به گزارش ایسنا، زمانی که سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق در اواخر شهریور ماه ۱۴۰۰ افزایش یافت و در تهران به ۴۸۰ میلیون تومان رسید متوسط قیمت هر برگ اوراق حدود ۵۰ هزار تومان بود که بعد از آن در مسیر صعود قرار گرفت تا جایی که در روز ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۰ به میانگین ۱۶۲ هزار و ۹۲۵ هزار تومان رسیده است. فقط در یک روز منتهی به ۲۷ بهمن ماه قیمت از حدود ۱۵۵ هزار تومان به حدود ۱۶۳ هزار تومان رسید. بعد از جهش قیمت مسکن طی چهار سال گذشته که به خروج متقاضیان مصرفی از بازار مسکن انجامید، وام خرید مسکن از طریق امتیاز اوراق، به نوعی مناسبترین تسهیلات برای خانه‌دار شدن محسوب می‌شد. در حال حاضر سقف این تسهیلات برای زوجین در شهر تهران ۴۰۰ میلیون تومان است که قابلیت تجمیع با وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله را دارد. این رقم برای مراکز استان‌ها و شهرهای بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۳۲۰ میلیون تومان به اضافه ۸۰ میلیون تومان وام جعاله است. در سایر مناطق شهری نیز وام اوراق برای زوجین ۲۴۰ میلیون تومان است. با این تسهیلات نیز می‌توان وام ۸۰ میلیون تومانی جعاله را دریافت کرد. نرخ سود این تسهیلات ۱۷.۵ درصد، مدت بازپرداخت وام ۴۰۰ میلیونی ۱۲ سال و تسهیلات ۸۰ میلیونی جعاله ۵ سال است. از طرف دیگر بانک مسکن روز ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که به مناسبت هشتاد و سومین سالگرد تاسیس این بانک، هزینه دریافت تسهیلات مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم ۵۰ درصد کاهش یافته است. مدت زمان استفاده از این مشوق تا یک ماه اعلام و البته سپس تا ۱۵ بهمن ماه تمدید شد. به تازگی نیز مهلت استفاده از این طرح تا پایان اسفندماه تمدید شد. وام ۴۸۰ میلیون تومانی اوراق تسهیلات مسکن می‌تواند بخش قابل توجهی از قیمت خانه در جنوب تهران را پوشش دهد. در برخی مناطق جنوبی تهران می‌توان با رقم‌هایی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان صاحب خانه شد. به دنبال افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق تسه و همچنین نصف شدن تعداد برگه‌های لازم برای دریافت امتیاز این وام، تقاضا برای دریافت تسهیلات افزایش پیدا کرد و به نظر می‌رسد همین مساله در رشد قیمت این نوع وام موثر بوده است؛ تا جایی که از شهریورماه تاکنون قیمت هر برگه اوراق حدود ۲۲۵ درصد افزایش یافته و به نوعی مانع برای استفاده از این وام تبدیل شده است. در حال حاضر برای دریافت تسهیلات ۴۸۰ میلیون تومانی مسکن باید ۷۸ میلیون و ۲۰۴ هزار تومان هزینه کرد.

تسهیلات تکلیفی باید متناسب با منابع بانک‌ها باشد

رییس کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی گفت: تقاضای ما از قانونگذار و مراجع نظارتی این است که تسهیلات تکلیفی متناسب با منابعی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد، برقرار باشد. کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان درباره افزایش مبلغ وام ازدواج که توسط مجلس شورای اسلامی در بودجه ۱۴۰۱ به بانک‌ها تکلیف شده است، اظهار کرد: در شبکه بانکی، قانون محور اصلی کار است اما تقاضای کلی ما از مجموعه قانونگذاران کشور و روسای ۳قوه این است که تسهیلات تکلیفی در حداقل خودش باشد؛ چرا که تسهیلات تکلیفی به‌طور کلی کارایی شبکه بانکی و منابع مردم را کاهش می‌دهد.  وی با بیان اینکه بانک‌ها در حوزه قرض الحسنه ازدواج یا کسب و کارهای کوچک و سازمان‌های حمایتی نهایت همکاری و همراهی را دارند، افزود: تلاش ما در بانک این است که تمام مصوباتی که ابلاغ می‌شود را اجرا کنیم؛ اما تقاضای ما از قانونگذار و مرجع نظارتی این است که تسهیلات تکلیفی متناسب با منابعی که در اختیار بانک‌ها قرار می‌گیرد برقرار باشد تا مردم عزیز مکدر نشوند و صفی شکل نگیرد و باعث نارضایتی شود.  رییس شورای عالی کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی اظهار کرد: تسهیلات خرد اصولا برای رفع نیازهای ضروری مردم اعم از کسب‌وکارهای کوچک و خانوادگی مطرح است که باید روش‌هایی را برای اعطای تسهیلات به کار بگیریم که مردم با کمترین سختگیری به آن دسترسی داشته باشند.  وی ادامه داد: برهمین اساس، طرح شمولیت مالی که بانک مرکزی و حوزه امور بانکی وزارت اقتصاد آن را دنبال می‌کنند برای این است که مردم دسترسی بهتری به تسهیلات خرد داشته باشند. 

ارزش چند میلیاردی  سکه‌های عتیقه

آن‌طور که سخنگوی گمرک ایران خبر داده محموله‌ای حاوی ۵۷۰ قلم جنس و سکه عتیقه قبل از خروج از کشور، کشف شده است که ارزش سنگینی نیز دارد.

سید روح‌الله‌ لطیفی در اعلام جزییات این کشف که به تازگی انجام شده است توضیح داد که کامیونی که در پوشش حمل اثاثیه منزل مقادیر زیادی سکه و اجناس عتیقه را حمل می‌کرد که بخشی از آن قدمتی ۳۰۰۰ ساله داشت، توسط گمرک متوقف و حدود۵۷۰ قلم جنس و سکه عتیقه قبل از خروج از کشور، کشف شد.

به گفته وی کامیونی که محموله‌اش را اثاثیه منزل به مقصد کانادا اظهار کرده بود، در بررسی و کنترل کارشناسان گمرک در مرز بازرگان و قبل از خروج از کشور به ترکیه، مورد بررسی قرار گرفت و بیش از ۵۷۰ قطعه اجناس، کتب و سکه‌های قدیمی در خلال محموله دسته دوم منزل کشف شد که برخی از سکه‌ها بر اساس نظر کارشناسان چندین میلیارد تومان ارزش‌گذاری می‌شوند.

 

ارسال نظر