رویداد

۱۴۰۰/۱۱/۲۸ - ۰۲:۱۶:۵۰
کد خبر: ۱۸۷۰۱۹

اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها از دستورات سرپیچی کنند

دادستان کل کشور گفت: باید توجه داشته باشیم که حدود ۹۸ درصد سرمایه بانک‌ها سرمایه و سپرده مردم است و ماهم باید مدافع این حق مردم و بانک‌ها هم باشیم، اما اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها برخلاف دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های بانک مرکزی اقدام کنند. دریافت سود مرکب‌هم براساس شرع اسلام حرام است و هم بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ممنوع است و ما اجازه نمی‌دهیم بانک‌ها از دستورات سرپیچی کنند. وی افزود: بخش دولتی و بخش خصوصی باید مکمل و همراه هم باشند تا بتوان به مشکلات فائق آمد. اخیرا هم مقام معظم رهبری جلسه با تولیدکنندگان داشتند و به برخی مسائل اشاره و سرفصل‌هایی را هم برای برون‌رفت از مشکلات اعلام کردند. اکنون باید بخش خصوصی با کمک دولت عزم خود را جزم کند و با تلاش خود به دنبال پیشرفت و رونق اقتصاد کشور باشد. منتظری بر همکاری و تعامل همه‌جانبه دستگاه قضایی با تولیدکنندگان تاکید کرد و گفت: وضعیت معیشتی کارگران وضعیت خوبی نیست و همه باید کمک کنند تا رضایت کارگرها جلب شود. باید حقوق این قشر زحمتکش رعایت شود. طبیعتاً مشکلات کارگری وجود دارد و باید مجلس شورای اسلامی و دولت شرایطی ایجاد کنند که هم شرایط کارگر و هم شرایط کارفرما بهبود یافته و مشکلات پیش رو حل و فصل شود.در پایان این مراسم از صاحبان صنایع و تولیدکنندگان برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر به عمل آمد.

بدبینی بانک جهانی نسبت به راهکار کنترل تورم

رییس بانک جهانی گفت: افزایش تدریجی نرخ بهره و کاهش نرخ اوراق قرضه نمی‌تواند تورم را کنترل کند. به گزارش رویترز، دیوید مالپاس، رییس بانک جهانی گفت که افزایش تدریجی نرخ بهره بانک مرکزی و کاهش خرید اوراق قرضه به احتمال زیاد نمی‌تواند تورمی که بیشترین ضربه را به فقرای جهان وارد می‌کند کنترل کند. مالپاس در جریان یک رویداد آنلاین برای ارایه آخرین گزارش توسعه بانک گفت: «افزایش تدریجی نرخ بهره همچنان باعث پایین یا منفی‌شدن نرخ بهره واقعی خواهد شد.»

احتمال پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی انگلیس

وزیر امورخارجه بریتانیا خطاب به همتای ایرانی خود گفته که بریتانیا امیدوار است به زودی بتواند بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی خود را بازپرداخت کند. به گزارش گاردین، بر اساس گزارشی که از مکالمه تلفنی وزیر امور خارجه انگلیس با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه تهران منتشر شده، لیز تروس گفته که امیدوار است بریتانیا به زودی در موقعیتی قرار گیرد که بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی معوق به ایران را بپردازد. مقام‌های دولت بریتانیا در حال بررسی راه‌های قانونی برای پرداخت بدهی تاریخی بریتانیا هستند، اگرچه تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی علیه ایران، این کار را دشوار کرده است. وزارت خارجه بریتانیا به خبرنگاران در مورد این تماس اطلاع نداد، اما تایید کرد که این گفت‌وگو در روز دوشنبه انجام شده و گفت: ما به بررسی فوری گزینه‌ها برای حل این پرونده ادامه می‌دهیم. در این بیانیه آمده که بریتانیا همیشه متعهد به پرداخت این بدهی بوده است. مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران در وین به مرحله تعیین‌کننده رسیده و این امکان وجود دارد که تروس به نفع هر دو طرف در رسیدن به توافق تاکید کند. به گزارش ایران، تروس از تهران برای اسکان ۲ میلیون پناهجوی افغان تمجید کرد. به گفته وزارت امور خارجه، امیرعبداللهیان روابط دو کشور را مثبت ارزیابی کرد. سیمون کاونی، وزیر امور خارجه ایرلند، روز دوشنبه در تهران بود. وی در گذشته به عنوان مصالحه‌کننده در مورد مسائل زندانیان سیاسی عمل کرده است. ماه گذشته در پارلمان بریتانیا، بوریس جانسون بار دیگر تهدید تحریم‌ها را عامل بلوک پول پرداختی دانست. مذاکرات وین به معنای لغو بسیاری از تحریم‌ها خواهد بود، اما گفته می‌شود که بریتانیا از زمان برگزیت مسوول قوانین تحریمی خود بوده و اگر در مذاکره گسترده‌تری درگیر نشود، می‌تواند بدهی خود را اکنون بپردازد.

کره جنوبی به دنبال افزایش واردات از ایران

رسانه‌های کره جنوبی از برنامه این کشور برای ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از سه سال وقفه خبر دادند. وزارت امور خارجه کره جنوبی روز چهارشنبه اعلام کرد این کشور و ایران رایزنی‌هایی برای بحث در مورد راه‌های حل اختلافات چندساله بر سر دارایی‌های بلوکه‌شده ایران تحت تحریم‌های امریکا انجام داده‌اند. به نوشته خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، در حالی که مذاکرات چندجانبه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران وارد مرحله نهایی می‌شود، بانکداران ایرانی و مقامات شرکت ملی نفت ایران هم‌اکنون در کره جنوبی هستند تا با مقامات سئول دیدار و درباره مسائل اقتصادی معلق گفت‌وگو کنند.  بیش از ۷ میلیارد دلار از وجوه ایران در دو بانک کره‌ای تحت تحریم‌های ایالات متحده بلوکه شده است. در این دیدار دو روزه که از روز سه‌شنبه آغاز شده، دو طرف درباره گزینه‌های پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران و امکان ازسرگیری تجارت نفت به منظور آماده‌سازی برای کاهش احتمالی تحریم‌های امریکا علیه ایران مذاکره کردند. تا پیش از تحریم‌ها، ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را دارد، تأمین‌کننده اصلی نفت کره جنوبی بود. پس از تحریم‌های امریکا و عدم صدور معافیت در ماه مه سال ۲۰۱۹، کره جنوبی خرید نفت از ایران را متوقف و متعاقب آن واردات نفت از امریکا را افزایش داد.  خبرگزاری بلومبرگ نیز در این زمینه نوشته است: به نظر می‌رسد ایران در حال برداشتن گام‌هایی برای بازگشت رسمی خود به بازار بین‌المللی نفت پس از بیش از سه سال است.

 

ارسال نظر