سقوط دلار به کانال 25 هزار تومان

۱۴۰۰/۱۱/۲۰ - ۰۰:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۸۶۷۹۰
سقوط دلار به کانال 25 هزار تومان

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

 روز سه‌شنبه 19 بهمن 1400، در بازار آزاد هر دلار امریکا 26 هزار و 250 تومان و درهم امارات 7 هزار و 210 تومان معامله شد. در ساعات عصر نیز دلار تا 25960 تومان کاهش یافت. قیمت سکه نیز در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید. براین اساس، قیمت دلار متاثر از مذاکرات برجام، به کانال 25 هزار تومان سقوط کرده است و به عقیده برخی کارشناسان تا مرز 25 هزار تومان نیز کاهش خواهد یافت. عده‌ای از ناظران سیاسی و اقتصادی معتقدند که مذاکرات درهفته پایانی و دور پایانی برای تحقق یک نوع توافق قرار دارد و این توافق هرچه باشد با معافیت‌های تحریم ایران و گشایش در درآمدهای ارزی، آزادسازی پول‌های بلوکه شده همراه خواهد بود و نه تنها هزینه مبادله را کاهش داده و روابط خارجی را بهتر می‌کند، بلکه گشایش‌های ارزی نیز ایجاد کرده و بازار ارز در شرایط بهتری قرار خواهد گرفت. اما از سوی دیگر برخی صاحب نظران با اشاره به رشد شدید حجم نقدینگی در چهارسال اخیر و بعد از خروج امریکا از برجام، معتقدند که کسری بودجه و رشد نقدینگی، رشد پایین اقتصاد و رشد منفی سرمایه‌گذاری، عملا شرایط را برای کاهش شدید نرخ ارز فراهم نخواهد کرد. لذا نقدینگی و تورم سال‌های اخیر و وضعیت شاخص‌های اقتصادی در دهه 1390 تا 1400 عملا باعث رشد قیمت دلار شده و تمایل به کاهش شدید را از بین برده است. حال باید دید که اثر شاخص‌های کلان و توافق با غرب در مذاکرات وین، تا چه حد می‌تواند روی قیمت ارز و طلا اثرگذار باشد. 

    تداوم کاهش قیمت دلار  در کانال ۲۴ هزار تومان 

نرخ دلار (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در صرافی‌های بانکی با ۲۷۲ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با قیمت ۲۴ هزار و ۳۴۵ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با کاهش ۶۰۵ تومانی نسبت به روز گذشته برابر با ۲۸ هزار و ۱۵۸ تومان بود.قیمت خرید هر دلار ۲۴ هزار و ۱۰۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۷ هزار و ۸۷۸ هزار تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۴ هزار و ۳۵۳ تومان و نرخ فروش آن ۲۴ هزار و ۵۷۴ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۷ هزار و ۸۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۸ هزار و ۹۳ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۴۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۶ هزار تومان نوسان داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از یک هفته گذشته پس از ۶ ماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و با ادامه کاهش قیمت‌ها از ۲۷ دی‌ماه پس از چند ماه دوباره به کانال ۲۵ هزار تومان بازگشت. از روز گذشته دلار در صرافی بانکی پس از ماه‌ها تنزل به رقم ۲۴ هزار تومان بازگشت.

    سکه ۱۳۰ هزار تومان ارزان شد

قیمت سکه (سه‌شنبه، ۱۹ بهمن‌ماه) در بازار تهران با ۱۳۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۱ میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۵۹ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۲۳ هزار تومان شد.اونس جهانی طلا نیز با قیمت یک‌هزار و ۸۱۹ دلار و ۹۴ سنت معامله شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چند هفته گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت. از ۲۷ دی ماه دلار وارد کانال ۲۵ هزار تومان شده بود و مقاومت دو هفته‌ای را شکست و به کانال ۲۴ هزار تومان ورود کرد. با کاهش قابل توجه نرخ دلار در صرافی‌ بانکی با رقم ۲۴ هزار تومان و بازار آزاد که با رقم ۲۶ هزار تومان معامله شد، سکه و طلا نیز کاهش بهای قابل توجهی داشت.

    یورو کاهش یافت

جهش یورو در آستانه تورم ایالات‌متحده متوقف می‌شود زیرا در حالی که معامله‌گران منتظر آمارهای تورم ایالات‌متحده بودند که در اواخر هفته منتشر ‌شود، باعث افزایش دلار شد و این موضوع در کاهش یورو نیز تاثیر داشت. به گزارش رویترز، دلار در معاملات اولیه آسیا با ۰.۱ درصد بالاتر از ین به ۱۱۵.۲۲ رسید و شاخص دلار امریکا در ۹۵.۴۲ نوسان داشت. با افزایش محتاطانه بازارهای سهام در اروپا، بیت کوین و دلار استرالیا یک شبه افزایش یافتند. بیت‌کوین برای اولین‌بار در نزدیک به یک ماه گذشته از میانگین ۵۰ روزه خود به بالای ۴۴ هزار دلار رسید و در چهار دوره بیش از ۱۷ درصد افزایش یافت.بازارهای آتی چشم‌انداز افزایش دلار را حمایت می‌کنند زیرا دلار نیوزیلند افزایش اندکی در یک شب را تجربه و ۰.۶۶ دلار را حفظ کرد و پوند در ۱.۳۵ دلار ثابت بود.

    رشیدی کوچی: نباید فرصت طلایی ارزهای دیجیتال را با محدودسازی داخلی از دست بدهیم

یک عضو فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس تاکید کرد: اکنون طلایی‌ترین زمان برای استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های داخلی برای تبادل ارزهای دیجیتال بوده و نباید اجازه داد با سیاست‌های غلط محدودسازی که تجربه ثابت کرده ناکام هستند، این فرصت از دست برود.جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت قانون‌گذاری درحوزه رمز ارز و ساماندهی پلتفرم‌های داخلی تبادل آن، بیان کرد: بنده از چندی پیش به این موضوع تاکید داشتم. خیلی از افراد جامعه که عمدتا جوان‌ها هستند به سمت رمزارزها حرکت کرده و خوشبختانه در حال حاضر طالب استفاده از پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های داخلی هستند. یکی از مزیت‌های پلتفرم‌های داخلی تبادل رمز ارز قابلیت نظارت بر روی آنان می‌باشد. باتوجه به استقبال بخش قابل توجه‌ای از جامعه از پلتفرم‌های داخلی و ظرفیت‌های خوبی که این پلتفرم‌ها دارند باید هرچه سریع‌تر نسبت به ساماندهی پلتفرم‌های داخلی اقدام شود.وی اظهار کرد: به جای آنکه به دنبال محدود‌سازی یا قطع دسترسی برای تبادل ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های داخلی باشیم باید از فرصت طلایی موجود حداکثر استفاده را ببریم.  اکنون ما فرصتی طلایی در دست داریم و قبل از آنکه افراد جامعه بخواهند به سمت پلتفرم‌های خارجی که هیچ گونه نظارتی بر آنان نیست حرکت کنند، باید پلتفرم‌های داخلی تبادل رمزارز را ساماندهی کنیم. اکنون طلایی‌ترین زمان است و به جای آنکه به دنبال بستن و محدودسازی فعالیت پلتفرم‌های داخلی باشیم باید از آنها حمایت کرده و آنان را ساماندهی کنیم. تجربه تا به ثابت کرده که مسیر محدودسازی و بستن نه تنها جواب نداده بلکه باعث شده تا مردم به اجبار به سمت پلتفرم‌های خارجی سوق پیدا کنند.نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: وقت آن است که شورای عالی فضای مجازی، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و مجلس متفق به میدان آمده و با یک تصمیم‌گیری درست مسیر را برای سرمایه‌گذاری و تبادل ارزها دیجیتال در بستر پلتفرم‌های داخلی فراهم کنند.بنده به‌شدت مخالف محدودسازی یا قطع دسترسی برای تبادل ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های داخلی هستم. این شیوه قطعا راهکار موثری نبوده و منجر به هدایت مردم به سمت پلتفرم‌های خارجی که هیچ نظارتی بر روی آنان نیست می‌شود. در نهایت این شیوه مدیریت به ضرر مردم و نظام خواهد بود.

   تبادل ارزهای دیجیتال  واقعیتی نوین در سطح دنیاست

وی تاکید کرد: لازم است مدیریت درستی مبتنی بر واقعیت‌های جامعه در این حوزه اعمال شود. ارزهای دیجیتال یک واقعیت در سطح دنیا است که شکل گرفته و روز به روز نیز قوام پیدا می‌کند.رمز ارزها غیرقانونی نیستند بلکه مشکل ما فقدان قانون در این حوزه است. با توجه به اینکه کشور ما در صدر کشورهای تحریم شده قرار دارد می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی صحیح و اجرای قوانین درست از این فرصت که ارزهای دیجیتال ایجاد کرده‌اند، به نفع کشور استفاده کنیم تا اینکه با یک نگاه بسته به سمت محدودسازی داخلی این حوزه قدم‌برداریم. قطعا مردم مسیر خود را می‌روند پس چه بهتر است که دولت و حاکمیت نیز در این مسیر با برنامه‌ریزی دقیقی که انجام می‌دهد در کنار مردم بوده و به نفع کشور قدم بردارد.

 

ارسال نظر