افت قیمت سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان

۱۴۰۰/۱۰/۲۱ - ۰۲:۴۷:۵۸
کد خبر: ۱۸۵۸۱۷
افت  قیمت  سکه  به کانال  ۱۱ میلیون  تومان

دلار در کانال 27 هزار تومان و در انتظار ورود به کانال 26 هزار تومانی 

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

نرخ دلار دوشنبه، ۲۰ دی‌ماه 1400 در بازار آزاد به 27700 تومان و نرخ درهم به 75630 تومان کاهش یافت و به دنبال آن قیمت سکه نیز بین 11.9 میلیون تا 11 میلیون و 970 هزار تومان معامله شد. براین اساس با کاهش قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان، قیمت سکه نیز به کانال 11 میلیون تومان افت کرده است. 

فعالان بازار می‌گویند که تحت تاثیر اخبار مثبت مذاکرات و موضع‌گیری مسوولان ارشد نظام، بازار ارز در انتظار کاهش نرخ‌هاست و روز دوشنبه نرخ دلار تا 27300 تومان نیز کاهش یافت و در آستانه ورود به کانال 26 هزار تومان بود و به نظر می‌رسد که در روزهای آینده به کانال 26 هزار تومان وارد خواهد شد.  در صرافی‌های بانکی نیز دلار با ۱۰۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۶ هزار و ۷۳۷ تومان معامله شد. آخرین بار خرداد ماه امسال دلار در کانال ۲۶ هزار تومان قرار داشت.قیمت فروش یورو با ۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۳۲۳ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۲۰۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۷۲۲ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۵ هزار و ۹۵۱ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۱۸۶ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۴۸۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۷۵۴ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۲۵۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۸۷۱ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده بود و از چهارشنبه گذشته پس از ۶ ماه دلار وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و از ابتدای هفته در این کانال نیز کاهش داشت. نایب اتحادیه طلا و جواهر گفت: ۲۰ دی‌ماه، با کاهش نرخ ارز، قیمت طلا و سکه در بازار با افت همراه است.محمد کشتی آرای افزود: انس جهانی ۱۷۹۵ دلار عرضه می‌شود ضمن اینکه هم‌اکنون قیمت سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بفروش می‌رسد.

هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار, ۱ میلیون و ۱۷۲ هزار تومان فروخته می‌شود.

ارزش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۴۶۷ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به رقم ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۸۶ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۴۰ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با نرخ یک‌هزار و ۷۹۸ دلار معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی از چهارشنبه گذشته پس از مدت‌ها تثبیت قیمت در کانال ۲۷ هزار تومان، به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت و این کاهش قیمت‌ها موجب افت قیمت سکه در روزهای گذشته شده و سکه به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت در حالی که سکه از شهریورماه در کانال ۱۲ میلیون تومان و حتی در برخی روزها ۱۳ میلیون تومان معامله می‌شد.

 

ارسال نظر