بازار ارز و طلا در مسیر ریزش

۱۴۰۰/۱۰/۲۰ - ۰۲:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۸۵۷۹۰
بازار ارز و طلا  در مسیر ریزش

 با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیرعامل بانک ملی، از خودپرداز ارزی و کارت ارزی و ریالی رونمایی شد و افراد دارای حساب ارزی می‌توانند از خدمات دستگاه‌های خودپرداز برخوردار شوند.سامانه کارا افتتاح شد و افراد از این پس می‌توانند حساب ارزی در بانک ملی افتتاح کنند و سپس کارتی در اختیار آنها قرار می‌گیرد که با استفاده از آن می‌توانند خرید ریالی داشته باشند.«محمدرضا فرزین» افزود: براین اساس افراد می‌توانند با ارزی که در حساب‌های بانک ملی خواهند داشت حساب ارزی داشته باشند و هر زمان که مایل باشند می‌توانند ارز خود را برداشت یا واریز کنند.همچنین حساب ارزی غیرحضوری نیز افتتاح شد و از این پس افراد و صرافی می‌توانند به صورت غیرحضوری افتتاح حساب داشته باشند.نخستین‌بار است که در سیستم بانکی کارت ارزی و ریالی داریم.افراد می‌توانند با کارت ارزی از خودپرداز برداشت ریالی داشته باشند و درصدد هستیم خودپردازهای ارزی را در بانک ملی افزایش دهیم. اکنون ۱۱ خودپرداز در سطح شهر فعال است و در ماه‌های آینده با خرید دستگاه‌های مربوطه این تعداد را افزایش خواهیم داد.

وی اظهار داشت: افراد می‌توانند افتتاح حساب ارزی داشته باشند و سقف برداشت از دستگاه روزانه ۵۰۰ یورو یا دلار در روز و سقف واریز نیز یک هزار دلار یا یورو است. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز گفت: سیاست اصلی و مهم وزارت اقتصاد این است که از هر ابزاری که بتواند بر کاهش تقاضای اسکناس ارز در کشور کمک و فرآیندها را تسهیل کند استقبال می‌کند.«سید احسان خاندوزی» افزود: شبکه بانکی از جهت کاهش تقاضای اسکناس ارز توان پیشرفت دارد و ابزارهای کمی در خدمات حوزه ارزی در کشور وجود دارد و هر کدام از نوآوری‌های مالی که بتواند به پیشرفته‌تر شدن سیستم، اتکا به حساب‌ها و کاهش تقاضای اسکناس ارز کمک کند، مورد حمایت وزارت اقتصاد است.

    نرخ‌ها در بازار 

از سوی دیگر، نرخ دلار روزیکشنبه، ۱۹ دی‌ماه در بازار آزاد بازهم کاهش یافت و به قیمت 27440 تا 27600 تومان معامله شد. قیمت درهم نیز به 7580 تومان رسید. قیمت سکه نیز کاهش یافته و به 12 میلیون و 70 هزار تومان رسید. دلار در صرافی‌های بانکی با ۵۱ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته، ۲۶ هزار و ۸۳۸ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو با ۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۵۲۵ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۳۰۷ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۶ هزار و ۳۳۱ تومان بودو این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۲۹ هزار و ۶۴۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۲۹ هزار و ۹۱۸ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۳۱۳ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۹۱۸ تومان معامله شد. قیمت سکه در بازار تهران با ۱۳۳ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۱۲‌ میلیون و ۳۶۷ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با نرخ یک‌هزار و ۷۹۶ دلار معامله شد.

    بازار ارز در مسیر ریزش

بازار ارز کشور پس از پشت سر گذاشتن روزهای ملتهب مهر و آذر بار دیگر به آرامش رسیده و با خالی شدن حباب ناشی از انتظارات در حال بازگشت به تعادل و ثبات است. نرخ دلار پس از صعود به کانال 30 هزار تومانی در ماه گذشته، موفق به شکست این نرخ نشد و آرزوهای سفته بازان و نوسانگیران افزایشی را با درجا زدن در این کانال بر باد داد. حالا و پس از عبور از روزهای غبارآلود گذشته حباب انتظارات ترکیده و نرخ ارز در حال کاهش و حرکت به سمت ثبات و تعادل است.سیگنال‌های کاهشی بازار ارز را محاصره کرده‌اند و توانی برای ایجاد شوک قیمتی در بازار ارز دیده نمی‌شود. به نظر می‌رسد حتی اخبار منفی از مذاکرات احیای برجام نیز 

پیش خور شده و پیشرفت هرچند اندک مذاکرات و افزایش خوشبینی‌ها به پایان خوش آن امیدها برای ماهی گرفتن دلالان و سفته بازان از آب گل آلود را به یاس تبدیل کرده است. در این گزارش آخرین تحولات بازار ارز و سیگنال‌های آن مورد بررسی قرار گرفته است: 

    پنچ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده کشور  آزاد شد

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس با بیان اینکه طی چند ماه اخیر فروش منابع نفتی کشور افزایش یافته و درآمدهای نفتی ما بیشتر شده است تاکید کرده است که حدود پنج میلیارد دلار از منابع بلوکه شده، آزاد شده که بخش عمده‌ای از آن وارد کشور و مابقی نیز تبدیل به خط اعتباری شده است.وی همچنین رایزنی‌های مثبت با همسایگان به ویژه عراق، پاکستان، عربستان، قطر و ترکمنستان را از دستاوردهای دولت و در راستای اقدامات استراتژیک سیاسی و اقتصادی کشور دانسته و از بهبود شرایط کشور سخن گفته است. در همین خصوص نیز رییس کل بانک مرکزی چندی پیش وصول درآمدهای ارزی کشور در سال جاری را  سه برابر مدت مشابه سال قبل اعلام کرده بود.

   آزادسازی منابع ایران در کره

وزارت امور خارجه کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد چوی جونگ کان معاون اول وزیر امور خارجه کره جنوبی با مذاکره‌کنندگان ارشد درگیر در مذاکرات احیای برجام در وین گفت‌وگو کرد. این وزارت‌خانه یک روز قبل (چهارشنبه) اعلام کرده بود که هیاتی به سرپرستی چوی جونگ کان به وین سفر می‌کند تا راه‌های حل مساله دارایی‌های مسدود شده ایران در کره را بررسی کنند. وزارت امور خارجه کره جنوبی پس از دیدار معاون وزیر خارجه آن با همتای ایرانی‌اش در وین، در بیانیه‌ای با اشاره به محورهای گفت‌وگوی آنها از موافقت طرف کره‌ای با انجام گرفتن فوری آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در بانک‌های کره‌ای خبر داد. گفتنی است بدهی کره به ایران حدود 7 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که در صورت پرداخت نقش مهمی در تامین ارز واردات کشور و کاهش نرخ ارز خواهد داشت.

  افزایش نرخ ارز در سامانه نیما

اختلاف قیمت ارز در سامانه نیما و بازار غیررسمی همواره یکی از چالش‌های مطرح در زمینه بازگشت ارزهای صادراتی به کشور و مورد انتقاد صادرکنندگان بوده است. در واقع بخشی از صادرکنندگان به دلیل آنکه بازگشت ارز به کشور از طریق سامانه نیما را به صرفه نمی‌دانستند از این امر استقبال نکرده و به خروج سرمایه از کشور یا قاچاق دامن زده‌اند. اما با سیاست‌های در نظر گرفته شده نرخ ارز در سامانه نیما طی روزهای اخیر افزایش یافته و از 23 هزار تومان به 25 هزار تومان رسیده است. این موضوع به‌طور قطع با استقبال صادرکنندگان مواجه و عرضه ارز در نیما را بیشتر خواهد کرد. عرضه بیشتر در نیما به معنای تسهیل و افزایش واردات و کاهش تقاضا در بازار آزاد است که موجبات کاهش نرخ غیررسمی را نیز به دنبال داشته و خواهد داشت.

    اقدامات بانک مرکزی  برای ساماندهی پرداخت ارز خدماتی

بانک مرکزی در یک ماه اخیر با دو اقدام ضربتی، دست دلالان و سفته بازان را از بازار اسکناس ارز کوتاهتر از پیش کرده و آرامشی نسبی را به صرافی‌ها تزریق کرده است به گونه‌ای که دیگر شاهد ایجاد صف‌های طویل در مقابل صرافی‌ها نیستیم. اقدام اول قطع پرداخت ارز سهمیه‌ای بر اساس کدملی و محدود کردن پرداخت ارز به موارد 25 گانه بر اساس مدارک بود. بر این اساس بانک مرکزی پرداخت 2200 دلار به هر کدملی را که به محملی برای جولان سودجویان و سفته بازان از طریق اجاره کارت ملی افراد تبدیل شده بود را ممنوع و منوط به ارایه مدارک مثبته کرد. همچنین بانک مرکزی در دومین اقدام خود به ساماندهی ارز مسافرتی پرداخت و میزان ارز پرداختی به مسافرت‌های زمینی را که قبلا 2200 دلار و برابر با مسافرت‌های هوایی بود را به 300 یورو کاهش داد. این رویکرد نیز نقش مهمی در کاهش تقلب سودجویانی که با بلیت مسافرت زمینی نسبت به دریافت ارز مسافرتی اقدام می‌کردند و سپس با کنسل کردن بلیت و فروش ارز در بازار آزاد به سود می‌رسیدند داشت. 

    سرفصل‌های صرافی‌ها

اگرچه به تازگی بانک مرکزی تغییراتی در سرفصل‌های ارایه ارز در صرافی‌ها ایجاد کرده و در اهم آن میزان فروش ارز مسافرتی توسط صرافی‌ها برای کشورهای با ویزا و بدون ویزا دستخوش تغییراتی شد، اما اعلام برخی صرافی‌ها در بازار ارز از کاهش مجدد سرفصل‌های ارایه ارز و همچنین اختصاص آن به بانک‌ها حکایت دارد.بانک مرکزی در هفته گذشته با هدف ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی تغییراتی در روند تخصیص آن به صرافی‌ها ایجاد کرد که براساس آن، سقف تعیین شده برای سهمیه ارز مسافرتی کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل ۲۰۰۰ یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست.اما به تازگی مشاهدات میدانی از برخی صرافی‌ها و اعلام برخی از آنها حاکی از آن است که ظاهرا دوباره در سرفصل‌های ۲۵ گانه ارایه ارز در صرافی‌ها تغییراتی صورت گرفته و تخصیص برخی از سرفصل‌ها به بانک‌ها داده شده است؛ موضوعی که با انتقاد فعالان بازار ارز مواجه شده و آنها این اقدام را عاملی در جهت حذف بسیاری از مشتریان صرافی‌ها می‌دانند.بانک مرکزی می‌گوید که تغییر جدیدی در سرفصل‌های ارایه ارز در صرافی‌ها اتفاق نیفتاده و مربوط به همان کاهش سقف تخصیص ارز مسافرتی از ۲۲۰۰ یورو به ۲۰۰۰ یورو برای کشورهای با ویزا و ۳۰۰ یورو برای کشورهای بدون ویزاست.در اعلام بانک مرکزی آمده که اگرچه تغییراتی در سرفصل‌های فروش ارز اعمال شده که جدید نیست ولی پیش از این و با درخواست صرافی‌ها مبنی براینکه تقاضای کمی برای برخی از سرفصل‌های ارزی وجود دارد، این سرفصل‌ها برعهده بانک‌ها قرار گرفته است، اما صرافی‌ها همچنان باید عمده خدمات ارزی همچون ارز مسافرتی، دانشجویی و نیازهای ارزی مردم را پاسخ دهند. از جمله تغییراتی که گفته می‌شود در سرفصل‌های ارایه ارز از سوی صرافی‌ها در سامانه سنا صورت گرفته، شامل کارمزد کارگزاران، درآمدهای ریالی شرکت‌های هواپیمایی خارجی، درآمدهای خالص ریالی کنسولی سفارتخانه‌های خارجی داخل کشور و نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و... است که این خدمات از این به بعد صرفا در بانک‌ها ارایه می‌شود. با این حال بررسی‌های صورت گرفته و گزارش‌های دریافتی از سامانه سنا به نوعی نشان‌دهنده اعمال تغییراتی در سرفصل‌های ارایه ارز در صرافی‌هاست که در تصاویر زیر قابل مشاهده است.

 

ارسال نظر