اخبار

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۰۱:۲۴:۲۹
کد خبر: ۱۸۵۶۴۵

راه‌اندازی پایلوت پول دیجیتال بانک مرکزی ایران

نشریه بین‌المللیCentral bank; payment news   در شماره نوامبر خود با ارایه گزارشی از فعالیت‌های بانک مرکزی ایران در حوزه فناوری‌های نوین، با اعلام اینکه ایران همچنان بر امکان ارایه پول دیجیتال بانک مرکزی تاکید دارد، به نقل از رییس کل بانک مرکزی نوشت: «پایلوت ریال دیجیتال بانک مرکزی پس از تایید شورای پول و اعتبار راه‌اندازی می‌شود».

این نشریه همچنین با اشاره به اظهارات رییس کل پیشین بانک مرکزی در خصوص راه‌اندازی پول دیجیتال، عنوان داشت: بررسی سوابق و اظهارات مدیران پیشین در بانک مرکزی ایران حکایت از این دارد که مقدمات کارشناسی در مورد پول دیجیتال بانک مرکزی ایران در شرف تکمیل است و به زودی راهبرد اجرایی و برنامه راه‌اندازی آزمایشی آن ارایه خواهد شد.

نشریه بین‌المللی central bank همچنین به اعلان خبری در خصوص سامانه پل نیز پرداخته و به نقل از معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ایران، راه‌اندازی پرداخت‌های لحظه‌ای در ماه دسامبر را اقدام مهمی در اکوسیستم پرداخت و بانکداری ایران برشمرده است.

همچنین تاکید شده که این سامانه هم‌اکنون پس از انجام آزمایشات نهایی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

این نشریه در گزارش خود می‌افزاید: سامانه جدید پرداخت لحظه‌ای (پل) به دنبال هماهنگی‌های گسترده با بازیگران بخش مالی و بانکی در ایران توسعه یافته و امکان پرداخت‌های ۲۴ ساعت در طی هفت روز هفته را فراهم می‌کند.

موافقت با رفع محدودیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در سال آینده

نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: تبصره‌های ابتدایی بودجه ۱۴۰۱ بررسی شد و نمایندگان با رفع محدودیت بانک‌ها برای انجام سرمایه‌گذاری موافقت کردند.

محمد خدابخشی، در تشریح نشست کمیسیون گفت: تبصره‌های یک تا ۵ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در جلسه امروز با حضور پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه، کارشناسان دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در جلسه قبل این کمیسیون تبصره‌های بودجه به کمیته‌های تخصصی برای بررسی واگذار شده بود که در این نشست گزارش کمیته اقتصادی در مورد ۵ تبصره ابتدایی بودجه در حوزه‌های نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی، شرکت‌های دولتی و واگذاری آنها، تامین مالی خارجی (فاینانس)، مشارکت با بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌ها و تامین مالی داخلی از محل اوراق مالی اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نایب‌رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه تبصره ۱ در خصوص حوزه‌های نفت و روابط مالی آن با دولت و صندوق توسعه ملی مراعا ماند و به جلسه دیگر واگذار شد، اظهار کرد: اعضای کمیسیون در تبصره دو بودجه با توجه به مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید در خصوص سرمایه‌گذاری بانک‌ها به دلیل رشد منفی سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر در کشور با رفع محدودیت بانک‌ها موافقت کردند تا آنها بتوانند، از طریق شرکت‌های تابعه خود سرمایه‌گذاری کنند. کمیسیون برنامه و بودجه براساس آیین نامه جدید مجلس در مورد نحوه بررسی بودجه در حال جمع‌بندی گزارش خود در خصوص کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ برای ارایه به صحن علنی است و روز یکشنبه در مجلس آن را قرائت خواهد کرد.

امکان مدیریت نقدینگی با تخصیص کارت‌های اعتباری

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: یکی از نکات مثبت کارت‌های اعتباری این است که نقدینگی موجود جامعه را مدیریت می‌کند. محمدرضا احمدی درباره تخصیص کارت‌های اعتباری در قالب زنجیره تامین اعتبار، اظهار کرد: یکی از نکات مثبت و مهم کارت‌های اعتباری این است که نقدینگی موجود جامعه را مدیریت می‌کند، زیرا امروزه هر اقدامی که از طریق تزریق پول انجام شود باعث افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور می‌شود. اما کارت‌های اعتباری بر اساس اعتبار می‌تواند این نقدینگی جامعه را کنترل کند و اعتبار موجود را به سمت هدف مورد نظر برساند از این رو این سیاست برای کوتاه‌مدت عالی است.به نظر بنده تخصیص کارت‌های اعتباری به مردم بر اساس اعتبار یک اقدام خوب و شایسته است، اما نکته‌ای که وجود دارد این است که باید تمام راه‌های دور زدن قانون کارت‌های اعتباری بسته شود تا شاهد دور زدن قانون در این امر نباشیم. احمدی با اشاره به راه‌های دور زدن قانون، تصریح کرد: مثلاً افرادی که این تسهیلات را دریافت می‌کنند می‌توانند با قراردادهای صوری از این کارت‌ها در جای دیگر استفاده کنند یعنی به نوعی کارت را بفروشند و پول نقد دریافت کنند که باید این موضوع حل شود. امروزه کشور نیازمند جهش تولید در حوزه اقتصاد است یعنی از این مواردی که می‌تواند به جهش تولید کمک کند سرازیر شدن نقدینگی و اعتبارات موجود جامعه به سمت تولید است که تا حدودی با کمک کارت‌های اعتباری این امر محقق می‌شود، ولی باید بحث ابتدایی کارت‌های اعتباری به درستی تعبیه شود تا شاهد اتفاقات مثبت باشیم.


 

ارسال نظر