تک‌نرخی شدن ارز از سال آینده

۱۴۰۰/۱۰/۱۴ - ۰۱:۲۳:۲۸
کد خبر: ۱۸۵۶۴۴

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری|

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: سال آینده ارز  ۲ نرخی در بازار وجود نخواهد داشت و اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود.

«مسعود میرکاظمی» معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1401 کل کشور در خصوص مطالب مطروحه در این جلسه گفت: بیشتر مباحث پیرامون جهت‌گیری‌های بودجه سال آینده بود و تحلیلی از آسیب‌های بی‌تدبیری در بودجه طی سنوات گذشته و اثرات مثبت یا منفی آن در زندگی مردم ارایه شد.

وی با بیان اینکه از این آسیب‌شناسی به مسیری رسیدیم که جهت‌گیری‌های دولت و مجلس باید به چه شکلی در سال آینده باشد، تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین محورها کنترل تورم است که ریشه‌های تورم شناسایی و دقیقا هدف‌گیری شده است و مشخص شده که کنترل منابع و مصارف کشور نباید منجر به استقراض از بانک مرکزی شود و از سوی دیگر برای ایجاد انضباط بانکی شورای پول و اعتبار مکلف شده و دولت برای آنها دیگر تکلیفی مشخص نمی‌کند.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: ما به این موضوع نیز توجه داشتیم که خالص دارایی خارجی بانک مرکزی افزایش پیدا نکند تا منجر به افزایش پایه پولی شود، بنابراین از ابعاد مختلف در بودجه سال آینده دقت شده که به یک ثباتی در اقتصاد کشور برسیم تا مردم احساس اطمینان کنند و این اقتصاد برای آنها قابل پیش‌بینی باشد و بتوانند سرمایه‌گذاری کنند.

میرکاظمی اظهار کرد: بخش دیگری از جهت‌گیری‌های ما در بودجه سال 1401 بحث جلوگیری از توسعه نامتوازن در کشور است، متأسفانه اکنون این موضوع وجود دارد و تدابیری برای ایجاد یک توسعه متوازن در بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است. در این راه صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها جانمایی شده تا بتواند در استان‌های محروم مانند دیگر استان‌های برخوردار توسعه ایجاد شود.

بحث حمایت از رشد اقتصادی در کشور یکی دیگر از اولویت‌های ما در بودجه سال آینده است، ما در گذشته آنچنان به حاشیه می‌پرداختیم که از متن اصلی که در حقیقت همان رشد اقتصادی، افزایش درآمد خانوار، بزرگ شدن سفره مردم  است، غافل می‌شدیم. این مسائل در متن بودجه قرار گرفته و تبصره‌های مختلفی برای ایجاد این رشد اقتصادی در نظر گرفته شده است تا بتوانیم از ابتدای سال آینده بحث کسب و کار را مدیریت کنیم.

در سال آینده ضمن مکلف شدن دستگاه‌ها، شورای اداری استان‌ها نیز مکلف می‌شوند تا ماه به ماه پاسخگوی عددهایی که از رشد اقتصادی برای آنها تعیین شده، باشند. عدد و سهم هر زیر بخش مانند کشاورزی، صنعت و خدمات تا سطح شهرستان‌ها کاملاً در بودجه مشخص شده که مسوولیت آن برعهده استان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرار داده شده است.

میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وضعیت یارانه‌ها در سال آینده به چه صورتی خواهد بود، گفت: این مسائل تا پایان سال جاری باید تعیین تکلیف شود، طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز 4200 را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم یعنی دیگر ارز 2 نرخی در بازار وجود نخواهد داشت. اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

    ما هم با تک‌نرخی شدن ارز موافقیم  ولی همه جوانب سنجیده شود

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید تغییر در سیاست‌های ارزی تبعات مثبت و منفی خاص خود را خواهد داشت و باید برای جلوگیری از ضربه به بدنه تولید اقدامات لازم انجام شود.

عباس آرگون در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بخش خصوصی در سه سال گذشته بارها اعلام کرده که سیاست ارز چند نرخی نه تنها به نفع اقتصاد ایران نیست که اثرات منفی گسترده‌ای بر بخش‌های مختلف می‌گذارد و از این رو ما مدافع تک‌نرخی شدن ارز هستیم.

وی با بیان اینکه عبور از ارز چند نرخی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق دارد بیان کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال‌های گذشته برای تعدادی از کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که متاسفانه تاثیر چندانی بر سفره مردم یا پایین نگه داشتن قیمت تمام شده کالاها نداشت. با این وجود اما حذف این ارز نیاز به برخی پیش‌نیازهای مهم دارد. عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اهمیت نگاه دوجانبه در تغییر سیاست‌های ارزی توضیح داد: در کنار مصرف‌کننده نهایی تغییر در سیاست‌های ارزی می‌تواند بر اقدامات واحدهای تولیدی نیز تاثیر بگذارد. اگر حذف ارز ترجیحی موجب افزایش تورم شود این موضوع خود را در بالارفتن بهای تمام شده کالاهای تولیدی نیز نشان می‌دهد و همین امر هزینه تولید‌کنندگان را بالا می‌برد.

آرگون ادامه داد: برای جلوگیری از فشار جدید بر تولیدکنندگان باید تلاش کرد راهی در جهت حمایت از فعالان اقتصادی پیش بینی شود. تولید‌کنندگان ایرانی در سال‌های گذشته با فشارهای مختلفی مواجه بوده‌اند و اگر بنا باشد که بار تغییر در سیاست‌های ارزی فشار جدیدی را به آنها وارد کند قطعا شرایط سخت‌تر خواهد شد.

وی با بیان اینکه حمایت از آسیب‌های احتمالی تک‌نرخی شدن ارز اهمیت فراوانی دارد تشریح کرد: از سویی حمایت مستقیم از اقشار کم درآمد برای تامین نیازهایشان به عدالت اقتصادی نزدیک‌تر است و از سویی دیگر باید تلاش شود که تولید‌کنندگان نیز در این مسیر آسیب نبینند. یکی از مشکلات اصلی ارز چند نرخی بالارفتن التهاب در صورت حذف آن خواهد بود که البته این اقدام درست باید با رعایت تمام جوانب پیگیری شود.

    قیمت طلا و سکه کاهش یافت

در بازار ارز و طلا نیز به دنبال کاهش قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت 29300 تومان و درهم به نرخ 8010 تومان، سکه طلا نیز به 12 میلیون و 880 هزار تومان کاهش یافته است. 

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر گفت: قیمت طلا و سکه به دلیل کاهش نرخ ارز اندکی کاهش داشت. محمد کشتی‌آرای با بیان اینکه اونس جهانی ۱۸۳۰ دلار قیمت‌گذاری شده است افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۳ و میلیون ۸۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

   تداوم تثبیت قیمت دلار و یورو 

در صرافی‌های بانکی 

نرخ دلار (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۳۹۵ تومان معامله شد.قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۵۷۵ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۲ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۹۷۰ تومان اعلام شد. علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۶۸۴ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۹۶۳ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۸ هزار و ۱۳۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۷۳۷ تومان معامله شد.قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت. نرخ دلار از اواخر آذرماه و به‌طور مشخص از ۲۴ آذرماه در کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است.

    نوسان سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان 

قیمت سکه (دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه) در بازار تهران با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان رسید و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۳ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا با سه دلار کاهش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۲۶ دلار و ۱۲ سنت معامله شد.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از دو هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. این عامل موجب شده قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته کاهشی باشد و در برخی روزها نیز رشد اندکی داشته است.

 

ارسال نظر