سخنگوی دولت: خبرهای گشایش‌ ارزی در راه است

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۱:۰۳:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۴۲۰
سخنگوی دولت: خبرهای گشایش‌ ارزی در راه است

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

افزایش قیمت اونس جهانی طلا همچنان ادامه دارد و روز سه‌شنبه 7 دی 1400، نرخ هر اونس جهانی به 1816 دلار رسید. قیمت دلار نیز در بازار آزاد کاهش یافته و به 29540 تومان رسیده است. در نتیجه با وجود افزایش قیمت اونس جهانی طلا، قیمت سکه به خاطر کاهش قیمت دلار به کانال 12 میلیون تومانی افت کرده و به نرخ 12 میلیون و 980 هزار، نیمه سکه 6 میلیون و 780 هزار و ربع سکه 3 میلیون و 780 هزار تومان معامله می‌شود. 

    کمبود تقاضا قیمت طلا و سکه را کاهش داد

سکه: دبیر هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر گفت: امروز قیمت طلا و سکه با توجه به کاهش نرخ ارز و نبود تقاضا، کاهشی است. به گزارش ایبِنا، نادر بذرافشان با اشاره به اینکه امروز نرخ اونس جهانی به ۱۸۱۵ دلار رسیده افزود: هم‌اکنون هر قطعه سکه طرح جدید ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. وی گفت: امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۸۵ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود. فعالان بازار ارز می‌گویند که عرضه ارز در سه فصل نخست سال 1400 افزایش یافته و این موضوع عامل ثبات نسبی و کاهش قیمت ارز خواهد بود. وزیر نفت نیز از واریز ۹ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما خبر داده و به نظر می‌رسد که روند نزولی قیمت ارز یا حداقل ثبات نسبی آن ادامه داشته باشد. 

    سخنگوی دولت: 

خبرهای خوب گشایش‌های ارزی در راه است

بهادری جهرمی سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد، گفت: با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنهاست مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش‌های ارزی باید بود.

علی بهادری جهرمی، درخصوص وضعیت منابع ارزی کشور گفت: کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و با شرایط عادی قابل قیاس نیست، اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد. 

وضعیت درآمد ارزی کشور مناسب است که شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آنها است مستمرا منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش‌های ارزی باید بود.

سخنگوی دولت گفت: فروش نفت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا واقع بینانه پیش بینی شده و قابل دسترس است و با اقدامات دیپلماتیک و تعاملات بین‌المللی دولت، حدوداً همین میزان فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در ماه‌های اخیر محقق شده است. لذا این درآمدهای ارزی پیش بینی شده لایحه بودجه، مبتنی بر شرایط فعلی است، هرچند که با توجه به دیپلماسی فعال اقتصادی به خصوص ارتباط با همسایگان شرایط بهتری پیش بینی می‌شود. به عنوان مثال از ابتدای سال تا پایان آذرماه؛ کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته، معادل ۴۰میلیارد دلار است که از مجموع ارز تامین شده در ۱۲ ماه سال گذشته بیشتر است.

سخنگوی دولت در این خصوص بیان کرد: برای کنترل و کاهش تورم، کنترل رشد نقدینگی و کسری بودجه در دستور پیگیری است که در همین مدت کوتاه دوره مدیریتی دولت سیزدهم، رشد نقدینگی کاهش داشته و دولت موفق شده است ۱۲ واحد درصد از رشد پایه پولی جلوگیری کند که منجر به کاهش فشار تورمی هم شده است.

همان‌گونه که معاون اول محترم رییس‌جمهور اعلام کردند دولت هیچ برنامه کوتاه‌مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد و تامین ارز ترجیحی برای گندم و ارز ادامه دارد. در خصوص برنامه‌های بلندمدت هم طبیعتا باید منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باشیم. البته در راستای اصلاحات ساختاری بلندمدت، یکی از فرضیه‌ها اصلاح نظام پرداخت یارانه، اصلاح در حوزه دارو است به نحوی که یارانه حمایتی دولت مستقیماً جامعه هدف را مورد پوشش قرار دهد. یعنی ارز به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص یابد تا مصرف‌کننده واقعی از آن بهره‌مند شود. لذا یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه هدفمند می‌شوند. بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سیاست اقتصادی دولت مشخص نیست یا لهجه اقتصادی دولت هنوز معلوم نشده است، گفت: رییس‌جمهور قبل از اخذ رای اعتماد، مسوول تیم اقتصادی دولت را معاون اول مشخص و معرفی کردند. تذکر رییس‌جمهور ناظر به موضوع اطلاع‌رسانی بود که این اطلاع‌رسانی به صورت واحد صورت گیرد. البته دیدگاه‌های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع‌بندی و ابلاغ می‌شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می‌دانند. همان‌طور که رییس‌جمهور محترم اعلام کردند؛ مدیر و محور اقدامات و برنامه‌های اقتصادی دولت شخص معاون اول رییس‌جمهور است و هر گونه اطلاع‌رسانی در خصوص مباحث اقتصادی نیز با هماهنگی ایشان انجام می‌شود.

وی درباره حذف ارز ترجیحی نیز اظهار داشت: سیاست اقتصادی گذشته در خصوص اختصاص ارز ترجیحی برای کارشناسان و فعالان اقتصادی پوشیده نیست و این شرایط تورمی امروز هم ناشی از امثال همین سیاست‌های اقتصادی است. در همین راستا مجلس در قانون بودجه ۱۴۰۰، سقفی برای ارز ترجیحی در نظر گرفته بود که تقریبا تمام این منابع تا پیش از شروع به کار دولت جدید هزینه شده بود و دولت سیزدهم برای پرداخت‌های مربوط به چندماه باقیمانده تا پایان سال نیاز به اخذ مجوز جدید از مجلس داشت که برای این منظور یک لایحه دوفوریتی به مجلس محترم ارسال کرد که فوریت آن مورد تصویب قرار نگرفت. لذا دولت عملا مکلف شد سیاست اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها را با سرعت بیشتری در پیش بگیرد.اولویت دولت حفظ قدرت خرید مردم است و قبل از هر اقدامی، ضمن اطلاع‌رسانی لازم به مردم، اقدامات حمایتی انجام خواهد شد.

    قیمت دلار و یورو  در صرافی‌ها باز هم ثابت ماند 

نرخ دلار (سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه) در صرافی‌های بانکی بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان معامله شد. قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۴۷۴ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۲۹ هزار و ۸۷۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۷۵ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۲۰ تومان بود. این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۵۵۷ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۸۳۵ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۷۳۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۴۸۷ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و پس از آن در محدوده قیمت ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و افت و خیز در این نرخ ادامه داشت و حالا بیش از دو هفته است که در بهای ۲۷ هزار تومان ثابت است و تقریبا با نرخ ۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.

    نوسان سکه در کانال ۱۲ میلیون تومان 

قیمت سکه (سه‌شنبه، هفتم دی‌ماه) در بازار تهران با ۵۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به ۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۸۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۵۶۴ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا با ۹ دلار افزایش قیمت نسبت به روز گذشته با نرخ یک‌هزار و ۸۱۵ دلار و ۲۴ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی بیش از یک هفته است که در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. این عامل موجب شده قیمت انواع سکه و طلا در روزهای گذشته کاهشی باشد و در برخی روزها نیز رشد اندکی داشته است.

 

     قیمت جهانی طلا

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱ درصد کاهش به ۱۸۰۸ دلار و ۹۱ سنت رسید. در حالی که کاهش نگرانی‌ها در مورد سویه اومیکرون و آمارهای قوی از میزان خرده فروشی در امریکا سبب افزایش اشتها برای ریسک‌پذیری شده است، قیمت طلا در معاملات کم حجم روز سه شنبه شاهد اندکی کاهش بود و از بالاترین رقم یک هفته اخیر فاصله گرفت.

بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.1 درصد کاهش به 1808 دلار و 91 سنت رسید. قیمت فلز زرد در معاملات دیروز به بالاترین رقم از 17 دسامبر رسیده بود. قیمت طلا در معاملات آتی هم با 0.1 درصد افزایش به 1810 دلار رسید. استفن اینز تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اس پی‌ای در این باره گفت: «بحث اصلی در بازار و موضوعی که مانع از رشد بیشتر قیمت طلا خواهد شد نرخ واقعی بهره است که با توجه به ترمیم اقتصادی و ضعیف بودن سویه اومیکرون ممکن است بالاتر برود.»

ارزش دلار که در حال حاضر یک بهشت امن سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود، در برابر سبد ارزهای معتبر جهانی در نزدیک پایین‌ترین رقم روزهای اخیر به ثبات رسیده و موجب شده تا جذابیت بازار طلا برای خریدارانی که از ارزهای غیردلاری برای خرید استفاده می‌کنند حفظ شود. سوددهی اوراق قرضه 

دو ساله خزانه داری ژاپن که به‌شدت به هرگونه انتظارات در مورد تغییرات نرخ بهره حساس است در بازار توکیو به بالاترین رقم در طی حدود 22 ماه گذشته رسید و موجب بالا رفتن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا شود. در عین حال نرخ بیکاری در ژاپن طی ماه نوامبر به 2.8 درصد افزایش یافت. در سایر بازارهای فلزات گرانبها، قیمت نقره با 0.3 درصد افت به 22 دلار و 98 سنت رسید. قیمت فلز پلاتین با نیم درصد افت به 966 دلار و 2 سنت رسید. قیمت پالادیوم هم با 0.9 درصد کاهش به 1953 دلار و 97 سنت رسید.

     مردم پاکستان ۲۰ میلیارد دلار  ارز دیجیتال دارند

نتایج یک مطالعه تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد که ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده مردم پاکستان از ذخایر ارزی دولت این کشور فراتر رفته و به ۲۰ میلیارد دلار رسیده است. طبق یک مطالعه تحقیقاتی جدید، ارزهای دیجیتال و دارایی‌های رمزنگاری شده در پاکستان نسبت به دارایی‌های دیگر در این کشور طی سال جاری میلادی از عملکرد بیشتری برخوردار بودند، به‌طوری که در سال 2021 پاکستان به ارزش حدود 20 میلیارد دلار ارز دیجیتال ثبت کرده است که این مقدار بیش از ذخایر فعلی بانک مرکزی این کشور محسوب می‌شود. بانک مرکزی پاکستان در سال 2018 اعلام کرد که ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین ارز قانونی صادر شده یا تضمین شده توسط دولت این کشور نیستند. اما علی‌رغم این اظهارات، علاقه به ارزهای دیجیتال در حال افزایش است. این کشور پس از هند و ویتنام رتبه سوم را در شاخص جهانی پذیرش ارزهای رمزنگاری شده در سال‌های 2021-2120 به خود اختصاص داد. فدراسیون اتاق بازرگانی و صنعت پاکستان، بالاترین نهاد تجاری این کشور، در یک گزارش تحقیقاتی جدید نوشت: پاکستان در سال‌های 2021-2020 حدود 20 میلیارد دلار ارزش ارز دیجیتال ثبت کرد که نشان‌دهنده افزایش غیرطبیعی 711 درصدی است. بانک مرکزی این کشور تاکنون در مورد یافته‌های این فدراسیون اظهارنظری نکرده است. فدراسیون اتاق بازرگانی و صنعت پاکستان همچنین اعلام کرد که ارزهای رمزنگاری شده در طول همه‌گیری ویروس کرونا رشد کرده‌اند. به گفته این نهاد، بزرگ‌ترین صرافی رمزنگاری مورد استفاده توسط سرمایه‌گذاران پاکستانی بایننس است که دفتر مرکزی آن در جزیره کیمن قرار دارد. در حالی که استان خیبر پختونخوا در شمال غربی پاکستان به اتفاق آرا در دسامبر 2020 قطعنامه‌ای را برای قانونی کردن ارزهای دیجیتال تصویب کرد و در مارس 2021 یک کمیته مشورتی تشکیل داد، اما تصدیق کرد که تصمیم نهایی در مورد ارز دیجیتال تنها توسط دولت فدرال می‌تواند گرفته شود.

     سازمان وابسته به دولت هند  خواستار ممنوعیت ارزهای دیجیتال شد

یک سازمان ملی‌گرای وابسته به حزب حاکم هند، طی بیانیه‌ای خواستار ممنوعیت خرید، فروش، سرمایه‌گذاری و هرگونه معامله دیگری در زمینه ارزهای دیجیتال در این کشور شد.

سوادشی جاگران مانش (Swadeshi Jagran Manch (SJM، یک سازمان ملی‌گرای وابسته به حزب حاکم هند، طی بیانیه‌ای خواستار ممنوعیت خرید، فروش، سرمایه‌گذاری و هرگونه معامله دیگری در زمینه ارزهای دیجیتال در این کشور شد. این سازمان که به مسائل اقتصادی می‌پردازد، روز یکشنبه قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از دولت هند خواست تا ممنوعیت کامل تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال را اعمال کند. در این قطعنامه که در نشست ملی سازمان سوادشی جاگران مانش به تصویب رسید، آمده است: دولت باید به درستی خرید، فروش، سرمایه‌گذاری و معامله ارزهای دیجیتال توسط هر فرد مقیم هند را ممنوع کند. این سازمان همچنین از بانک مرکزی هند (RBI) خواست تا ارز دیجیتال خود را در اسرع وقت راه‌اندازی کند تا «استفاده غیرمجاز» از ارز دیجیتال خصوصی را بررسی کند. 

سازمان سوادشی جاگران مانش گفت: چارچوب قانون مربوط به انتشار ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی هند باید به سرعت تعیین شود و باید (ارز دیجیتال بانک مرکزی هند) به عنوان ارز قانونی در نظر گرفته شود. این سازمان افزود: ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین، اتریوم و غیره نباید به عنوان دارایی یا دارایی دیجیتال شناخته شوند زیرا به‌طور غیرمستقیم تبدیل به یک وسیله مبادله مانند ارز خواهند شد.

 

ارسال نظر