رشد قیمت سکه به دنبال افزایش قیمت اونس جهانی طلا

۱۴۰۰/۱۰/۰۴ - ۰۴:۰۵:۰۵
کد خبر: ۱۸۵۲۷۶
رشد قیمت سکه به دنبال افزایش قیمت اونس جهانی طلا

ثبات قیمت دلار و یورو  در صرافی‌های بانکی در آخرین روز معاملات

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز پنجشنبه 2 دی 1400، با ثبت قیمت دلار آزاد در نزدیکی مرز 30 هزار تومان و ثبت عدد 3040 تومان، و افزایش قیمت طلا به نرخ 1811 دلار، قیمت سکه (پنجشنبه، دوم دی) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید. روز جمعه نیز اونس جهانی طلا قیمت 1808 دلار را ثبت کرده و نشان‌دهنده تمایل بازار به حفظ قیمت اونس طلا در کانال 1800 دلار دارد. براین اساس پیش بینی می‌شود که با توجه به سال نو جدید میلادی 2022 تقاضای طلا بالا بوده و قیمت اونس جهانی طلا همچنان بالا باشد. 

بازار ارز نیز در انتظار تحولات هفته جاری در مورد مذاکرات وین است و به نظر می‌رسد که روند بازگشت ارز صادراتی و رشد 15 درصدی بخش نفت در نیمه نخست امسال و همچنین افزایش فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، عرضه ارز در بازار در وضعیت بهتری باشد و در نتیجه برخی کارشناسان حداقل از ثبات نرخ در نرخ‌های فعلی خبر داده‌اند.اما در صورت توافق و احیای برجام در مذاکرات وین می‌تواند کاهش بیشتری در نرخ‌ها ایجاد کند.  قیمت طلا در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی صعود کرد و رشد روزانه و هفتگی را در آستانه تعطیلات کریسمس به ثبت رساند.به گزارش رویترز، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۸۰۵ دلار رسید.در بازار معاملات آتی امریکا، هر اونس طلا با ۹ دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، در ۱۸۱۱ دلار و ۷۰ سنت بسته شد. بهای معاملات این بازار برای کل هفته ۰.۴ درصد افزایش داشت. پنج شنبه آخرین روز معاملات بازارهای امریکا بود که روز جمعه به مناسبت کریسمس تعطیل هستند. نرخ دلار (پنجشنبه، دوم دی) در صرافی‌های بانکی نیز بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته، به رقم ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان معامله شد. 

قیمت فروش یورو بدون تغییر قیمت نسبت به روز گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۶۷۶ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۵۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۶۹ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۸۷۱ و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۱۵ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۲۵ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۰۱ تومان اعلام شد.همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۶۰۴ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۷۹ تومان معامله شد. قیمت سکه (پنجشنبه، دوم دی) در بازار تهران با ۳۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۱۳۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۵۳ هزار تومان شد.

     ثبات قیمت دلار و یورو در صرافی‌های بانکی  در آخرین روز معاملات  ارز، طلا و سکه  در هفته پایانی آذر ماه 

بازار طلا و سکه در هفته پایانی آذر ماه با روند کاهشی آغاز به کار کرد و قیمت‌ها با توجه به افت قیمت دلار و همچنین اونس جهانی با افت روبرو بود که البته در روز آخر کاری اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد.

نخستین روز از هفته آخر آذرماه ۱۴۰۰ قیمت طلا و سکه نسبت به پنجشنبه گذشته، از ثبات نسبی برخوردار بود به نحوی که هر قطعه سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه شد. 

همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۲۳ هزار تومان به فروش رسید. اونس جهانی نیز ۱۷۹۹ دلار قیمت‌گذاری شده بود.  آخرین روز هفته نیز به دلیل افزایش نرخ اونس جهانی، شاهد بالا رفتن قیمت‌ها در بازار طلا و سکه بودیم. انس جهانی با ۳۰ دلار افزایش به ۱۸۰۷ رسید و قیمت سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، قیمت سکه طرح قدیم ۱۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱ میلیون و ۳۰۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۶۵۷ هزار تومان عرضه شد. 

     قیمت جهانی طلا 

قیمت هر اونس طلا با ۰.۱۶ درصد افزایش به ۱۸۱۱ دلار و ۷۹ سنت رسید.در معاملات کم حجم و در آستانه تعطیلات کریسمس قیمت طلا شاهد افزایش بود هرچند که افزایش اشتها برای ریسک‌پذیری موجب شد تا رشد قیمت محدود باشد شاخص ارزش دلار نیز علی‌رغم اندکی بهبود در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار دارد و همین موضوع سبب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی شده که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

    افزایش قیمت بیت‌کوین تا 51 هزار دلار

ارزش بیت‌کوین به عنوان بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا ۴ درصد طی دو روز گذشته بالا رفته و به ۵۱۵۲۴ دلار رسیده است.گسترش فضای مثبت در بازارهای مالی قیمت بیت‌کوین را تا حدود 51000 دلار افزایش داده‌ است، یعنی بالاترین قیمت طی دو هفته گذشته.

ارزش بزرگ‌ترین ارز مجازی دنیا 4 درصد طی دو روز گذشته بالا رفته و به 51524 دلار رسیده است. اتر، دومین ارز مجازی بزرگ دنیا هم حدود 4100 دلار معامله می‌شود. میزان ریسک‌پذیری در بازارهای مالی افزایش‌یافته و ارزش ارزهای مجازی را بالا برده‌ است.

درحالی که برخی تحقیقات فنی نشان می‌دهند ارزش بیت‌کوین باز هم افزایش خواهد یافت، اما برخی دیگر محدوده 53 تا 55 هزار دلار را برای بیت‌کوین پیش‌بینی می‌کنند.سهام‌های مرتبط با ارزهای مجازی مانند شرکت سرمایه‌گذاری ووری تکنولوژی، شرکت رمیکس پوینت و سرس تحت تاثیر عملکرد اخیر بیت‌کوین قرار گرفته‌اند. ارزش بیت‌کوین 76 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش‌یافته و این روند همچنان ادامه دارد.

     شکایت از مدیر صرافی رمزارز امریکایی  به اتهام کلاهبرداری

یک شرکت ارایه‌دهنده خدمات بلاک‌چین در دادگاهی در کالیفرنیا از مدیرعامل صرافی رمزارز کوین‌بیس Coinbase به اتهام سرقت کار این شرکت برای یکی از پروژه‌هایش شکایت کرد.شرکت ارایه‌دهنده خدمات بلاک‌چین موس‌بلت لبزMouseBelt Labs در دادگاهی در کالیفرنیا شکایتی را تنظیم کرده است که بر اساس آن برایان آرمسترانگ، مدیرعامل صرافی رمزارز کوین‌بیس Coinbase به سرقت کار این شرکت برای یکی از پروژه‌هایش متهم شده است. طبق این شکایت، در ژوئن 2019، آرمسترانگ از نولجر پلتفرمی که برای توزیع مقالات علمی استفاده می‌شود و در آن توکن‌هایی به عنوان مشوق ارایه می‌شود، حمایت مالی کرده است. وی همچنین وعده داد که فرصتی برای قرار دادن این توکن‌ها در لیست کوین بیس فراهم کند. شاکیان این پرونده همچنین می‌گویند که آرمسترانگ قصد داشت کار شرکت موس بلت را برای خود بدزدد، تا نه تنها یک رقیب بالقوه را حذف کند، بلکه برای ریسرچ هاب از مزایای منابع مالی، خدمات طراحی و فنی موس بلت که در نولجر انجام داده است، بهره ببرد که این کار در نهایت به ریسرچ هاب اجازه می‌داد زودتر و با هزینه کمتری راه‌اندازی شود. این شرکت آرمسترانگ و کوین‌بیس و دیگر شرکت‌های مرتبط را به اتهامات مختلفی از جمله ارتکاب کلاهبرداری و دخالت در قرارداد متهم کرده است.


 

ارسال نظر