رویداد

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۲۱:۰۰
کد خبر: ۱۸۵۱۰۳

اصغر ابوالحسنی قائم‌مقام بانک مرکزی شد

به پیشنهاد رییس کل بانک مرکزی و با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده بانک مرکزی، رییس‌جمهور طی حکمی دکتر اصغر ابوالحسنی هستیانی را به سمت قائم‌مقام بانک مرکزی منصوب کرد.

دکتر ابوالحسنی دارای دکترای اقتصاد، گرایش اقتصاد پولی است و پیشتر در مسوولیت‌هایی همچون عضو هیات عامل و معاون اقتصادی بانک مرکزی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک و بیمه و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، عضو هیات‌مدیره بانک بین‌المللی توسعه اسلامی (IDB)، عضو هیات‌مدیره بانک‌های صادرات و انصار، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عضو شورای فرعی پول و اعتبار، عضو شورای عالی بیمه، عضو شورای عالی آمار کشور، عضو هیات نظارت بر مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزها، نماینده دولت در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و 

قائم مقام دانشگاه پیام نور فعالیت داشته است.

شرایط ارایه خدمات بانکی به افراد زیر ۱۸ سال

در راستای آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۴ الحاق قانون مبارزه با پول‌شویی ارایه هرگونه خدمات که کاربرد آنها صرفاً در فعالیت‌های تجاری توجیه دارد و برای شخص تعهدآور است به اشخاص کمتر از ۱۸ سال تمام، مجانین و اشخاص غیر رشید ممنوع است. به‌موجب قانون، اشخاص کمتر از ۱۸ سال شامل اشخاص صغیر و اشخاص بالغ غیر رشید که رشد آنها از سوی دادگاه صالحه تشخیص داده نشده است نمی‌توانند در اموال و حقوق مالی خود تصرف کنند. این گزارش می‌افزاید، ارایه خدمات بانکی اعم از اعطای هرگونه ابزار پذیرش، اعطای انواع تسهیلات و قبول انواع تعهدات با موضوعات تجاری، افتتاح و نگهداری حساب سپرده قرض‌الحسنه جاری با یا بدون دسته‌چک و خریدوفروش ارز اعم از نقدی و حواله‌ای به اشخاص محجور مجاز نیست، اجاره صندوق امانات به اشخاص کمتر از ۱۸ سال نیز ممنوع است. بانک مجاز به افتتاح و نگهداری بیش از یک حساب سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و یک حساب سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی به نام هر شخص محجور نمی‌باشد. این گزارش تصریح دارد، اختصاص هرگونه ابزار پرداخت به حساب‌های سپرده اشخاص کمتر از (۷) سال تمام ممنوع است. اختصاص ابزار پرداخت به حساب‌های سپرده اشخاص بالاتر از (۷) سال تمام تا (۱۲) سال تمام و نیز مجانین و اشخاص غیر رشید بالاتر از (۱۸) سال تمام فقط در قالب اعطای کارت پرداخت فیزیکی مجاز است. بر اساس این بخشنامه، سقف خرید روزانه برای اشخاص محجور ۷ تا ۱۲سال  با هر کارت ۱۰۰ میلیون ریال و سقف خرید روزانه با کل کارت‌ها برای هرروز ۳۰۰ میلیون ریال تعیین‌شده است. همچنین سقف خرید ماهانه با کل کارت‌ها نیز ۵۰۰ میلیون ریال تعیین‌شده است. این گزارش می‌افزاید، سقف خرید روزانه با هر کارت برای اشخاص ۱۲ تا ۱۸ سال ۱۵۰ میلیون ریال است. همچنین سقف خرید ماهانه با کل کارت‌ها برای اشخاص ۱۲ تا ۱۸ سال یک میلیارد ریال تعیین‌شده است. اشخاص ۱۲ تا ۱۸ سال همچنین با سایر ابزارهای پرداخت می‌توانند در روز ۱۵۰ میلیون ریال برداشت کنند. آستانه برداشت ماهانه برای این عده ۵۰۰ میلیون ریال تعیین‌شده است. علاوه بر این آستانه مجاز مجموع مبالغ برداشت حضوری از کلیه حساب‌های سپرده متعلق به هر شخص محجور روزانه مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال و ماهانه پنج میلیارد ریال است. در صورت درخواست دارنده حق برداشت از حساب سپرده شخص محجور مبنی بر ضرورت برداشت وجه حضوری بیش از آستانه‌های مجاز تعیین‌شده، برداشت وجه منوط به تکمیل فیلد (قسمت) « بابت» در فرهای مربوطه و ارایه اسناد مثبته دال بر ارتباط وجوه موردتقاضا برای برداشت، با منافع شخص محجور است.

پرداخت بیش از ۴۰۳ هزار وام ودیعه مسکن

از ابتدای طرح ودیعه مسکن تا ۲۲ آذرماه امسال تعداد ۴۰۳ هزار و ۱۸۰ فقره تسهیلات ودیعه مسکن در مجموع به مبلغ ۱۱۶ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال پرداخت شده است. بررسی آمار حاکی از آن است به تفکیک، مبلغ ۴۷ هزار و ۵۱۴ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ و مبلغ ۶۹ هزار و ۱۳۸ میلیارد ریال تا تاریخ ۲۲ آذرماه امسال تسهیلات ودیعه مسکن به متقاضیان پرداخت شده است. در همین راستا مبلغ ۲۴ هزار و ۴۷۰ میلیارد ریال متقاضیان تسهیلات نیز توسط بانک‌های عامل پذیرش شده‌اند و در حال تکمیل مدارک، ارایه ضمانت و دریافت تسهیلات هستند. بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا در ۲۲ خرداد سال ۱۴۰۰ مقرر شده است که به منظور حمایت از مستاجرین، از محل مانده مصرف نشده سهمیه ابلاغی بابت تسهیلات قابل اعطاء به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا، در سال جاری تا سقف ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به مستاجران واجد شرایط معرفی شده توسط سامانه وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود و افراد واجد شرایط از سوی وزارت راه و شهرسازی به گونه‌ای به سیستم بانکی معرفی شوند که تنها در چارچوب سهمیه‌های ابلاغی باشد. بر اساس استعلام انجام شده از سامانه مربوطه مستقر در وزارت راه و شهرسازی امسال تا تاریخ ۲۲ آذر سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۵۶ هزار و ۹۰۷ نفر در مجموع ۲۲۲ هزار و ۳۹ میلیارد ریال در سامانه موردنظر ثبت‌نام و جهت دریافت تسهیلات یادشده به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند.

 

ارسال نظر