واکنش مثبت بازار ارز و طلا به مذاکرات وین در هفته‌های آینده

۱۴۰۰/۰۹/۲۸ - ۰۱:۱۹:۰۴
کد خبر: ۱۸۵۱۰۱
واکنش مثبت بازار ارز و طلا به مذاکرات وین در هفته‌های آینده

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

روز شنبه و اولین روز از هفته پایانی آذرماه، بازار ارز همچنان روند روزهای اخیر را طی کرده و قیمت ارز با روند با ثبات همراه است و نسبت به ادامه روند مذاکرات وین در هفته‌های آینده واکنش مثبت نشان می‌دهد. در بازار آزاد قیمت دلار 30 هزار و 100 تومان و درهم امارات 8 هزار و 230 تومان اعلام شده است. هر دلار در معاملات نیمایی نیز 24 هزار و 326 تومان و هر یورو 27 هزار و 430 تومان معامله می‌شود.

    تثبیت قیمت دلار  در میانه کانال ۲۷ هزار تومان 

نرخ دلار (شنبه، ۲۷ آذرماه) در صرافی‌های بانکی نیز با ۲۰ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه)، به رقم ۲۷ هزار و ۴۴۱ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۵۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری گذشته برابر با ۳۰ هزار و ۸۰۸ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۶ هزار و ۸۹۸ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۰ هزار و ۱۹۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۹۲ و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۲۳۷ تومان بود.نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۳۵ و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۱۲ تومان اعلام شد.

همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۷ هزار و ۴۳۰ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۴ هزار و ۳۲۶ تومان معامله شد.

قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود. در ماه‌های گذشته نیز دلار گاهی در کانال ۲۶ هزار تومان رشد داشته و وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شد، اما دوباره عقبگرد داشته است. از هفته گذشته نیز نرخ دلار در میانه کانال ۲۷ هزار تومان ثابت مانده است. 

    سکه هفته پایانی پاییز را کاهشی آغاز کرد 

قیمت سکه (شنبه، ۲۷ آذرماه) در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز کاری گذشته (پنجشنبه، ۲۵ آذرماه) به ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه ۳میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۷۰ هزار تومان قیمت خورد.

علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۲۹۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز ۵ میلیون و ۵۹۳ هزار تومان شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا با ۱۲ دلار افزایش بها نسبت به روز کاری گذشته با نرخ یک‌هزار و ۷۹۸ دلار و ۷۳ سنت معامله شد.

   اثر مذاکرات وین بر ثبات بازار ارز و طلا 

فعالان بازار ارز و طلا می‌گویند که بازار نسبت به ادامه مذاکرات در هفته‌های آینده واکنش مثبت نشان داده و در شرایط با ثبات به سر می‌برد و نرخ‌ها نوسان قابل توجهی ندارند. تاخیر در نتایج مذاکرات نیز اثر منفی نداشته زیرا تاکید طرفین بر ادامه مذاکرات، اقدامات اخیر و پیش‌بینی رفع تحریم‌ها، افزایش فروش نفت ایران و اخبار دیگر، نشان می‌دهد که طرفین به سمت رفع تحریم‌ها حرکت می‌کنند و بر ادامه مذاکرات و روند دیپلماسی خوش‌بین هستند.به هر حال مذاکرات در سال جدید میلادی ادامه یافته و به نتیجه می‌رسد و این موضوع چشم‌انداز مثبت برای بازار طلا و ارز ایجاد کرده است.  میخاییل اولیانوف، نماینده دایم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در اظهارنظر درباره نتایج دور هفتم به خبرگزاری تاس گفت: ممکن است دور هشتم مذاکرات وین جهت بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود. مطابق گفت‌وگوها درباره تاریخ از سرگیری مذاکرات، شفافیت کامل وجود ندارد. موضوع تاریخ باز است. تا جایی که من متوجه شدم دو گزینه وجود دارد: یا از سرگیری کار از ۲۷ دسامبر، حداقل در سطح کارشناسی، در چارچوب دور هشتم، یا از ۳ ژانویه، زمانی که همه برای آن آماده هستند. هیات روسی آماده است بدون وقفه کار کند.

    باقری: به توافق درباره رفع تحریم‌ها  نزدیک هستیم

رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین نیز گفت که مذاکرات بیش از هر زمان دیگری به توافق در زمینه رفع تحریم‌ها نزدیک شده است. علی باقری‌کنی، رییس تیم مذاکره‌کننده ایران در وین اتریش که با شبکه خبری الجزیره مصاحبه می‌کرد، افزود: «تمامی طرف‌های شرکت‌کننده در مذاکرات دو پیش نویسی که ایران در ابتدای این دور از مذاکرات ارایه داده را قبول کردند». مذاکره‌کننده ارشد ایران اضافه کرد: «دلیل تاخیر در رسیدن به توافق، مواضع طرف‌های اروپایی در خصوص موضوعات هسته‌ای است». باقری گفت: «ایران در این مرحله خواستار توقف مذاکرات نبوده بلکه از ابتدا بر اینکه لازم است بعد از رسیدن به پیش‌نویس توافق استراحت داشته باشیم موافقت کرده بودیم.» رییس تیم مذاکره‌کننده ایران ساعتی پیش نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین، گفت: «نکته مهم این است که طرف دیگر، با دیدگاه ما به عنوان اساسی برای دور جدید گفت‌وگوها موافقت نکرد اما گروه ۱+۴ پس از یک هفته مذاکرات فشرده، با دیدگاهی که ایران ضمن پیش‌نویس‌هایش مطرح کرده، موافقت کرد». باقری در ادامه گفت: «در حال حاضر دو پیش نویس جدید وجود دارد که یکی درباره رفع تحریم‌ها و دیگری درباره اقدامات هسته‌ای است. دو پیش نویس (ارایه شده توسط ایران) اساس گفت‌وگوها در دور جدید مذاکرات خواهد بود». از سوی دیگر «انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین شامگاه جمعه ابراز امیدواری کرد که ادامه مذاکرات با ایران طی سال ۲۰۲۱ (۱۳ روز آینده) از سرگرفته شود.برای دور هشتم، ما کار بسیار زیادی و وظیفه بسیار پیچیده‌ای در پیش داریم. وی درباره احیای توافق سال ۲۰۱۵ با ایران گفت: «ما دیگر درباره ماه‌ها صحبت نمی‌کنیم بلکه درباره هفته‌ها صحبت می‌کنیم».

البته مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا درباره زمان احتمالی رسیدن به توافق نهایی هیچگونه پیش‌بینی نکرد.

همچنین مذاکره‌کنندگان تروییکای اروپایی ساعتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کردند که پیشرفت‌های حاصل شده در ۲۴ ساعت گذشته، تنها روند مذاکرات را به جایی که گفت‌وگوها در دولت قبلی ایران در ماه ژوئن متوقف شده بود، نزدیک کرده است.  در حالی که هنوز مشخص نیست معوق شدن مذاکرات وین بر اساس تصمیم کدام طرف اتخاذ شده مذاکره‌کنندگان تروییکای اروپایی گفتند که به تصمیم «علی باقری کنی» رییس تیم مذاکره‌کننده ایران برای بازگشت به تهران برای رایزنی احترام می‌گذارند اگر چه این موضوع «توقف ناامیدکننده‌ای» در مذاکرات به شمار می‌آید. «میخاییل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، در توییتی ضمن اعلام خبر پایان نشست کمیسیون مشترک برجام و همچنین هفتمین دور گفت‌وگوهای وین، افزود مذاکرات به زودی از سر گرفته خواهد شد. دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام پیش‌تر از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) خبر دادند.  علی باقری صبح (جمعه) در توییتی نوشت: پس از رایزنی‌ها با دیگر هیات‌ها، بعدازظهر روز گذشته (پنجشنبه) من و انریکه مورا (هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام و معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) برای ارزیابی وضعیت و بحث درباره مسیر پیش رو، دیدار کردیم. این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. (جمعه) کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

دور هفتم مذاکرات در دولت جدید ایران (دولت سیزدهم) دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام آغاز و در نهایت چهارشنبه شب دهم آذر ماه هیات ایرانی دو سند به طرف مقابل ارایه کرد شامل رفع تحریم‌ها و موضوعات هسته‌ای. در پی درخواست طرف اروپایی برای مشورت با پایتخت‌ها تنفسی در این مذاکرات ایجاد و دوباره روز (پنجشنبه) ۱۸ آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام این مذاکرات از سر گرفته شد که در هفته گذشته در وین در جریان بود.

    سقوط ارزش لیر  و توقف در معاملات بورس ترکیه

با سقوط لیر به پایین‌ترین رکورد جدید، معاملات بورس ترکیه دوبار متوقف شد. به‌گزارش الجزیره، روز جمعه با سقوط لیر به پایین‌ترین سطح خود و در پی آن سقوط ۷ درصدی شاخص (بورسا استانبول ۱۰۰)، معاملات همه سهام‌های فهرست دوبار ظرف یک ساعت متوقف شد. معاملات در ساعت ۱۷:۲۴ به وقت محلی از سر گرفته شد و این شاخص در دو دقیقه اول شروع کار، تا ۹.۱ درصد کاهش یافت.

قبل از این، شاخص فوق تا ۵.۶ درصد افزایش داشت، با اینکه مداخله بانک مرکزی در بازار ارز نتوانست جلوی کاهش لیر را بگیرد. این ارز پس از اینکه بانک مرکزی نرخ بهره خود را در روز پنجشنبه یک درصد کاهش داد و به ۱۴ درصد رساند، با وجود افزایش تورم تا بیش از ۲۱ درصد، تحت فشار قرار گرفت.

    هماهنگی حداکثری  سیاست‌های ارزی و تجاری

پیمان پاک رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران از عزم دستگاه‌های اثرگذار مانند صمت و بانک مرکزی جهت تسهیل و تسریع تجارت با هدف توسعه صادرات غیر نفتی، مدیریت واردات، افزایش اشتغال و بهبود معیشت مردم خبر داد. علیرضا پیمان پاک، ریل‌گذاری جهت توسعه صادرات غیر نفتی و همچنین هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی را نیازمند همکاری کلیه دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: لازم است شرایطی فراهم شود تا ضمن افزایش صادرات کالاهای با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان، تراز تجاری کشور بهبود یافته و از طرف دیگر با مدیریت واردات از طریق تخصیص و تامین بهینه ارز، ورود مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز تولید و همچنین کالاهای واسطه‌ای تولید صادراتی توسعه یابد. 

وی با ذکر اهمیت نقش بانک مرکزی در راستای سیاست‌گذاری صحیح ارزی، همفکری و انجام مباحث کارشناسی میان بخش‌های مختلف وزارت صمت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را ارزشمند توصیف کرد و افزود: در طول ماه‌های گذشته جلسات متعددی میان وزارت صمت و بانک مرکزی برگزار شده است که ماحصل آن انعقاد تفاهم‌نامه مشترک همکاری در جهت توسعه صادرات غیر نفتی و مدیریت واردات است. معاون وزیر و رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران، ادامه داد: تشکیل کارگروه مشترک با حضور وزارت صمت و بانک مرکزی در عالی‌ترین سطح و با هدف تسهیل و تسریع تجارت خارجی و همچنین هماهنگی حداکثری سیاست‌ها و تدابیر ارزی و تجاری، از جمله مفاد تفاهم نامه بود که لازم است سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان دبیرخانه این کارگروه، اقدامات لازم جهت رصد موضوعات مرتبط و در نهایت تصمیم‌گیری در کارگروه را اجرایی کند.  در این کارگروه موضوعاتی همچون سازوکارهای جدید در راستای تسهیل و تسریع در ایفای تعهدات ارزی، توسعه روش‌های نوین پرداخت، مباحث مربوط به صدور ضمانتنامه‌ها، تسهیل فرآیندهای تهاتر و... مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصمیمات کارشناسی اتخاذ می‌شود. در آینده نزدیک و با هدف تسریع و تسهیل در ایفای تعهدات ارزی و در نهایت افزایش صادرات غیر نفتی در حوزه واردات در مقابل صادرات خود، واگذاری پروانه‌های صادراتی به غیر و همچنین واردات اعتباری تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد ضمن آنکه در نخستین جلسه کارگروه فوق الذکر دو موضوع افزایش کد تعرفه‌های واردات در مقابل صادرات و همچنین فرآیند واردات اعتباری مورد توافق قرار گرفت.

 

ارسال نظر