اثر بازارهای فردایی سلیمانیه و هرات در افزایش کاذب نرخ ارز

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۳:۴۴:۲۹
کد خبر: ۱۸۴۸۲۰

    حباب سکه به 500 هزار تومان رسید           

    دلار 30850، سکه 13 میلیون و 270 هزار تومان معامله شد

گروه بانک و بیمه| 

روز چهارشنبه 17 آذر 1400، قیمت ارز در بازار نسبت به روز قبل اندکی کاهش یافت و در بازار آزاد ارز، قیمت دلار که روز سه شنبه، تا 31500 تومان معامله شده بود کاهش یافت و قیمت دلار 30 هزار و 850 تومان، قیمت یورو 34 هزار و 800 تومان، و درهم امارات 8 هزار و 400 تومان معامله شد. نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی چهارشنبه، ۱۷ آذرماه برای دومین روز متوالی در قیمت ۲۷ هزار و ۸۲۳ تومان ثابت ماند. قیمت فروش یورو بدون تغییر ۳۲ هزار و ۴۲ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۲۷۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۴۰۸ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۳۴۶ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۵۹۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۳۰ هزار و ۸۵۶ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۱۳۶ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۹۸۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۹۱۵ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود. در ماه‌های گذشته نیز دلار گاهی در کانال ۲۶ هزار تومان رشد داشته و وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شده اما دوباره عقبگرد داشته است.  نرخ دلار در هفته‌های گذشته دوباره از کانال ۲۶ هزار تومان عبور کرده و در میانه کانال ۲۷ هزار تومان نوسان داشت و برای دومین روز متوالی نرخ آن ثابت ماند. 

   سکه ۸۰  هزار تومان ارزان شد 

قیمت سکه (چهارشنبه، ۱۷ آذرماه) در بازار تهران با ۸۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۷ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان شد. همچنین قیمت اونس جهانی طلا در مقایسه با روز گذشته ۹ دلار افزایش داشت و به قیمت یک‌هزار و ۷۹۲ دلار و ۶۲ سنت معامله شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی برای دومین روز متوالی ثابت بود. قیمت اونس جهانی طلا هم در مقایسه با روز گذشته ۹ دلار افزایش داشت. بدین‌ترتیب افزایش بهای اونس جهانی تاثیری نداشت و نرخ سکه طرح جدید متاثر از ثبات قیمت ارز در صرافی‌های بانکی کاهش یافت. 

    حباب سکه به 500 هزار تومان رسید

نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان «طی ماه‌های گذشته حباب سکه روند کاهشی داشت اما به ۵۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرده است» گفت: با نوسانات قیمت ارز در بازار تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش یافت. محمد کشتی‌آرای با ابراز اینکه «طی هفته‌های گذشته قیمت اونس جهانی سیر نزولی داشته و هرروزه با کاهش چنددلاری روبرو بوده است»، گفت: به‌عکس کاهش قیمت‌های جهانی در بازار داخلی به‌دلیل افزایش و نوسانات قیمت ارز، قیمت طلا و سکه سیر صعودی به خود گرفته است، به‌نحوی که قیمت‌ هر قطعه سکه نسبت به اول هفته جاری با افزایش 500 هزار تومان مواجه بوده است.در زمان حاضر با توجه به نوسانات قیمت طلا و سکه، قیمت سکه طرح قدیم 13 میلیون تومان، سکه طرح جدید 13 میلیون و 400 هزار تومان، نیم‌سکه 6 میلیون 950 هزار تومان، ربع‌سکه 3 میلیون و 950 هزار تومان و سکه‌های یک‌گرمی بانک مرکزی تا این لحظه 2 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. به‌گفته وی، قیمت هر مثقال طلای آب‌شده نیز با توجه به نوسانات نرخ ارز و طلا 5 میلیون و 710 هزار تومان، هر گرم طلای 18عیار با 70 هزار تومان افزایش به 1میلیون و 318 هزار تومان و هر گرم طلای 24عیار 1میلیون و 757 هزار تومان فروخته می‌شود. نایب‌رییس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه «از روز شنبه که قیمت ارز با افزایش روبرو بود در بازار تقاضا برای خرید سکه و ارز افزایش پیدا کرده است»، گفت: در هفته گذشته حباب سکه 250 هزار تومان بود اما این هفته با افزایش 180هزارتومانی به 440 هزار تومان رسیده است.نکته قابل توجه اینجاست که طی ماه‌های گذشته حباب سکه روند کاهشی داشت اما حباب سکه به حدود 500 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی می‌شود با توجه به نوسانات کاهشی اونس جهانی قیمت طلا و سکه همچنان تحت تأثیر قیمت ارز باشد.

   اثر معاملات فردایی در هرات و سلیمانیه 

نوسانات نرخ ارز همزمان با شروع دور جدید مذاکرات برجام نشان می‌دهد که دشمنان از طریق بازارهای فردایی (هرات و سلیمانیه) که از خارج از کشور هدایت می‌شوند، سعی دارند با ایجاد نوسان در بازار و قیمت‌سازی‌های کاذب، اهداف خود برای بی‌ثبات‌سازی اقتصادی را دنبال کنند. افزایش نرخ ارز در معاملات یک هفته گذشته در حالی اتفاق افتاده که انتظار می‌رفت با اقدامات دولت سیزدهم و بانک مرکزی همچون افزایش معاملات در بازار متشکل ارزی و افزایش عرضه حواله‌های ارزی در سامانه نیما، قیمت‌ها در بازار ارز مسیر کاهشی به خود بگیرد.  بازار متشکل ارزی که وظیفه کشف قیمت ارز را بر عهده دارد یکی از بازارهای مهم در تعیین نرخ ارز در کشور بوده و در دولت سیزدهم با توجه به اهمیت کنترل نرخ ارز، معاملات در این بازار عمق بیشتری یافته است. به این صورت که به گفته رییس‌کل بانک مرکزی از ابتدای امسال تاکنون ۱.۳ میلیارد دلار معاملات در این بازار انجام شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۳.۷ برابر شده است. عمده عرضه ارز در این بازار به گفته رییس‌کل بانک مرکزی توسط صادرکنندگان انجام شده است که نشان می‌دهد صادرکنندگان به عنوان یکی از مهم‌ترین مجاری تامین ارز خرد مورد نیاز کشور، در این زمینه به خوبی عمل کرده‌اند.  رشد ۳.۷ برابری معاملات همچنین این موضوع را یادآور می‌شود که کمبود ارز باعث نوسان قیمت در روزهای اخیر نیست و متهم را باید جایی دیگر جست‌وجو کرد.  از سوی دیگر حجم عرضه حواله‌ها در سامانه نیما نیز روندی صعودی دارد که نشان‌دهنده ورود کافی ارز از سوی صادرکنندگان و تامین همه نیازهای ارزی واردکنندگان است. اکنون به‌طور میانگین، روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در بازار رسمی نیما معامله می‌شود که حدود ۷۰ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. این تحولات مثبت در عرضه ارز که حاکی از پیشی گرفتن عرضه نسبت به تقاضاست، هم‌زمان شد با رشد قیمت ارز در روزهای اخیر که جای تامل دارد. در روزهای اخیر شاهد اعلام قیمت‌هایی برای نرخ ارز در بازار فردایی و آزاد هستیم که با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارد. نگاهی دقیق‌تر به وضعیت عوامل تاثیرگذار در قیمت ارز نشان می‌دهد که رد پای این قیمت‌سازی‌ها را باید در خارج از مرزها و در بازار فردایی کشورهای همسایه جست‌وجو کرد که توسط فضای مجازی پوشش داده می‌شود.

    سایه بازارهای فردایی هرات و سیلمانیه بر بازار ارز

نقش بازار سلیمانیه و هرات در تعیین کاذب و هیجانی نرخ دلار در کشور به تحریم ایران و عدم امکان مبادلات دلار از کانال‌ بانک‌های خارجی در سال‌های گذشته باز می‌گردد. در سال‌های گذشته با توجه به حجم معاملات ایران در امارات و سهولتی که در ورود ارز از کانال صرافی‌های این کشور وجود داشت، برای سال‌ها نرخ حواله درهم و میزان عرضه و تقاضا در صرافی‌های این کشور در معاملات ارزی ایران اثرگذار بود. اما در سال‌های اخیر با توجه به محدودیت‌های نقل و انتقال ارز از طریق دوبی، بازارهای عراق و افغانستان به دلیل حجم بالای مبادلات تجاری با ایران تا حد زیادی جایگزین دوبی شدند. برخی بازرگانان و صادرکنندگان ایرانی درآمد ارزی خود را به حساب‌ بانک‌های هرات و سلیمانیه واریز کرده و از این طریق واردات کالا انجام می‌شود.  براساس این گزارش، دلالان در بازار ارز به منظور کسب سود بیشتر براساس قیمت فردایی یا همان بازار سلیمانه و هرات، نرخ ارز را اعلام می‌کنند، این در حالی است که افراد معاملات خود را با ریال انجام می‌دهند و بدین‌ترتیب قیمت‌های کاذب شکل می‌گیرد. با توجه به شواهد و همچنین تاکید مقام نخست بانک مرکزی مبنی بر اینکه مشکلی در تامین ارز در کشور وجود ندارد و این بانک برنامه‌ریزی لازم برای ایجاد تعامل بین صادرکنندگان و واردکنندگان برای عرضه ارز را انجام داده است، در روزهای آینده شاهد توقف رشد قیمت ارز خواهیم بود و توصیه می‌شود که افراد برای سرمایه‌گذاری در این بازار تحت تاثیر هیجانات و جریان‌سازی دلالان قرار نگیرند. همچنین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این روزها اقبال مردم برای سرمایه‌گذاری در بازار ارز به دلیل ریسک بالا کاهش قابل توجهی داشته است و افراد ترجیح می‌دهند در مشاغل خرد و کوچک، مسکن و بانک سرمایه‌گذاری کنند، اما برخی تحت تاثیر جوسازی‌ها برای خرید ارز به سراغ بازار غیر رسمی می‌روند.

   بازار جهانی طلا 

به گزارش رویترز، در حالی که سوددهی اوراق قرضه دولت امریکا و ارزش دلار اندکی کاهش یافته است و توجه سرمایه‌گذاران معطوف آمارهای تورمی شده که قرار است این هفته منتشر شود و می‌تواند بر تصمیم فدرال رزرو در مورد زمان انقباضی شدن سیاست پولی اثر بگذارد، قیمت طلا شاهد افزایش بود. بر اساس این گزارش، قیمت هر اونس طلا با 0.2 درصد افزایش به 1788 دلار و 33 سنت رسید. عاملی که به رشد قیمت طلا کمک کرد، عقب‌نشینی سوددهی اوراق قرضه ده ساله دولت امریکا از بالاترین رقم یک هفته اخیر بود که در روز سه شنبه به ثبت رسیده بود. ارزش دلار نیز به میزان 0.2 درصد تضعیف شده است که موجب ارزان‌تر شدن طلا برای خریدارانی می‌گردد که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.

   افزایش ارزش بیت‌کوین  پس از سقوط ۱۵هزاردلاری 

در حالی که پس از سقوط 15هزاردلاری بیت‌کوین از روز شنبه، سایر رمزارزها نیز در روزهای گذشته در حالت نزولی به‌سر می‌بردند، بازار ارزهای دیجیتال روز سه‌شنبه دوباره به رنگ سبز درآمد، بیت‌کوین از مرز 50 هزار دلار عبور کرد.

    مصوبه حذف مالیات طلا باعث رونق بازار  نمی‌شود

رییس اتاق اصناف قزوین با بیان اینکه مصوبه حذف مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران طلا باعث ارزانی طلا و رونق بازار نخواهد شد، گفت: شایعاتی در سطح کشور مطرح شده است که می‌گویند با حذف مالیات بر ارزش افزوده، طلا ارزان می‎شود، اما این امر صحت ندارد و طلا ارزان نمی‌شود. محمد فرج‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون ارزش افزوده اشتباهی بود که نمایندگان ادوار گذشته آن را تصویب کردند چون در هیچ جای دنیا از طلا مالیات نمی‌گیرند چون طلا سرمایه است، با پیگیری‌هایی که اتحادیه طلا در کشور انجام دادند این مصوبه اصلاح شد تا از دی ماه ۱۴۰۰ خریداران طلا نسبت به اجرت و سود مالیات پرداخت کنند و دیگر نسبت به اصل طلا مالیالت پرداخت نخواهند کرد.

مصوبه حذف مالیات بر ارزش افزوده برای خریداران طلا باعث ارزانی طلا و رونق بازار نخواهد شد، شایعاتی در سطح کشور شده است که می‌گویند با حذف مالیات بر ارزش افزوده، طلا ارزان می‎شود، اما این امر صحت ندارد و طلا ارزان نمی‌شود. البته باید بگوییم که بسیاری از طلافروشان به دلیل رکود شدید در بازار ارزش افزوده را از مشتری دریافت نمی‌کردند و در نظام صنفی نیز جرم محسوب نمی‌شود.اجرت‌ها و دستمزدها مشخص است و هیچ طلافروشی نمی‌تواند سود و اجرتی بیش از حد معمول استفاده کند و امکان تخلف وجود ندارد چراکه از تهران فاکتور می‌گیرند و اجرت‌ها و دستمزها مشخص است بنابراین امکان تخلف وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه فروشندگان طلا باید در فاکتور فروش اجرت و سود را درج کنند، اشاره کرد: از مسوولان درخواست داریم تا تعزیرات حکومتی و دستگاه‌های مربوطه در مقوله اجرت طلا ورود پیدا کنند، سازندگان طلا نباید اجرت را به طلا بگیرند چون کارگر، آب و برق به ریال است اما اجرت را به طلا می‌گیرند. تعزیرات حکومتی باید جلوی سازندگان طلا را بگیرد چون تخلف می‌کنند؛ از قوه قضاییه می‌خواهیم به عنوان مدعی‌العموم ورود پیدا کرده و دریافت اجرت به طلا را حذف کند چون این یک تخلف صنفی است. بازار زمانی ارزانی را خواهد دید که ریال ارزش پیدا کند و به جایگاه واقعی‌اش برسد، الان با افزایش نرخ دلار نه تنها طلا بلکه هیچ کالایی ارزان نخواهد شد چون اقتصاد ما به دلار وابسته است. نخستین وظیفه رییس بانک مرکزی این است که ارزش ریال را ارتقا دهد، ریال به‌دلیل افزایش قیمت دلار بی‌ارزش شده است؛ طی یک هفته اخیر سکه یک میلیون تومان افزایش و از ارزش ریال کاسته شده است، اقتصاد و کالاهای اساسی به دلار وابسته است چون صادرکنندگان با دلار صادر می‌کنند و مواد اولیه نیز با دلار خریداری می‌شوند، تا زمانی که قیمت دلار کاهش پیدا نکند هیچ کالایی ارزان نخواهد شد. اگر قیمت ارز بر همین منوال پیش رود باید منتظر افزایش قیمت‌هایی بیش از این باشیم، افزایش ارز و افزایش هزینه‌های تولید منجر به افزایش قیمت تمام شده کالا خواهد شد تا زمانی که این ۲ فاکتور اصلاح نشود هیچ قیمتی کاهش پیدا نخواهد کرد.افزایش قیمت دلار ناشی از بحث‌های سیاسی منطقه است، قیمت دلار در دست دولت است و بازار نمی‌تواند هیچ‌گونه تصمیمی در خصوص نرخ ارز بگیرد، تنها بانک مرکزی می‌تواند در خصوص نرخ ارز تصمیم بگیرد، بانک مرکزی هر روز صبح از طریق صرافی‌ها نرخ ارز را اعلام می‌کند.برای افزایش ارزش ریال باید قیمت دلار کاسته شود اما در ماه‌های اخیر بانک مرکزی نرخ دلار را کاهش نداده است و تا زمانی که نرخ ارز کاهش پیدا نکند و هزینه‌های تولید منظم نشود کاهش قیمتی را شاهد نخواهیم بود.

 

ارسال نظر