عرضه ارز به ۳،۷ برابر سال گذشته رسید

۱۴۰۰/۰۹/۱۶ - ۰۲:۴۴:۳۵
کد خبر: ۱۸۴۷۱۸
عرضه ارز به ۳،۷ برابر سال گذشته رسید

گروه بانک و بیمه | محسن شمشیری |

در حالی که مسوولان بانک مرکزی از افزایش عرضه ارز در سال 1400 و همچنین افزایش بازگشت ارز به کشور، و بهبود شرایط در روزهای آینده و در نتیجه کاهش قیمت ارز خبر می‌دهند، اما روز دوشنبه 15 آذر 1400، بازهم قیمت دلار در بازار آزاد افزایش یافته و به 30630 تومان رسید. برخی رسانه‌ها نیز از عبور قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 31 هزار تومان خبر داده‌اند. عصر دوشنبه قیمت دلار 30 هزار و 630 تومان، قیمت یورو 34 هزار و 600 تومان، و درهم امارات 8 هزار و 370 تومان اعلام شده است. قیمت دلار در برخی ساعات نیز 30740 تومان بوده است.  قیمت سکه نیز افزایش یافته و سکه 13 میلیون و 320 هزار، نیم سکه 6 میلیون و 950 هزار، ربع سکه 4 میلیون، سکه گرمی 2.4 میلیون تومان معامله شده است. قیمت هر اونس طلا با اندکی تغییر به 1782 دلار و 95 سنت رسید.

فعالان بازار می‌گویند که دلیل این افزایش قیمت، علاوه بر پایان یافتن دور هفتم مذاکرات وین، موضوع بخشنامه جدید بانک مرکزی است که صرافی‌ها، دلار به قیمت صرافی را در مقابل ارایه مدارک پرداخت می‌کنند، در نتیجه با وجود کاهش قیمت دلار در صرافی‌های بانکی که روز دوشنبه به 27823 تومان رسیده، اما به خاطر عدم تامین تقاضای موجود در بازار آزاد، قیمت دلار آزاد به 30630 تومان تا 31 هزار تومان رسیده و فاصله دلار آزاد و صرافی به بیش از 3 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که قبل از بخشنامه تازه بانک مرکزی، فاصله قیمت دلار صرافی و آزاد حدود 1000 تومان بوده است. 

    عرضه ارز به 3.7 برابر سال گذشته رسید

مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: واقعیت بازار ارز این است، روان، در دسترس و با قیمت‌های مبتنی بر ساز و کار عرضه و تقاضا. روزانه بیش از 100 میلیون دلار در بازار رسمی نیما معامله می‌شود، حدود 70 درصد بیشتر از پارسال. عرضه ارز بصورت اسکناس در بازار متشکل هم تاکنون 3.7 برابر مدت مشابه پارسال است.  نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی (دوشنبه، ۱۵ آذرماه) با ۵۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۷ هزار و ۸۲۳ تومان رسید. قیمت فروش یورو با ۲۵۸ تومان کاهش، برابر با ۳۲ هزار و ۶۶ تومان بود. قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۲۷۳ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۴۳۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۶ هزار و ۹۱۲ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۱۵۷ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۰ هزار و ۴۴۰ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۰ هزار و ۷۱۷ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۷۵ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۷۲ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود. در ماه‌های گذشته نیز دلار گاهی در کانال ۲۶ هزار تومان رشد داشته و وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شده اما دوباره عقبگرد داشته است. نرخ دلار در هفته‌های گذشته دوباره از کانال ۲۶ هزار تومان عبور کرده و در میانه کانال ۲۷ هزار تومان نوسان دارد. قیمت سکه (دوشنبه، ۱۵ آذرماه) در بازار تهران با ۲۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۱۱ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۸۰ هزار تومان شد. مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز گذشته ۵۹ تومان کاهش و قیمت انس جهانی طلا هم در مقایسه با روز گذشته ۲ دلار کاهش داشت. با تداوم کاهش نرخ ارز در صرافی‌های بانکی شتاب رشد قیمت انواع سکه و طلا کاهش یافت.

    سرقت ۱۹۶ میلیون دلار از یک صرافی رمزارز

یک شرکت امنیتی اعلام کرد هکرها ۱۹۶ میلیون دلار از صرافی رمزارز بیت مارت دزدیدند.به گزارش سی ان بی‌سی، صرافی «بیت مارت» در بیانیه رسمی که صادر کرد، این هک را تایید و آن را یک رخنه امنیتی گسترده نامید و اعلام کرد هکرها حدود ۱۵۰ میلیون دلار از داراییهای این صرافی را به سرقت برده‌اند. با این حال شرکت تحلیل دیتا و امنیت بلاک چین «پِک شیلد»  اعلام کرد پول به سرقت رفته حدود ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.  «بیت مارت» در بیانیه خود خاطرنشان کرد که همه برداشتها موقتا و تا اطلاع ثانوی معلق شده و بازبینی امنیتی کاملی در جریان است. «پِک شیلد» نخستین شرکت امنیتی بود که روز شنبه متوجه این رخنه شد و از خروج مستمر ده‌ها میلیون دلار از سوی یکی از نشانی‌های بیت مارت به نشانی خبر داد که اتر اسکن از آن به عنوان هکر بیت مارت یاد کرده است. طبق برآورد «پِک شیلد»، بیت مارت حدود ۱۰۰ میلیون دلار رمزارزهای مختلف در بلاک چین اتریوم و ۹۶ میلیون دلار از سکه‌ها در اسمارت چین بایننس از دست داده است. «بیت مارت» اعلام کرد کیف‌های آنلاین اسمارت چین اتریوم و بایننس هک شده، تنها درصد اندکی از دارایی‌های این صرافی بوده‌اند و همه کیف‌های دیگر در امنیت بوده و آسیبی ندیده‌اند. طبق آمار «کوین‌گکو»، صرافی «بیت مارت» که خدمات مختلفی شامل مبادلات لحظه‌ای و معاملات هرمی عرضه می‌کند، معمولا در رده برترین صرافی‌های رمزارز متمرکز از نظر حجم معاملات قرار دارد. شرکت امنیتی «پِک شیلد» اعلام کرد بیت مارت می‌گوید روش‌هایی که هکرها استفاده کرده‌اند، هنوز نامعلوم است اما آنچه پس از هک شدن این صرافی اتفاق افتاده است، کاملا روشن است. این یک مورد انتقال، سواپ و پولشویی بوده است. جدیدترین سرقت هکرها، به موج هک‌های اخیر اضافه می‌شود. شرکت وام‌دهنده رمزارز «سلسیوس نت ورک» هفته گذشته در نتیجه ۱۲۰ میلیون دلار هک پلتفرم مالی غیرمتمرکز BadgerDAO پول از دست داد. در اوت هم یک هکر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار توکن از صرافی «پلی نت‌ورک» دزدید اما پس از یک سلسله اتفاقات، تقریبا همه این پول را برگرداند.

 

ارسال نظر