ادامه روند افزایش قیمت دلار و طلا در روز یکشنبه

۱۴۰۰/۰۹/۱۵ - ۰۳:۰۵:۳۲
کد خبر: ۱۸۴۶۹۱
ادامه روند افزایش قیمت دلار و طلا در روز یکشنبه

گروه بانک و بیمه |محسن شمشیری|

به دنبال نوسانات بازار ارز و طلا که پس از پایان گرفتن دور هفتم مذاکرات وین، در سه روز اخیر رخ داده، قیمت دلار روز یکشنبه 14 آذر 1400 بین 30200 تا 30500 تومان در نوسان بود. قیمت درهم نیز به 8320 تومان رسیده است. قیمت سکه نیز همچنان در کانال 13 میلیونی قرار دارد و بین 13 میلیون و 100 هزار تا 13 میلیون و 150 هزار تومان معامله شده است.  فعالان بازار می‌گویند که در روزهای اخیر با برخی دلالان بازار در حاشیه خیابان وکوچه‌ها برخورد شده و تعداد کسانی که در حال نوسان‌گیری و افزایش قیمت‌ها بوده‌اند، کاهش یافته‌اند و به نظر می‌رسد که شرایط حضور دلالان در بازار ارز مانند هفته‌های گذشته نیست. 

در بازار طلا نیز نیم سکه نیز 6.8 میلیون، ربع سکه 3.9 میلیون و سکه گرمی 2.35 میلیون تومان داد و ستد شده است و هرگرم طلای 18 عیار نیز به 1 میلیون و 301 هزار تومان رسید.  در ساعات صبح یکشنبه قیمت دلار 30 هزار و 300 تومان، قیمت یورو 34 هزار و 200 تومان، و درهم امارات 8 هزار و 300 تومان اعلام شده است. هر اونس جهانی طلا نیز به خاطر تعطیلی روز یکشنبه همان قیمت 1783 دلار قبلی مبنا قرار گرفته است.  علاوه بر این، در صرافی‌های بانکی قیمت فروش دلار 27 هزار و 882 تومان و قیمت خرید دلار از مردم 27 هزار و 330 تومان تعیین شده است. قیمت فروش یورو نیز معادل 32 هزار و 167 تومان و قیمت خرید یورو نیز 31 هزار و 531 تومان اعلام شده است. قیمت طلای 18 عیار هر گرم یک میلیون و 302 هزار تومان، قیمت دلار 30 هزار و 292 تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 13 میلیون و 100 هزار تومان و قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح قدیم نیز 12 میلیون و 900 هزار تومان است.قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 800 هزار تومان، ربع سکه بهار آزادی 3 میلیون و 900 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد.قیمت طلای 24 عیار در هر گرم یک میلیون و 735 هزار تومان و هر مثقال طلا، 5 میلیون و 642 هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

در ساعات عصر (یکشنبه، ۱۴ آذرماه) در بازار تهران سکه با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته به رقم ۱۳ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید.سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم به قیمت ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد.همچنین نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه‌میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت خورد.علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۴ هزار تومان رسید و قیمت هر مثقال طلا نیز پنج‌میلیون و ۶۵۰ هزار تومان شد.همچنین قیمت اونس جهانی طلا به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی بدون تغییر بود و به قیمت روز گذشته یک‌هزار و ۷۸۳ دلار و چهار سنت بود.مهم‌ترین عوامل موثر در رشد قیمت طلا و سکه، بالا رفتن نرخ دلار و اونس جهانی است. نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز گذشته 94 تومان کاهش داشت. اونس جهانی طلا نیز به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی تغییری نداشت. اما انواع سکه و طلا تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته افزایش یافت.

نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی یکشنبه، ۱۴ آذرماه با ۹۴ تومان کاهش نسبت به روز گذشته به ۲۷ هزار و ۸۸۲ تومان رسید.قیمت فروش یورو با ۱۵۷ تومان کاهش، برابر با ۳۲ هزار و ۳۲۴ تومان بود. همچنین قیمت خرید هر دلار ۲۷ هزار و ۳۳۰ تومان و نرخ خرید هر یورو نیز ۳۱ هزار و ۵۳۱ تومان اعلام شد.علاوه بر این، بهای خرید دلار در بازار متشکل ارزی ۲۷ هزار و ۴۲۴ تومان و نرخ فروش آن ۲۷ هزار و ۶۲۴ تومان بود.این در حالی است که نرخ خرید یورو در این بازار ۳۱ هزار و ۲۸ تومان و نرخ فروش آن نیز ۳۱ هزار و ۳۱۰ تومان اعلام شد. همچنین در سامانه نیما در معاملات روز یکشنبه، حواله یورو به قیمت ۲۶ هزار و ۷۰۹ تومان فروخته و حواله دلار به بهای ۲۳ هزار و ۶۰۷ تومان معامله شد. قیمت دلار از خردادماه وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد و در این محدوده نوسان داشت و در شهریورماه نرخ دلار نزولی یا ثابت بود. در ماه‌های گذشته نیز دلار گاهی در کانال ۲۶ هزار تومان رشد داشت و وارد محدوده قیمتی ۲۷ هزار تومان شده اما دوباره عقبگرد داشته است. 

نرخ دلار در هفته‌های گذشته دوباره از کانال ۲۶ هزار تومان عبور کرده و در میانه کانال ۲۷ هزار تومان نوسان دارد.

  مالیات 9 درصدی ارزش افزوده جدید «طلا و جواهر» از 13 دی 1400

اتاق اصناف ایران در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا اطلاعیه‌ای صادر کرد. اتاق اصناف ایران در اطلاعیه‌ای خطاب به عموم واحدهای صنفی فعال در حوزه «طلا، جواهر و پلاتین» و مشتریان اعلام کرد:  سازمان امور مالیاتی در ابلاغیه‌ای به اصناف، از واحدهای صنفی طلا، جواهر و پلاتین فروش خواست تا ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را از مشتریان دریافت کنند. بر اساس این ابلاغیه، قانون دایمی مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ از سوی سازمان امور مالیاتی کشور لازم‌الاجرا اعلام شده و با توجه به جزو ۲ بند «ب» ماده (۲۶) این قانون در خصوص عرضه‌کنندگان کالا و خدمات طلا، جواهر و پلاتین مقرر است «اجرت ساخت، حق‌العمل و سود فروشنده کالاهای موضوع این بند، مشمول مالیات و عوارض با نرخ ۹ درصد خواهد بود.»بدیهی است پرداخت این وجه مربوط به مشتری است. 

    افزایش ۷۰ درصدی عرضه ارز در سامانه نیما

روند عرضه ارز و تامین نیازهای ارزی بخش‌های مختلف شتاب گرفته، به‌طوری که سامانه نیما و بازار متشکل به عنوان دو نهاد اصلی بازار ارز کشور با افزایش عرضه مواجه شده‌اند؛ در این راستا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد که عرضه روزانه در سامانه نیما ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است. «مصطفی قمری وفا» در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: روزانه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار در بازار رسمی نیما معامله می‌شود که حدود ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.عرضه ارز به صورت اسکناس در بازار متشکل ارزی هم تاکنون ۳.۷ برابر مدت مشابه سال ۹۹ است.  واقعیت بازار ارز این است؛ روان، در دسترس و با قیمت‌های مبتنی بر ساز و کار عرضه و تقاضا. سامانه نیما توسط بانک مرکزی راه‌اندازی شده است تا هر گونه فعالیت در جهت تامین ارز و سفارش‌های غیر بانکی به راحتی انجام شود.  نیما محلی برای معامله حواله‌های ارزی است تا صادرکنندگان و واردکنندگان بتوانند به راحتی نیاز ارزی خود را تامین کنند. حجم فروش ارز توسط صادرکنندگان، در سامانه نیما طی هشت ماه ۱۳۹۹ (فروردین تا پایان آبان)، معادل ۱۰.۷ میلیارد دلار بود که این میزان در سال ۱۴۰۰ به‌ ۱۸.۱ میلیارد دلار رسیده است. این امر حاکی از بهبود بازگشت ارز حاصل از صادرات توسط صادرکنندگان به چرخه اقتصاد کشور است.

  واکنش عجولانه بازار ارز به نتیجه مذاکرات

برخی کارشناسان می‌گویند که قیمت دلار و در واکنش به پایان دور جدید مذاکرات احیای برجام در حالی صعودی شده است که به اعتقاد کارشناسان احتمال بروز شوک ناگهانی به بازار ارز کشور بسیار بعید است.

قیمت دلار در بازار آزاد از 30 هزار تومان عبور کرد. بسیاری این صعود را ناشی از به نتیجه نرسیدن دور جدید مذاکرات احیای برجام در وین می‌دانند اما به نظر می‌رسد عجله فعالان بازار ارز برای پیش خور کردن نتیجه مذاکرات، احساسی و برپایه تلاش سفته بازان برای کسب سود حداکثری در کوتاهترین زمان است.

در واقع این عده از مدتی و همزمان با مشخص شدن تاریخ دور جدید مذاکرات از 8 آذرماه، سرنوشت بازار ارز را به جای نتیجه مذاکرات به مدت زمان انجام آن گره زده و اینگونه القا کردند که در صورت تداوم مذاکرات نرخ ارز صعودی خواهد شد. این التهابات و دمیدن بر انتظارات افزایشی در حالی است که مذاکرات قبلی برجام بیش از 20 ماه طول کشید و طی آن تلاطم و التهاب خاصی در بازار ارز کشور مشاهده نشد لذا تأکید بر فرسایشی بودن مذاکرات نمی‌تواند دلیلی بر افزایش ناگهانی و شدید نرخ ارز باشد.

همچنین نگاهی به وضعیت معاملات بازار رسمی ارز کشور در قالب حواله و اسکناس که از طریق سامانه نیما و بازار متشکل ارزی انجام می‌شود نشانگر بهبود اوضاع نسبت به سال گذشته است، در این خصوص و طبق اعلام بانک مرکزی مبادلات تجاری ایران از ابتدای سال تا پایان آبان ماه از مرز 63.1 میلیارد دلار عبور کرده است که این امر نشان‌دهنده رشد 40 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است و 18.1 میلیارد دلار ارز نیز در سامانه نیما در هشت ماهه امسال به فروش رفته که رشد 69 درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال دارد.

رییس‌کل بانک مرکزی نیز چندی پیش تأکید کرده بود که وصول درآمدهای ارزی دولت در هفت ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، سه برابر شده است.

از سوی دیگر فروکش کردن شوک اقتصادی ناشی از کرونا در سطح جهانی روند مبادلات تجاری بین‌المللی را بهبود بخشیده و نیز منجر به افزایش چشمگیر قیمت نفت شده است. بر این اساس زمانی که نرخ هر بشکه نفت پایین باشد، هیچ کشوری برای خرید از یک کانال غیررسمی ریسک نمی‌کند.اما زمانی که قیمت نفت بالا می‌رود، کشورهایی هستند که حاضر می‌شوند با تخفیف، مشتری ایران باشند. بنابراین چشم‌انداز منابع ارزی کشور حتی در صورت شکست مذاکرات رو به رشد است. علاوه بر اینها همان‌طور که بارها توسط کارشناسان تاکید شده است امریکا برگ برنده جدیدی برای افزایش تحریم‌ها در دست ندارد و به نتیجه نرسیدن مذاکرات هم نمی‌تواند فشار مضاعفی بر اقتصاد کشور وارد کند.

 

ارسال نظر